Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itse syöminen

26.09.2007 |

Miten voisi rohkaista 1,4 -vuotiasta syömään itse? Tyttö kieltäytyy johdonmukaisesti syömästä itse lusikalla tai edes harjoittelemasta, vaikka en mielestäni ole siihen pakottanut/painostanut. Meille syntyy kohta toinen vauva, joten olisi mukava saada joihinkin asioihin helpotusta. Siis vinkkejä?

Toinen kysymys: Koska lapsenne ovat ruvenneet leikkimään hiekkalaatikolla? Vielä ei meidän tyttö ainakaan hoksaa mitä siellä tehdään...eikä viihdy.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat istuneet hiekkalaatikolla n.9-10 kk lähtien. Ovat siis syntyneet talvella. Ensin ovat siellä istuneet ja minä olen tehnyt ne kakut, sitten ovat pikkuhiljaa ottaneet itse lapion käteen. Tätä on vaikeuttanut talvi, kun 1v on aika kömpelö niiden rukkasten kanssa. Hiekkalaatikko on lapsia kiinnostanut, kun siellä ovat muutkin lapset olleet. Jos olisin ne sinne yksin kiikuttanut olisi kiinnostus varmaankin ollut vähäisempää. Tämä hiekkalaatikkotouhu on kuitenkin mielestäni aika tavalla auttanut myös siinä ruoka-asiassa. Molemmilla lapsilla on ensin sujunut lapiolla hiekan mättäminen ja sitten vasta se ruokailu ja molemmilla lapsilla ruokailu on saanut uutta puhtia, kun on tullut kevät ja sitä hiekkaa on päässyt lappamaan.

Annatko lapselle sormiruokaa? Jos et, niin voisiko hänen kiinnostustaan ruokailuun lisätä pienten palojen napsiminen sormin. Se kun yleensä kai onnistuu ennen kuin se lusikka osuu sinne suuhun.

Meillä lapset ovat siis oppineet syömään itse lusikalla huhti-toukokuussa 1v 2-3kk. Tällöin on siis ollut maa sulana jonkin aikaa:)

Vierailija
2/3 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei valitettavasti ole antaa vinkkejä, vertaistukea vain. Meidän muksu alkoi syödä itse vasta vähän vajaa 2-vuotiaana. Pikkulusikka ja -haarukka oli annettu pöytään omaan käyttöön yli vuotta aikaisemmin. Sormiruokaa söi kyllä mielellään itse, omissa leikeissään järjesteli lusikalla esim. kuivia makaroneja näppärästi pinosta toiseen, mutta ruokapöydässä kiinnostus ruokailuvälineisiin oli ihan nollissa. Jos taustalla ei olisi ollut kuukaudesta toiseen alaspäin luisuva painokäyrä, olisin varmaan lopettanut palvelun pöydässä ja odottanut, että alkaa lusikoida ruokaa itse suuhunsa, mutta tuota ei neuvolassakaan meidän tilanteessa suositeltu.

Eräänä päivänä muksu vain ilmoitti, että haluaa syödä itse ja siitä lähtien on syönytkin. Ruokalappu todettiin tarpeettomaksi vain pari kuukautta myöhemmin. :)

-Tintti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin ensimmäisenä oppi laittamaan pikkuhaarukalla ruokapaloja suuhunsa. Lusikka meni pitkään suuhun väärinpäin ja ruoka oli rinnuksilla ja lattialla. Oikeinpäin meni vasta 1v.8kk iässä.