Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennuslääkkeen aloitus tuskallista....

Vierailija
04.01.2013 |

Onko teillä masennyslääkkeen aloituksen yhteydessä pahentunut ahdistus, paniikkioireet ja masennustuntemukset?

Täällä on!!! Toinen päivä citalopram lääkettä ja olo täyttä tuskaa. Ahdistaa niin paljon etten tiedä miten olisi. Mihinkään ei voi keskittyä... Telkkariakin olen tuijottavinani.. Mutten pysty seuraamaan ohjelmia ollenkaan. Sosiaalisissa tilanteissa sydän rupee takomaan ja paniikki entistä herkemmässä....

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen...

Vierailija
2/54 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se alkaa helpottamaan usko pois.Samoja oireita oli mulla aloituksessa.Tosiaan,tuntui kuin olisi ollut sumussa.

Terveisin vastaaja numero 5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo pillerit helpottaa oloa,että ihminen selviytyisi jokapäiväisistä toiminnoista eli poistaa tuskaa ja ahdistusta.Silloin pystyy helpommin lähteä hakemaan apua.Varmasti monet masennuslääkkeitä syövät ovatkin hakeneet keskusteluapua,mutta eivät siitä erikseen mainitse.

Vierailija
4/54 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Kelan lääkekorvaustilaston mukaan 1 067 964 suomalaista käytti viime vuonna masennus-, psykoosi-, neuroosi- ja unilääkkeitä. Lasten ja nuorten psyykenlääkkeiden käyttö on kolminkertaistunut 2000-luvulla. 15–24-vuotiaista suomalaisnuorista yli 50 000 sai viime vuonna jotakin psyyken toimintaa säätelevää lääkettä.

Selvästi käytetyimpiä ovat masennuslääkkeet. Niistä eniten kirjoitetaan SSRI-ryhmään kuuluvia selektiivisiä serotoniinin takaisinoton estäjiä.

– Uudemman polven masennuslääkkeet ovat suosittuja, koska välittömät ja näkyvät haitat ovat vähäisemmät kuin vanhemman polven lääkkeissä, kertoo kliinisen psykiatrian professori Jari Tiihonen Tukholman Karoliinisesta instituutista.

Sosiologien mukaan erilaisten keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden käyttö on jo niin yleistä, että suomalainen hyvinvointivaltio on vääjäämättä muuttumassa psykofarmaseuttiseksi yhteiskunnaksi.

Kehitys on huolestuttava. Samaan aikaan kun psyykenlääkkeiden käyttö on lisääntynyt, väkivallanteot ja verilöylyt ovat tulleet osaksi suomalaisten arkea.

USA:ssa nuorten tekemien joukkosurmien taustalta on kaivettu esiin masennuslääkkeiden haittoja. Usean kouluampujan tiedetään käyttäneen masennuksen hoitoon tarkoitettuja SSRI-lääkkeitä.

Kelan lääketilastojen mukaan alaikäisten psyyken lääkitseminen moninkertaistuu murrosiässä.

– Murrosikää on ryhdytty hoitamaan masennuslääkkeillä, ilman että kenelläkään on täsmällistä tietoa lääkehoidon haitoista. Normaalin kasvuun ja kehitykseen liittyvän kipuilun näkeminen lääkehoitoa vaativana oireiluna tai sairautena on äärimmäisen huolestuttavaa, ärähtää sosiologian dosentti Ilpo Helén Helsingin yliopistosta.

SSRI-ryhmän lääkkeiden haittavaikutuksista otsikoissa ovat olleet pääasiassa pysyvät seksuaalitoiminnan häiriöt. Vähemmän puhuttuja haittoja ovat itsetuhoisuus, impulsiivinen ja vastustava käyttäytyminen, yllättävät aggressiot sekä vihamielisyys.

Yhdysvalloissa havaittin 2000-luvun alussa monen kouluampujan käyttävän tai käyttäneen SSRI-ryhmän masennuslääkkeitä.

– Tällainen havainto on tehty, mutta vielä ei voi tehdä tieteellisesti luotettavaa johtopäätöstä siitä, että masennuslääkkeiden käyttö selittäisi elämää tuhoavan käyttäytymisen, toteaa professori Jari Tiihonen.

Tiedeyhteisössä ei siis ole yksimielisyyttä masennuslääkkeiden ja joukkosurmien välisestä syy–seuraus-suhteesta.

–Tiedetään teko ja lääkkeiden käyttö, mutta ei sitä, kuinka sama henkilö olisi toiminut ilman lääkkeitä kyseisessä tilanteessa. Satunnaistettu tutkimustilanne tuottaisi huomattavasti luotettavampaa tietoa, mutta sellaisen toteuttaminen on mahdotonta: pitäisi jättää osa nuorista masennuspotilaista lääkitsemättä, selvittää Tiihonen.

Professori Jari Tiihosen mukaan luotettavinta tutkimustietoa on tällä hetkellä psykoosien, neuroosien ja unettomuuden hoidossa Suomessakin yleisesti käytettyjen bentsodiatsepiinien haitoista.

– Tämän lääkeryhmän haittoja on tutkittu satunnaistetusti persoonallisuushäiriöstä kärsivillä potilailla. Tutkimuksissa käytön on todettu vähentävän impulssikontrollia ja lisäävän taipumusta aggressiivisuuteen.

Tiihosen mukaan samassa potilasryhmässä toteutettu SSRI-lääketutkimus tuotti päinvastaista tutkimustietoa.

–SSRI-lääkkeitä käyttäneet aikuiset persoonallisuushäiriöpotilaat käyttäytyivät vähemmän väkivaltaisesti kuin lumelääkettä saaneet.

Vaikka SSRI-lääkkeiden ja surmatöiden välistä yhteyttä ei ole kyetty osoittamaan kiistattomasti, psyykenlääkkeiden valmistajat ovat varpaillaan.

Yritykset säikähtivät mahdollista yhteyttä siinä määrin, että pakkausselostuksiin on 2000-luvulla ilmaantunut ohjeistus, jonka mukaan serotoniinin takaisinottajia ei suositella alle 18-vuotiaille. Näin lääkevalmistajat siirsivät vastuuta mahdollisista ja jopa todennäköisistä haitoista lääkkeitä määrääville lääkäreille.

Käyttöohjeissa kerrotaan, että masennuslääkkeitä saaneilla lapsilla ja nuorilla on havaittu kliinisissä tutkimuksissa useammin itsetuhoisuutta kuten itsemurhayrityksiä ja -ajatuksia sekä vihamielisyyttä ja aggressioita kuin lumelääkettä saaneilla lapsilla ja nuorilla.

Dosentti Ilpo Helénin mukaan SSRI- lääkkeiden käyttömäärissä näkyy selvästi voimakkaan ja taitavasti toteutetun lääkemarkkinoinnin vaikutus.

– On korostettu hyötyjä ja vaiettu haitoista. Vasta aivan viime aikoina ääni kellossa on muuttunut: enää psykiatrien patenttiratkaisu ei löydy itsestäänselvästi SSRI-ryhmän lääkkeistä. Uskomme hypen hiljentyneen, koska patentit ovat rauenneet ja markkinointi vaimentunut sen myötä. "

http://www.apu.fi/artikkeli/laakehaitat-joukkosurmien-taustalla

Masennuksen omaehtoinen hoito:

http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm

Kirjoita huono olo pois. Kirjoita traumoistasi ja pahasta olosta. Kirjoitusterapiasta on pitkäaikaista kokemusta ja tieteellistä näyttöä. Hyvistä asioista kirjoittaminen parantaa mielialaa.

Vierailija
5/54 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

noiden lääkkeiden kanssa jotkut lääkärit voi määrätä rauhoittavia, niin pääsee niistä aloitusoireista yli. Onko sulle määrätty sellaisia?

Vierailija
6/54 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

(...) Kahden pikaisen vastaanottokäynnin päätteeksi psykiatri päätteli mun olevan bipo. (...)

Rakasti ennen työntekoa, mutta täydellisyyden tavoittelijana ajoin itseni piippuun 10 työvuoden jälkeen. Kaikki tämä on kuulema bipolaarista käytöstä. (...)

Ja minä en selkeine hypomaanisine kausineni masennuksen seassa saa minkäänlaista kaksisuuntaiseen viittaavaakaan diagnoosia! En edes epätyypillisen masennuksen diagnoosia.

Masennuslääkityksestä yleensä sen verran, että jos kaikki on mennyt pieleen niin eihän mitkään pillerit lapsuutta korjaa tai pahaa suhdetta pyyhi pois. Vaan. Keskivaikeasti-vaikeasti masentunut ihminen ei kerta kaikkiaan kykene eheytymään, kun energia on nollilla ja kaikki masentaa. Olen ollut itse pohjalla kerran. Yksinäisyys masensi. Läheisyys masensi. Sade, auringonpaiste, hyvä olo, kurja olo, ruoka, nälkä. Vakava masennus on hulluuden laji. Sellainen ihminen ei voi eheytyä. Terapia voi auttaa, mutta itse aloin hyötyä siitä vasta sitten kun lääkitys oli auttanut pahimmasta ohi. Nyt on uusi kausi meneillään ja onneksi hoksasin tällä kertaa hakea apua ennen enkä jälkeen. Avun saaminen on tietenkin hankalampaa kuin jos olisin odottanut sitä, että psykoosissa kokoan talosta kaikki lääkkeet kasaan ja soitan myrkytyskeskukseen kysyäkseni onko tässä tarpeeksi... Mutta pohjan olen välttänyt, ja lääkitys on kuukauden jälkeen alkanut todella tuntua jokapäiväisessä elämässä parempana olona. En enää murru henkisesti ja vetäydy, kun ajattelen menneisyyttäni, perhehistoriaa, ja yritän löytää syyt ja muodot komplekseilleni ja lukoilleni. Terapiaan en vielä kelpaa, toistaiseksi käyn sairaanhoitajalla samalla asialla.

Ja toivon, ettette masennusta kokemattomat ihmiset koskaan sano "ryhdistäydy" tai "turha niitä pillereitä on popsia, ei ne sun ylämäkiä tasoita". Voi olla, että sananne osuvat oikeaan ja puhutte mukamasentuneelle, joka on vain lannistunut ja kaipaa potkua persauksiin eikä saikkua. Voi kuitenkin myös olla, että puhutte todella masentuneelle, joka ehkä piilottelee tilaansa ja oireitaan, ja satutatte todella syvästi.

Vierailija
7/54 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksista. Kyllä tosiaan koville ottaa .....

Vierailija
8/54 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oireet paheni,meinasin lopettaa kesken.Olo oli todella ahdistava ja luulin että kohta sekoan.No muutaman viikon päästä alkoi helpotaa ja nyt olo ollut mitä mainioin.Tsemppiä!!

Vierailija
9/54 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli rauhoittavista, onko minulle niitä määrätty. Kyllä, sain myös reseptille opamoxia, mutta en ole niitä hakenut.

Voi, voi...Kyllä tää kovaa taistelua on saada itsensä jaloilleen. Edes sen verran että jaksaa tosiaan edes miettiä asioitansa ja missä on mennyt metsään. Energiat on siis nollissa...Niinkuin ed. kirjoittaja toi esille.

Tässä vaiheessa kovin vaikea uskoa että saisin kosketuksen vielä omaan itseeni...Lääkitys kyllä niin kovasti pahentanut oloa. Melkoisen pöpperöiseksi tämä citalopram vetää pään. Masennuksen takia muutenkin samea pää ja aamulla kun ottaa pillerin niin parin tunnin päästä on ihan tukan juuret jumissa :-( Omalla tavalla jopa sekava olo. Hyvä että saa mitään järjellistä edes puhuttua...

Luovuttaakaan ei voi, vaan yritän jaksaa uskoa että jokainen päivä eteenpäin, niin olen matkalla parempaan. Vaikka se ei olossa vielä tunnu.

Pari-kolme viikkoa saa ilmeisesti odotella apuja lääkkeestä.... Huoh...

Vierailija
10/54 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käytä pahimpiin oloihin. Bentsot poistaa tosi hyvin ahdistusta. Joo, pitkässä käytössä ne voivat aiheuttaa riippuvuutta, mutta ei sitä pelätä ylenmäärin tarvi. Otat vaan välillä silloin kun tuntuu ettet jaksa, etkä jatkvuasti, niin riippuvuusriski on aika olematon. Itsekin olen syönyt noita paniikkihäiriöön enkä ole jäänyt riippuvaiseksi.

Vierailija
11/54 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pahinta tää ahdistus. Pelkään et oikeesti sekoan ja joudun laitokseen loppuelämäksi.

Onko teillä muuten ollut masennuksessa sitä ettei pysty keskittyy mihinkään ja tuntuu et pääkin käy hitaalla jotenkin ?? Mulla tämmöstä ja pelkään etten palaudu enää entiselleni.. Työkykyiseksi :-(

Minulla tuli juuri tuo sekoamisen pelko siinä lääkkeen aloituksen yhteydessä. Melkein voisin sanoa, että et sekoa, jos ei sinulla mitään psykoositaustaa ole. Tuo olo menee ohi, mutta tiedän, että se on tosi, tosi kamala.

Vierailija
12/54 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin jo psykiatrille, etten todellakaan ala käyttää heti aluksi isolla annoksella lääkettä. Sovittiin, että otan ekan viikon puolikasta (25mg Sertralin Orion) ja vasta sitten siirryn kokonaiseen. Ja hyvin sujui. Ei tullut minkäänlaisia sivuvaikutuksia. Kun ensimmäistä kertaa jouduin aloittamaan psyykenlääkityksen, 13v sitten, lääkäri määräsi heti kokonaista tablettia. Menin aivan sekaisin, ja olo oli hirveä. En edes tajunnut keskustella lääkärin kanssa annoksen vähittäisestä nostamisesta. Tosin, lääkäri olikin tk-lääkäri, ei psykiatri.

ne aloitusoireet ovat pahinta, mitä elämässäni olen kokenut. Mielenkiintoista siinä on se, että kun ne menevät ohi viikon -parin päästä, niin olo on loistava.

Vierailija
13/54 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pahinta tää ahdistus. Pelkään et oikeesti sekoan ja joudun laitokseen loppuelämäksi.

Onko teillä muuten ollut masennuksessa sitä ettei pysty keskittyy mihinkään ja tuntuu et pääkin käy hitaalla jotenkin ?? Mulla tämmöstä ja pelkään etten palaudu enää entiselleni.. Työkykyiseksi :-(

Minulla tuli juuri tuo sekoamisen pelko siinä lääkkeen aloituksen yhteydessä. Melkein voisin sanoa, että et sekoa, jos ei sinulla mitään psykoositaustaa ole. Tuo olo menee ohi, mutta tiedän, että se on tosi, tosi kamala.

Aloitin Optiparin ahdistuneisuuteen, ja luulin 2 viikon ajan ihan oikeasti tulevani hulluksi. Makasin välillä sängyssä ja luulin pimahtavani hetkellä millä hyvänsä. Töissä istuin vessan lattialla ja itkin paniikissa.

Tiedän siis täsmälleen miltä sinusta tuntuu! Mutta hyvä uutinen on se, että olo helpottaa ja lääke alkaa auttaa parin viikon päästä.

Et tule hulluksi!

t. kohtalotoveri täälläkin

Vierailija
14/54 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on ihan normaalia, että kestää 3-4 viikkoa että lääke alkaa auttaa. Sitä ennen oireet voi olla jopa pahemmat kuin ennen, koska lääke muuttaa aivokemian tasapainoa mikä tuntuu kamalana olona.

Joskushan voi käydä myös niin että joku lääke ei ihmiselle sovi, mulle kävin näin Paroxetin-lääkkeen kanssa. Mutta ei sitä vielä parissa päivässä eikä viikossakaan tiedä sopiiko vai ei. Mutta jos kuukauden päästä vielä on karmeat sivuoireet eikä ahdistuskaan helpottanut, sitten juttelemaan lääkäriin, lääkkeitä voidaan myös vaihtaa.

Vierailija
15/54 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tuskasi. Se on kauheaa. Yritä mitä tahansa, mikä helpottaisi oloa edes hiukan. Se on aivan varmaa, että tuo olo menee ohi tai ainakin paranee huomattavasti viikossa -parissa viikossa.

Onko sulla rauhoittavaa, nukahtamislääkettä, propralia ja/tai sensellaisia nyt tämän aloituksen varalle? Jos ei ole, pyydä lääkäriltä. Niistä saa hetkellisen avun alkuviikoilla kun on vaikeaa.

Vierailija
16/54 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin tuntuu et sekoan.... Huoh :-(

T: ap

Vierailija
17/54 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olin kuolla (siis itsemurhaa suunnittelin koko sen 3vkoa)

Sen jälkeen lopetin lääkkeen syömisen ja olo parani.

En kadu päätöstäni. Jos elämässä on solmuja eivät ne katoa lääkkeitä syömällä vaan muuttamalla olosuhteita elämässä.

Vierailija
18/54 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon todella että tämä olo helpottaa pian....

Vierailija
19/54 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee itsemurha-ajatuksia, kerrothan niistä läheisillesi ja/tai lääkärillesi?

Minun elämäni citalopram pelasti..

kahdessa-kolmessa viikossa loppuivat ajatukset rekan alle ajamisesta..joita siis oli ENNEN kuin aloitin lääkityksen.

Vierailija
20/54 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi