Vaihtoehtoja perusluterilaisuudelle?
Minua on jo pidemmän aikaa ahdistanut nykypäivän luterilaisen kirkon vapaamielisyys, hajaantuneisuus ja selkärangattomuus. Etsin omalta tuntuvaa ja Raamatun moraaliarvoihin sitoutunutta uskonnollista yhteisöä (ei kuitenkaan liian tiukkapipoista). Mikä olisi minun paikkani? Kertokaa kokemuksianne, kiitos!
Kommentit (44)
Luther-säätiö taitaa olla aika miesvaltainen järjestö, eikä muutenkaan ehkä minun paikkani. Vapaakirkkoa kohtaan olen hieman ennakkoasenteinen eräiden kokemuksieni perusteella. Helluntailaisuus ei ole mun juttuni, en koe oikeana siihen liittyvää kielillä puhumista.
Lisää ehdotuksia ja kertokaa omia kokemuksiannekin!
Nuorisoporukka/ nuoret aikuiset ihan rentoa ja silti pitäydytään Raamatussa. Tietenkiin puljuun mahtuu monenlaista ihmistä, mutta itse olen ollut todella tyytyväinen. Kunnon Jumalan sanaa, luotettavaa, turvallista. Näin koen itse.
Nokiamissio on hellarien tapainen. Sielläkin ihmetekoja korostetaan.
Kyllä minusta hän on oikeassa, joka sanoo sen luther-säätiön olevan sinun mestasi.
Käsittääkseni eivät ole niin tiukkiksia kuin vanhoillislestadiolaiset.
Vierailija:
Minua on jo pidemmän aikaa ahdistanut nykypäivän luterilaisen kirkon vapaamielisyys, hajaantuneisuus ja selkärangattomuus. Etsin omalta tuntuvaa ja Raamatun moraaliarvoihin sitoutunutta uskonnollista yhteisöä (ei kuitenkaan liian tiukkapipoista). Mikä olisi minun paikkani? Kertokaa kokemuksianne, kiitos!
Siis mitä tarkoitat Raamatun moraaliarvoilla? Sinun oma tulkintasi niistä on sitten se ainoa oikea? Vastustat naispappeutta yms.? Hajaantuneisuus - eikös se johdu juuri siitä, että on kaikenlaisia suvaitsemattomia ryhmiä?
Kerro vähän, miksi kirkko sinun mielestäsi on selkärangaton! Minusta turvapaikan tarjoaminenkin on esimerkki selkärangasta...
En osaa oikein itsekään selittää, mikä " tavallisessa" luterilaisuudessa eniten ahdistaa. Turvapaikan tarjoaminen oli kyseiseltä kirkkoherralta ja seurakunnalta mielestäni positiivinen ja lähimmäisenrakkautta osoittava teko. Toisaalta taas en pidä oikeana samaisen kirkkoherran ajatuksia mm. siitä, että hän olisi valmis ottamaan vaikka Lordin esiintymään Metallimessuun. En siis pidä Metallimessuakaan hyvänä asiana.
Pidän tärkeänä pyrkimystä toimia moraalisesti oikein, vaikka pelkät hyvät teot ja korkea moraali ei meitä pelastakaan. Armohan meidät pelastaa, mutta silti pidän ihmisen omaa toimintaa merkittävänä. Tunnen ihmisiä, jotka sanovat olevansa uskossa ja samalla esim. pettävät puolisoaan henkisesti tai fyysisesti. Syyksi olen kuullut mm. sen, että ihminen vain on niin heikko.
En nyt tiedä mihin pyrin tällä, kun en osaa oikein selittää mitä sisälläni tunnen. Toivoisin kuitenkin asiallisia vastauksia:) Niin ja kirkko on mielestäni hajaantunut, sillä yhteistä moraalia ja selkärankaa ei tunnu olevan.
Kertokaa kokemuksianne Jehovan todistajista. Mielellään muitakin kuin niitä negatiivisia.
Luen säännöllisesti Herätkää-lehteä ja Vartiotornia, sillä saan niitä kirjeystävältäni. Huolestuttaa vain, kun ihmiset suhtautuvat niin torjuvasti Jehovan todistajiin. Ystäväni ainakin on hyvin ihana ja toiset huomioon ottava ihminen. Harvoin todistajissa mitään hyvää kukaan näkee, olen huomannut.
Kertokaa kokemuksianne katolilaisuudesta! Olisi todella mielenkiintoista kuulla!
ap
Minusta kuulosta siltä, että se voisi olla sinulle hyvinkin sopiva paikka noilla toivomuksilla.
Ovelta ovelle kiertely ym.
Tätä tekevät kyllä muutkin. Esim. mormonit.
Oletko tutustunut esim. Kansanlähetykseen?
Eri paikkakunnilla on monelaisia luterilaisiakin toimintamuotoja.
aikuisena vapaakirkkoon koska jos on lapsena kastettu ei sais ottaa uutta kastetta vastaan?
Vierailija:
Luen säännöllisesti Herätkää-lehteä ja Vartiotornia, sillä saan niitä kirjeystävältäni. Huolestuttaa vain, kun ihmiset suhtautuvat niin torjuvasti Jehovan todistajiin. Ystäväni ainakin on hyvin ihana ja toiset huomioon ottava ihminen. Harvoin todistajissa mitään hyvää kukaan näkee, olen huomannut.
Vierailija:
aikuisena vapaakirkkoon koska jos on lapsena kastettu ei sais ottaa uutta kastetta vastaan?
synti aikuisena uudestaan kastaa?
Vierailija:
synti aikuisena uudestaan kastaa?
Kastenäkemyksen oikeellisuudesta on turha alkaa tässä väitellä, koska yksimielisyyttä siinä asiassa ei tulla koskaan löytämään. Toisia kunnioittava kristittyjen yhteys on silti mahdollista ja toivottavaa.
Vapaakirkkoon ei tarvitse " kääntyä" , saman Jumalan lapsiahan siellä ollaan kuin luterilaisuudessakin. Jos ei halua mennä kasteelle, niin voi hyvin olla mukana seurakunnan toiminnassa liittymättä virallisesti jäseneksi. Ei siellä ainakaan kukaan työntekijä tule kasteasiasta naputtamaan.
t. vapaakirkkoon kuuluva
Vierailija:
Kastenäkemyksen oikeellisuudesta on turha alkaa tässä väitellä, koska yksimielisyyttä siinä asiassa ei tulla koskaan löytämään. Toisia kunnioittava kristittyjen yhteys on silti mahdollista ja toivottavaa.
Raamatullinen kaste = uskovan kaste
Vierailija: