Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sikiö liian pieni, mitä voi odottaa

26.09.2007 |

Hei

Eilen kävin neuvolalääkärillä ja antoi sikiön kokoarvioksi max 1700g.

Viikkoja oli 35+2 eli sikiö vaikuttaisi todella pieneltä viikkoihin nähden. Reilun viikon päästä on uusi neuvola käynti ja silloin taas ihmetellään kokoa, onko yhtään kasvanut.

Huolestuin vaan sen verran tästä, että pitäisikö pyytää polille lähetettä, että otaisivat tarkemmat mitat. Kovasti toivon että arvio olisi mennyt pieleen, vaikka tiedän itsekin ettei tuonne mesuun kovin suurta vauvaa voikkaan sopia.

Onko muilla kokemuksia sikiön pienestä koosta tai huonosta kasvusta?

Pepiliina

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...on arvioitu pieniksi (uä ja tunnustelu) ja aina ovat painaneet syntyessään tavalliset n. 3.5 kg. Hauskinta on, että kuopuksemme arvioitiin uä:ssä alakäyrillä kasvavaksi ja syntyessään olikin melkein 4 kg, vauvoistamme suurin :-). Ja edelleen ovat lapsemme kokoonsa ja hoikkuuteensa nähden painavia. Vankat luut?

Vierailija
2/10 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta usein kai johtuu vain istukan huonommasta toiminnasta, eli ei välttämättä itse vauvalla mitään hätää. Saa vain vähän heikommin ravintoa ja jää siksi normaalikokoisia vauvoja pienemmäksi.

Mutta viisaammat vastatkoon lisää, tähän meinaan loppuu mun tietämys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei hän antanut lähetettä ultraan, vai oliko tuo siis pelkkä käsikopelo-arvio?

Ja ultrallakin voi kyllä arviot heittää.. ystäväni meni synnyttämään edellisenä päivänä ultralla 3,8kg:ksi arvioitua vauvaa joka oli synnyttyään 4,7kg.. eli heittoja kyllä tapahtuu ultrallakin suuntaan jos toiseenkin.

Toivotaan kuitenkin että vauva vielä kasvaisi tuosta ja saisitte tietää miksi kasvua ei ole tapahtunut. Jos jotain huolenaihetta olisi, luulisin, että olisi pistänyt sut kyllä ultraan. Mutta voithan sä kysyä sitä vaikka ensi viikon käynnillä, tai soittaa lääkärille nyt ja pyytää lähetteen.

Vierailija
4/10 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, sen verran, että käsikopelolla tuo arvio tehtiin. Ultras myös neuvolan koneella, mikä on sellainen vanhempi. Istukassa ei nähnyt mitään epänormaalia sen perusteella.

Yritän itsekin ajatella, että jos olisi tosi paha juttu, ois jo lähetteen laittanut polille tarkempiin tutkimuksiin. Täytyy toivoa, että ensi viikkoon mennessä olisi vähän kasvettu nykyisestä.

Pepiliina

Vierailija
5/10 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan soittaa äippäpolilla ja kertoa tilanteestasi mikäli haluat tarkempiin tutkimuksiin. Itse varmaan tekisin niin, koska silloin ei tarvitsisi turhia pähkäillä.

Meillä meni taannoin kokoarvio; käsikopelo+ultra aika pieleen: arvio oli max. 3,2 ja seuraavana päivänä vauva syntyi ja oli himpun vajaa 4 kg. Ja tämän arvion teki siis asiaan perehtynyt lääkäri synnytyssairaalassa. Eli, jos siellä erehdytään niin miksei sitten neuvolalääkärissäkin.

Vierailija
6/10 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu. Raskausviikkoja 38 ja vauvan painoarvio nyt parisen kiloa..käyn säännöllisesti äippäpolilla kokoarviossa, koska jos ei kasva, otetaan vauva heti pois, jotta saapi ravintoa sitten masun ulkopuolella!

Vaadi lähete sinne heti!

Ei se välttämättä mitään tarkoita, että on pienikokoinen, mutta parempi tutkia, kun jättää tutkimatta.

Tsemppiä!

Vierailija
7/10 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vaadi ihmeessä lähete äitiyspolille. Siellä on kunnon laitteet, joilla vauvan koon voi paremmin määritellä ja tutkia istukan virtaukset ym. Kun viikkoja on jo noinkin paljon, niin vauva voidaan tosiaan ottaa tarvittaessa pois. Mutta välttämättä ei tosiaan ole mitään syytä huoleen, ultrankin painoarviot voivat olla hyvin epätarkkoja. Nyt tietysti tutkitaan, että näyttääkö vauva kuitenkin kasvavan, vaikka absoluuttinen arvo olisi epätarkkakin, niin muutoksen kuitenkin näkee, kun samalla laitteella tutkitaan uudelleen.

Todennäköisesti kaikki on kunnossa, mutta kannattaahan tuo tarkistaa ihan sairaalassa.

Vierailija
8/10 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin esikoisen raskausaikana äitipolilla kasvuseurannassa, koska sikiö oli " liian" pieni. Syntymäpainoa tuli kuitenkin 3310g ja pituutta 52cm. Äitipolilla tutkittiin tuolloin mm. istukan virtaukset eikä niissä silloin kuitenkaan todettu mitään. Ilmeisesti kuitenkin jossain vaiheessa raskautta on ollut ohimenevä hapenpuute, koska lapsella todettiin lievä (todella lievä) hemipareesi (lieviä halvausoireita, vaikuttaa lähinnä jalan toimintaan.) En kuitenkaan tiedä onko tuolla yhteyttä tuohon kasvun hidastuma epäilyyn.

Vierailija
9/10 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esikoista seurattiin sairaalan toimesta noin puolesta välistä raskautta ja huomattiin tuo pieni koko. Vauva syntyikin viikolla 38 tasan ja painoi 2430 g eli oli pienipainoinen. Mulla tuohon painoon vaikutti jo alusta asti huonot virtaukset kohtuun. Lapselta löytyi kylläkin sitten sydänsairaus, mutta sitä miksi tuo paino ei kehittynyt riittävästi, ei ole vielä pystytty kertomaan.

Nyt toisessa raskaudessa odotan kaksosia, jotka molemmat ovat ykkösen painoarvioiden yläpuolella kulkeneet, mutta virtaukset kohtuun on nyt olleet ensimmäistä raskautta huomattavasti paremmat.

Käy äitipolilla jos asia vaivaa, ne tekevät siellä minusta oikeita päätöksiä, vaikka sinne meno pelottaa joka kerta aivan mahdottomasti.

Vierailija
10/10 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin sitten iltapäivällä neuvolaan omalle tädille, joka on kätilö. Oli eilen lääkärin kanssa koosta puhunut, ja lääkäri epäili, että voinut mennä hiukan alakanttiin tuo kokoarvio, koska sikiö jonkin verran jo laskeutunut. Täti sanoi, että jos ihan kauheasti alkaa vaivaamaan niin menen nyt uudelleen vielä neuvolaan ennen ensi viikon aikaa ja sitten katotaan uudelleen. Mutta itse oli sitä mieltä, ettei mitään hätää tässä ole, että jos jaksan ensi viikkoon odottaa, niin sitten näkisi onko kasvua tapahtunut. Ja mitä hän nyt on minua itse mittaillut, niin ei ole huolestuttavan pienenä kuulemma pitänyt.

Täytyy nyt sitten pitää pää kylmänä, eikä maalailla liikaa piruja seinille, jos jaksaisi sitten ensi viikkoon odottaa.

Pepiliina