Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua imetysongelmaan (vauva 7 kk)

25.09.2007 |

Vauvani on ollut täysimetyksellä ja kiinteitä ollaan nyt syöty hyvällä ruokahalulla 1,5 kk. Päivän aikana menee 2xpuuro, 1xliha-/kana-/kala-ateria, 1xkasvisateria ja joskus myös välipala nukkumisista riippuen. Lisäksi ruokailun jälkeen nokkamukista harjoitellaan veden juontia eli vettä menee vain muutama pieni hörppy.

Nyt poikani on ruvennut tissilakkoilemaan ja viikonlopun aikana se vain paheni. Olen yrittänyt imettää makuultaan, seisaaltaan, istualtaan; kun poika on virkeä, väsynyt; ennen ruokaa ja ruoan jälkeen jne. eli mielestäni kaikkea olen yrittänyt. Imemisentarve on kuitenkin kova, sillä poika imee peukaloa (tuttia ja tuttipulloa, kun ei osaa kunnolla syödä), mutta usein kun tarjoaa rintaa niin pääsee vain itku tai suostuu vain kerran imaisemaan. Ainostaan öisin unissaan suostuu syömään kunnolla. Olen ajatellut, että sekin voi vaikuttaa, että poika on kahden viikon sisään oppinut kunnolla ryömimään ja istumaan ilman tukea ja lisäksi taitaa ylhäällekin olla hampaita tulossa, kun hankaa kaikella niin kovasti ikeniä.

Tänäänkin on suostunut syömään rintamaitoa (melko hyvin) vain puolen yön jälkeen, sitten kymmeneltä aamulla ja kolmelta iltapäivällä. Päivällä poika pitää lähes tulkoon huijata rinnalle... Pissivaippojakaan ei kastu normaaliin malliin (tietenkään). Olen välillä antanut pojalle omaa maitoani tai korviketta nokkamukista, ettei reppana ihan kokoon kuivu.

Olin ajatellut jatkavani osittaisimetystä vuoden ikään asti, mutta onko nyt vain todettava, että se oli sitten siinä¿ Pelkään ja tiedän maitomääränikin vähenevän radikaalisti vaikka olen välillä pumpannutkin¿

Olisiko kellään kokeneemmalla hyviä vinkkejä/neuvoja ennen kuin tämä äiti vaipuu masennukseen.

T:Viv

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika on kohta 7 kk ja meillä oli samanlainen ongelma niihin aikoihin kun lisättiin kiinteiden määrää (n kk sitten) päivisin. Poika on hirveän vilkas eikä olisi paikallaan hetkeäkään. Kiinteitä meni silloin hyvin mutta vettä ei suostunut ottamaan (ei hyvin juo vieläkään mutta huomattavasti paremmin) ja päiväsaikaan tissiä tarjotessa tuli vain huudot, mikään ei auttanut. Poijalle tuli sitten paha ummetus ja jotain oli pakko keksiä, aloin sitten imettämään aina kun hän heräsi päiväunilta, olipa ne olleet puoli tuntia tai parin tunnin mittaiset. Silloin vielä rauhallisena unen jäljitä suostui ottamaan maitoa. Ja tilanne on edelleen sama, muulloin ei ota maitoa kun unen jälkeen, ennen yöunia ja yöllä joskus kolmen aikoihin. Niin ja meilläkin poika konttaa jo kovaa vauhtia ja istuu tuetta.

Vierailija
2/3 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin heti omasta kokemuksesta kysyä, että onko mahdollista jos olisit uudestaan raskaana? Meillä alko tissilakko viikkoa ennen kuin neiti täytti ½-vuotta. Alkuun mä ihmettelin tuota, kun testi näytti negaa. Reilun viikon päästä saatiin kumminkin positiivinen tulos. Neuvolassa sitten tädin kanssa juteltiin, että hormonit muutti maidon makua niin paljon ettei enää huolinu. Koko sen reilun viikon aikana sain huijattua tissille vaan kerran.

Saattaa tietysti olla, että maito on " laimentunutta" eikä sen tähden huoli rinnalle tai sitten on vaan joku kausi. Mulle todettiin, että " Sun tyttös päätti olla nyt iso tyttö, eikä isot tytöt käy tissillä" .

Ei kannata vaipua masennukseen. Mukavia syyspäiviä! :)

t.Ufa & Viivi (7kk myöskin)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika 7 kk ja saman aikaa saanut kiinteitä kuin aloittajallakin, mutta en ole antanut vasta kuin 2 ateriaa päivässä 11 ja 17 aikaan, yht. n. 1,5 dl /kerta, sillä poika söisi varmaan enemmänkin mutta pelkään että maito ei maistuisi riittävästi.

Päivisin on nimittäin katseltava ympärilleen ja kattolamppua sun muuta, ettei oiken aina malta imeä. Kiinteitä syödessä kun maailmaa näkee samalla kun syö ;)

8 krt vuorokaudessa on meidän imutahti nykyään. (Ennen kiinteitä jopa 13-15 krt, mutta poitsu on aina tykännyt syödä usein vaikka sitten vähemmän kerrallaan). Tyytyväinen on tällä ruokamäärällä kyllä, öisin syödään kerran tissiä, muuten nukutaan yöt hyvin (kop kop).

Ei se maito mihinkään laimene, päin vastoin eikös imetystukipalstalla juuri sanota että muuttuu suhteessa rasvaisemmaksi! Äidinmaito on kuitenkin pääruoka alle vuoden ikäiselle, ainakin minun mielestäni.

spaceage ja Joel 7 kk