Minkälaisia vakuutuksia perheessänne on? On mennyt usko..
koko vakuutuskauppaan, jolla Vakuutusyhtiöt sitten kukoistavat. Perheemme tilanne on tällä hetkellä se, että olen itse työtön ja mieheni töissä. Meillä oli lapsivakuutus, jonka otin syntymän varalta ja jonka juuri lakkautin lapsen ollessa vajaa 3 (olemme hyödyntäneet aika huonosti, kun kunnassamme pääsee terveyskeskukseen ihan hyvin), eikä lääke tms. menoja onneksi ole juurikaan ollut. No asuntolainaa varten otimme aikoinaan lainaturvan mm. työttymyyttä varten (vakuutuksen tarjoaa ge financial tms.) ja nyt ollessani työtön tuokuusta lähtien en tähän päivään mennessä ole saanut euroakaan vakuutusyhtiöstä varten vielä rahaa, parhaillaan paperit odottavat käsittelyä, joka vakuutusyhtiön mukaan saattaa kestaan noin 30 päivää..jos se, että pystyin ylipäänsä lähettämään hakemukset kesti jo useita kuukausia, kun piti toimittaa liitteitä ym. En olisi iki päivänä maksanut tällaisesta vakuutuksesta, jos olisin tiennyt, kuinka vaikeaksi on tehty vakuutuksesta oikean tilanteen tullen hyötyminen! Ja siitä tulevasta korvaussumasta maksan sitten vielä sivutuloveroprosentin mukaan..
Itselläni ei tällä hetkellä ole mitään vakuutusta tuon lainaturvan lisäksi ja mietinkin, että pitäisikö joku ottaa? Lapsellakaan ei ole...kertokaapa mitä vakuutuksia teillä on ja oletteko miettineet, onko teillä päällekäisiä vakuutuksia eli maksatteko turhasta? Lapselle mietin tapaturmavakuutuksen ottamista. Kaikenlaisia henkivakuutuksia olisi tarjolla, mutta onko niistä oikeasti mitään hyötyä..? Omaisuutta ei paljoakaan ole ehtinyt kertyä ja asuntokin on suurimmaksi osaksi pankin. Kuoleman varalta asunto ja auto menee myyntiin, jolla katetaan lainat niistä. Miten teillä muilla?
Kommentit (14)
Kun jäin työttömäksi, tein pankin kanssa sopimuksen, että maksan jonkin aikaa vain korkoja. Vaikka olen edelleen työtön, niin nyt alan maksaa myös lyhennyksiä, koska olen oppinut elämään tulojeni mukaan. Vaikka tulot ovat pienemmät, saan nyt maksettua myös lyhennykset.
Lapset pääsevät terveyskeskukseen ihan hyvin hoitoon. Toisin on aikusiten kanssa. Siksi mielestän emme tarvitse mitään lapsivakuutuksia.
nim. juuri 15000 e korvauksen saanut
Tapaturmavakuutukset kaikilla, näihin sisältyy vakuutus tapaturmaisen kuoleman ja pysyvän työkyvyttömyyden, myös osittaisen varalta.
Sairaskuluvakuutus oli esikoisella, mutta kun sitä ei kolmessa vuodessa tarvittu ollenkaan, lopetin sen. Muilla kahdella ei ole sairaskuluvakuutuksia ollutkaan. Täällä pääsee hyvin kunnalliselle puolelle, ja tuon vakuutuksen hinnalla (350e + omavastuu 50e) käy jo muutaman kerran yksityiselläkin, jos täytyy.
Meillä on niin pieni laina (50 000e) että emme katsoneet tarpeelliseksi mitään lainaturvavakuutuksia.
koko perheellä tapaturma- ja sairaskuluvakuutus. Eli siis korvaa sairaskulut tapaturman jälkeen.
Nuo tekee yht. reilu 40¿/kk. Sitten on lainaturvavakuutus työttömyyden ja kuoleman sekä työkyvyttömyyden varalle. Maksamme sitä 28¿/kk. yhteensä minusta ja miehestä. Olen miettinyt henkivakuutuksen ottamistakin, mutta tähän asti se vain on jäänyt ottamatta.
Tuo lainaturvavakuutus korvaa toisen puolison kuollessa 50% jäljellä olevasta lainasummasta. Jos taas kupsahdetaan molemmat samalla kertaa niin kaipa se sitten krovaa sen 100%...
Meillä on laaja kotivakuutusja hyvin kattavat matkavakuutukset. Kummastakin on ollut paljon hyötyä.
Sen lisäksi olemme maksaneet avoliittoajoista henkivakuutusta, meillä on siinä ollut ajatuksena, että jos toinen kuolee, niin ei tarvitse siinä tilanteessa laittaa kämppää myyntiin ja muutenkaan miettiä raha-asioita.
Avoliitossa kun vielä on se, ettei tietenkään peri toista. No, meillä oli siihen ratkaisuna vielä keskinäinen testamentti asunnon osalta. Mentiin naimisiin viisi vuotta sitten, joten tuo perimisasia tuli ratkaistua sitä kautta.
Nyt syntyvälle lapselle aiotaan ottaa sairaskuluvakuutus. Mulla itselläni ei ole, toistaiseksi on ollut erinomainen työterveyshuolto, joka on hoitanut asiansa. Mieheni on yrittäjä ja hänellä on yrityksensä kautta sairaskuluvakuutus.
Lainaturvavakuutus ollaan laskettu liian kalliiksi, ei siis olla otettu sitä. Meillä on myös kohtuupieni laina, joten sitä maksaa tiukan paikan tullen vaikka pelkästään mun äitiyspäivärahalla ja muutenkin on mitoitettu, että toisen puolison palkkatuloilla siitä pitää selviytyä, vaikka korot tuplaantuisivatkin.
Meillä on kummallekin myös eläkevakuutukset, joihin säästetään satanen kuussa kummallekin. Enemmänkin kai voisi, mutta nyt ollaan keskitytty säästämään muuten sijoitusrahastoihin ja maksamaan asuntolainaa.
Tuota tapaturmavakuutusta tässä nyt sitten jäin miettimään ja sen taidan ottaa, kulut olivat Tapiolassa n. 50 euroa vuodessa minulle ja lapselleni yhteensä...eli ei siis paljon. Laaja kotivakuutus, kasko ja liikennevakuutus sekä lasivakuutus, lainaturva (työttömyys, työkyvyttömyys (vain toiselle meistä eli minulle, koska mieheni yrittäjä, kuoleman varalta (molemmille). Kun tämä oma tilanteeni selviää ja toivottavasti työllistyn lähitulevaisuudessa aion ehdottomasti katkaista tuon lainaturvavakuutuksen, joka tuntuu täysin hukkaan heitetyltä rahalta.
ap
- sairauskuluvakuutukset aikuisille ja lapselle
- jatkuvat matkavakuutukset aikuisille (lapsi sisältyy)
Sairauskuluvakuutuksesta en luopuisi koskaan. Vaikka ei ollakaan oltu sairastelevaa sorttia, on esim. mun vakuutuksesta korvattu jo niin monet polvi- ym. leikkaukset, että plussalla ollaan hamaan tulevaisuuteen asti. Eikä tarvitse julkisella puolella odotella ja ihmetellä, että pitäisikö tutkia vai eikö pitäisi ja pitäisiköhän vammat mahdollisesti korjata leikkauksella vaiko vieläkö ihmeteltäisiin lisää...
- kaikilla tapaturmavakuutus
- lapsella oli sairasvakuutus, mutta 1,5-vuotiaaksi ei oltu kertaakaan tarvittu niin vaihdettiin sekin pelkkään tapaturmavakuutukseen
- tulevalle vauvalle otettu taas kunnon vauvavakuutus (eli siis sairaus- ja tapaturma)
- matkustus- ja matkatavaravakuutus on myös kokoajan voimassa eli eipä tarvi matkalle lähtiessä miettiä niitä (ja siis matkan ei tarvi olla kuin muistaakseni 50km kotoa)
-lisäksi meillä on pariturvavakuutus, jonka korvaussuuruus on sitä luokkaa, että jos jompikumpi aikuisista kuolisi niin toinen saisi asuntolainan hoidettua pois
*Aikuisilla vapaa-ajan tapaturmavakuutukset ja vakutuus kuoleman varalta, eivät ole kalliita, yht. vähän reilut 100 ¿/vuosi, riippuu tietysti enimmäiskorvaussummista
*Lapsilla (2, toinen 3 v, toinen 2 kk) sairaskuluvakuutukset yht. n. 300 ¿/vuosi. Meillä ovat kannattaneet!
* Kotivakuutus, laaja n. 250 ¿/vuosi, sis. myös autotalli/varaston
* Liikennevakuutus ja täyskasko autoon yht. n. 400 ¿/vuosi
* Matkavakuutukset ammattiliitoista, sisältävät alle 15-v. lapset
* Asuntolainaan ei ole mitään vakuutusta, voisimme maksaa sen pois vaikka heti, mutta se ei kannata
Meillä hurjasti vakuutuksia:
* kaikilla neljällä sairaskuluvakuutus
* kaksi kotivakuutusta
* kaksi autovakuutusta
* kolme tapaturmavakuutusta (lapsen vain 11 euroa vuodessa ja se ilman omavastuuta, joten siksi otin senkin, vaikka sairaskuluvakuutuskin korvaisi tapaturmia, niin siinä taas omavastuu aina)
* metsävakuutus
* pienen pienet lainaturvavakuutukset
Valitettavan paljon on ollut kaikilla käyttöä. Mulla astma, jota sairaskuluvakuutus hyvin korvaa (lääkkeitä siis), poikaa on joutunut käyttämään lääkärissä paljon esim. ihan ekana sairaspäivänä, kun on tarvinnut töihin lapun sairaudesta. Minusta olisi noloa sen takia kuormittaa terveyskeskkuksia. Autovakuutukset ovat olleet onneksi aika vähällä käytöllä, yksi kolari on ollut, mutta sekään ei mennyt meidän vakuutuksesta, kun vastapuoli oli syyllinen. Kotivakuutuksiin pitäisi tehdä molempiin just korvaushakemukset, toisessa mentiin vintille ja toisessa tuli kellariin vedet. Lainaturvavakuutus maksoi kuukauden eräni, kun olin sairaslomalla kolarin jälkeen. Me taidetaan siis olla valitettavasti saamapuolella vakuutuksissa.
Ostimme juuri auton (vanha meni lunastukseen, vakuutusyhtiölle kiitos!) ja vertailin ihan nettilaskureila niin vakuutushinnoissa oli satojenkin eurojen eroja vuodessa eri yhtiöillä.
Meillä seuraavat vakuutukset:
- auto liikennevakuutus ja säästökasko (paljon täyskaskoa edullisempi ja keskeisenä erona ainoastaan se että korjaukset tehdään vakuutusyhtiön ohjaamassa kojraamossa, ei merkkikorjaamossa)
- lapsilla tapaturmavakuutukset, omavastuuton noin 13 e /v
- kotivakuutus, irtaimisto, asumme vuokralla
- jatkuvat matkavakuutukset molemmilla aikuisilla ammattiliiton jäsenmaksuun sisältyvinä, lapset sisältyvät näihin
*Kiinteistövakuutus
*Koti-irtaimistovakuutus
*Henkivakuutus pariturvana
*Tapaturmavakuutus mulle ja miehelle
*Sairaskuluvakuutus lapselle (on ollut käyttöä)
*Autolle joku vakuutus (mies hoitaa, siksi en tiedä)
*Oikeusturvavakuutus ja vastuuvakuutus (maksavat vuodessa 15 eur, joten en viitsinyt olla ottamattakaan kun kerryttävät bonuksia).
*mulle jatkuva matkavakuutus, ikivanhalla sopparilla, maksaa alle puolet mitä nykyään maksavat.
Jotain tapaturmavakuutuksia on, ja kuoleman varalta on sellainen, että lainasta puolet maksaantuu. Eli ei mene rakas koti alta. Täytyy kyllä sano, että v' tuttaa maksaa niin helvetin korkeet vakuutusmaksut, mutta päädyimme siihen, että se kuitenkin kannattaa...
Edellinen kodissamme oli tulipalo ja ei voi kuin kauhulla ajatella, että mitä jos ei olisi ollut irtaimistovakuutusta. Huh.