Saako opiskeleva yh jotain helpotusta lastenhoitomaksuihin?
Mietin tässä, kuinka ihmeessä pärjään ensi syksynä, kun aloitan opinnot. Vaihdan alaa. Toinen lapsistani menee silloin eskariin ja toinen täyttää kolme.
Töiden tekoa opintojen päälle en osaa kuvitella. Tärkeää olisi ehtiä olla lastenkin kanssa, kun joka tapauksessa joudun heidät kokopäiväisesti hoitoonkin laittamaan.
Onko toivoa selvitä? Pienellä summalla olemme jo nyt tottuneet tulemaan toimeen, mutta... hirvittää :(
Kommentit (7)
Yhden lapsen yh siis olen ;) Nyt töissä ihan ok palkalla ja lapsi eskarissa, niin maksu on noin 84e.
Eli kyllä silloin opiskelijanakin pärjää ;) Tsemppiä!
Itse olen opiskellut koko sen 4 vuotta, kun lapseni oli päivähoidossa (nyt valmistuin samana kesänä kun hän lopetti eskarin). Tuloni ovat olleet kuukausittain opintotuki + opintolainan osuus, asumistuki (perheellisenä opiskelijana saat yleistä asumistukea, joka on vähän enemmän kuin perusopiskelijoiden asumislisä), elatusmaksu (200 euroa kuussa) ja lapsilisä yh korotuksella.
Yhteensä näistä kertyy n. 1200 euroa kuussa, jolla olen pärjäillyt ihan ok:sti yhden lapsen kanssa. Keikkatöitä olen tehnyt kyllä koko opintojen ajan, ja niistä on kertynyt sitten n. 100-500 euroa kuussa lisää, keskimäärin ehkä 250 e/kk. Alle 300 euron keskimääräiset keikkatulot eivät vielä vaikuta päivähoitomaksuun tai asumistukeen.
Nollamaksuluokassa olet aivan varmasti ensi syksynä. Mutta ilman opintolainaa et kyllä varmaan pärjää jos et töitäkään aio tehdä.
Kai tämä tästä. Vuosi vielä aikaa sumplia näitä, ehkä koettaa tienata valmiiksi säästöön...
Ap
hoitomaksu määräytyy perheen tulotason mukaan. Eli tuskin tulee olemaan korkea jos sinulla ei ole tuloja