Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinteiden aloituksesta

24.09.2007 |

Muistuttakaas taas höperöä äitiä. Kiinteitä pitäis aloitella (vauva reilu 4kk) ja edellisestä kerrasta ei ole juuri mitään muistikuvia.

Ensin tietysti annetaan yhtä lajia kerrallaan ja pieninä annoksina, pienillä lusikallisilla aloitellaan. Mutta mites pian niitä annoksia aloitetaan suurentamaan ja missä tahdissa. Ja sitten uutta makua taas pieninä annoksina jo tutun joukossa? Saatteko haarukalla tarpeeksi hienoa mössöä, kun ei mitään pientä annosta voi sauvasekoittimella soseuttaa =)

Neuvolassa puhuttiin, että puolen desin annoksia voi jo piakkoin antaa. Rintamaitoonko sekoitatte? Meillä siis tähän asti täysimetetty vauva. Kyllä voi olla tyhmä olo, vaikka yhden lapsen on jo kiinteisiin opettanut.

-supukka-

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori supukka, minusta ei ole kysymykseesi vastaamaan, samojen asioiden äärellä nimittäin itsekin. Josko jokin kokeneempi äiti voisi antaa vinkkejä.

Meillä täysimetetty kaveri 5kk ja olen ajatellut aloittavani kokeilun ensi viikonloppuna.

Mietityttää näin ensikertalaisena tosi moni kiinteiden kanssa. Juuri että mitenkä soseutan ruuan, haarukalla vai? Voiko annoksen lämmittää uudelleen jos siinä on pumpattu maito mukana?

Oletteko käyttäneet tuttelia ruokien ohentamiseen vai pumpanneet maitoa?

Ja millä kannattaa aloittaa? Moni suosii perunaa, mutta entä bataatti??? Olisi maultaan makeampi ja siten ehkä uppoaisi ensimmäisenä helpommin.

Miten tuntuukin niin kovin vaikealta. Tähän asti kun tuo ruokailu on ollut niin helposti järjestettävissä.

Vierailija
2/5 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on neljä lasta ja kuopus on nyt hieman päälle kolme kuukautta. Hänen kanssaan jouduimme aloittamaan kiinteän syömisen toissa päivänä.

Olen lasten kanssa aloitellut porkkana soseilla. Olen tehnyt isomman annoksen kerralla ja sitten laittanut sen pakkaseen. Kun olen ottanut sieltä aina yhden palan sosetta (pakastanut sen jääpalakuutioihin) olen sen mikrossa lämmittänyt. Jos sose on hyvin paksua olen sitä maidolla hieman löysyttänyt. Jos olen käyttänyt korviketta, olen laittanut maidon siinä vaiheessa joukkoon kun lämmitän, mutta rintamaidon olen laittanut sitten, kun ruoka on jo lämmintä.

Aloitus on ollut, että olen antanut kaksi hyvin pientä lusikallista ensimmäisenä päivänä. Toisena päivänä on syöty jo viisi lusikallista ja kolmantena päivänä sitten hieman alle puoli purkkia. Mitään oireita ei ole tällä tavalla syötettynä lapsille koskaan tullut.

Viikon verran olen syöttnyt samaa sosetta ja sitten on maku vaihtunut. Jos uusi maku on ollut " outo" olen sitä hieman sekoittanut tutun ja turvallisen maun mukaan.

Meillä kiinteää syödään ensimmäisten päiväunien jälkeen. Ja sen päälle sitten vielä maitoa. Esikoisen aikaan aloitettiin vielä 3kk iässä kiinteiden anto... mutta nyt 4.v. poikamme kohdalla se alkoi 4 kk iässä. Mutta nyt kun kuopuksemme on se 3 kk kiinteät aloitettiin, sillä hänellä on ihan hirmu nälkä koko ajan. Rintamaitoa ei suostunut alkuvaikeusista johtuen syömään, joten on ollut korvikkeella jo jonkin aikaa. Mutta kun sitäkin alkoi menemään puolitoista litraa vuorokaudessa, saimme ohjeen siirtyä kerran päivässä velliin. Sepä ei ollutkaan pojan makuun sopivaa, joten päätimme aloittaa kiinteän ruuan... Toistaiseksi kaikki mennyt hyvin.

Toivottavasti auttoi hieman siihen kysymykseen mitä hait.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä jotakin siitä, miten olen kahdelle vauvalle (nyt 2 v 3 kk ja toinen 5,5 kk) aloittanut soseita antamaan. Molemmille 5 kuukauden iässä ja sitä ennen täysimetys. Minä olen antanut ensin perunaa, sittten lisännyt siihen porkkanaa (vajaan viikon päästä) ja sitten aloitellut kaupan hedelmäsoseita toisella aterialla vajaan viikon kuluttua perunan+porkkanan aloittamisesta. Molemmat vauvat ovat innokkaasti syöneet lusikkaruokaa alusta asti.

Ihan ensimmäiset annokset eli pelkän perunan olen survonut haarukalla. Eihän siitä niin hienoa tule kuin esim. sauvasekoittimella, mutta ei niin pientä määrää viitsi millään härvelillä ryhtyä sotkemaan. Sekaan muutama tippa äidinmaitoa, paitsi että kun irtosi niin huonosti,tällä kertaa laitoin pelkkää keitettyä vettä. Tarpeeksi löysää sosetta, muttei liian löysää, jotta sen saa helposti suuhun. Eiväthän ne vaavit osaa sosetta heti oikein suussaan käsitellä, eli osa tulee saman tien ulos vaikka olisi syömishalujakin, mutta maku ainakin tulee tutuksi.

Määrissä kannattaa edetä vauvan toivomaan tahtiin. Jos ei oikein soseet kiinnosta, antaa vain sen verran, että pääsee makuun. Jos taas tuntuu maistuvan eikä tule mahavaivoja tms., määrää voinee lisätä esim. viikon kuluessa jo siihen puoleen desiin. Riippuu myös siitä, mikä on kiinteiden aloittamisen motiivi - pelkkä tutustuminen uusiin makuihin vai todellinen lisäruoan tarve. Tämän kakkosvauvan kanssa minulla oli huoli, saako hän riittävästi ravintoa imetyksestä. Siksi lisäsin perunan määrää aika nopeasti, kun se tuntui myös maittavan. Nyt hän syö ehkä desin verran kasvissosetta päivällä ja puoli-yhden purkin hedelmäsosetta iltapäivällä tai illalla. Nyt kävi jo niin, ettei rintamaito maita heti soseen jälkeen, joten olen tehnyt niin, että imetän joko ennen sosetta tai sitten vasta esim. tunnin päästä. Kun se maito kuitenkin on tärkeämpi juttu vielä.

Sitten kun kiinteiden määrät kasvoivat, aloin tehdä soseen sauvasekoittimella kahdeksi päiväksi kerrallaan. Vielä en ole ryhtynyt tekemään isompia annoksia kerralla ja pakastamaan niitä, kun ollaan vielä niin perusaineksissa. Eikä peruna tykkää pakastamisesta. Perunan valitsin siksi, koska eihän me muutenkaan mitään bataattia syödä. Jollekin se on varmaan hyvä vaihtoehto, mutta kun kerran perunakin kelpaa vauvalle, niin syökööt sitä.

Mukavia maisteluhetkiä! On se niin jännä seurata, miten vauva suhtautuu uuteen elämykseen. Ja toisaalta haikeaakin, eihän se vaavi enää olekaan mikään pikkuvauva!

Vierailija
4/5 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin antamaan soseita vauvan olessa 6kk, sitä ennen täysimetin. Neuvolassa sanottiin, että tämän ikäiselle voi ruveta antamaan soseita jo suht " vauhdikkaasti" .

Ensimmäiset lusikalliset totuteltiin Piltin peruna-porkkanalla, joka on todella hienojakoista.

Vauva tajusi pian mistä on kyse niin rupesin tekemään soseita itse. Olemme syöneet kolme viikkoa ja nyt olen tehnyt soseita; porkkana, peruna, palsternakka, parsakaali, kesäkurpitsa, bataatti. Viikko sitten rupesin lisäämään broileria yhteen kasvisannokseen. Soseet ohennan pelkällä vedellä.

Pakastamaan en ole ruvennut. Vauva syö vajaan 5dl kahden päivän aikana, jolloin teen kerralla kahden päivän satsin.

Broilerin rintafileet keitin vedessä ja jauhoin tehosekoittimella. Jauhetun broilerin pakastin " lättänänä" pussissa, josta on helppo murtaa pikkuinen pala kasviksen joukkoon.

Kaurapuuroa olen antanut aamuin illoin luumusosen kera. Puuro ei tunnu kovin maistuvan, mutta tuntuu menevän joka päivä enemmän ;)

Vierailija
5/5 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tosin ei auta suoraan ap:tä, koska ohjeet on 6kk täysimetetylle, mutta jospa jollekin muulle näistä olisi apua eli:

" Kun kiinteät lisäruuat aloitetaan puolen vuoden iässä, on hyvä edetä aineryhmästä ( kasvikset, hedelmät, liha/kala, viljat ) toiseen 1-2 ruoka-aineen jälkeen. Kunkin ryhmän lajivalikoimaa laajennetaan myöhemmin.

Eteneminen tapahtuu siis näin:

1.-2. viikko: peruna, johon voi seuraavalla viikolla lisätä esimerkiksi kukkakaalia, porkkanaa tai parsakaalia

3. viikko: liha- ja kalaryhmästä esimerkiksi broilerin rintaleikettä tai sian fileetä

4. viikko: viljaryhmästä esimerkiksi kaurapuuro

5. viikko: hedelmäryhmästä edustaja esimerkiksi mustikkaa tai omenaa

Näin edeten on mahdollista ottaa lapsen ruokavalioon neljä ruoka-ainerymää 5 viikossa. Ravitsemuksellisesti lapsi pärjää tällä valikoimalla hyvin. Jos epäillään allergiaa, uusia ruoka-aineita voi lisätä hitamminkin.

Lisäruorien antaminen on joustavaa lapsen tarpeiden, kasvun ja valmiuksien mukaan. Jos lapsi vaikuttaa nälkäiseltä, peruna-lihasose on ruokaisampaa ja täyttävämpää kuin pelkkä kasvista sisältävä sose. Myös puuron aloittaminen kerran päivässä voi helpottaa tilannetta.

Rasvalisä:

Lapsi ei tarvitse rasvalisää alle vuoden ikäisenä, jos hän juo riittävästi äidinmaitoa tai korviketta.

Jos lapsi syö huonosti tai äiti käyttää rasvaa hyvin niukasti tai lapsen painon kehitys pysähtyy, lapselle annetaan kasvirasvaa 2-3tl päivässä. Kun lapsi alkaa käyttää rasvattomia ja vähärasvaisia maito-valmisteita, pehmeää hyvänlaatuista rasvaa lisätään ruokaan. Tällöin käytettäviksi sopivat kasvimargariinit ja/tai öljy."

Näin siis meidän neuvolassa : )

Pirriäinen ja poju kohta 7kk