ooO Helmet uuteen viikkoon Ooo
Kommentit (40)
Meillä oli rakenneultrassa rv 19+6 paino 311 g. Ja sen perusteella lääkäri arveli, että syntymäpaino on sitten varmaan reilut 3 kg. Esikoinen syntyi rv 42+2 ja painoi tuolloin 3760 g, eli jos olisi syntynyt ajallaan, niin olisi varmaan myös ollut vähän yli kolmikiloinen.
Otsikossa se tulikin jo. Käytiin eilen miehen kanssa [b]rakenneultrassa[/b]. Rakenteet olivat kaikki ok ja kätilö kuittasi sukupuolikysymyksemme vastauksella: " Kyllä te itsekin voitte nähdä, että se on 99,9-prosenttisesti poika. Ei tarvitse edes kysymysmerkkiä perään." Tosiaan aivan hurjan liikkuvainen vauva oli (liikkeet tuntuivat viikonloppuna jo ekaa kertaa mahan päältäkin) ja kookas jätkänköriläs taas tulossa. Sen verran levitteli jalkojaan, että mekin nähtiin sukukalleudet monesta kuvakulmasta - ei voinut kuin nauraa ;-D. Painoa oli 380 g ja tosiaan viikkoja eilen 19+5. Kätilö totesi, että jos syntyy suurinpiirtein la:na ei ole toivoakaan, että olisi alle nelikiloinen... Mä siihen tokaisin, että pääasia ettei ole viisikiloinen, johon kätilölläkin oli lohdutuksen sana. Meidän esikoinen oli 4260 g ja syntyi avosuisessa tarjonnassa. Kätilön mukaan tuon tarjonnan takia lapselle voi laskea kilon lisää painoa mitä tulee synnytyksen vaikeuteen :-o. Samalla kätilö sanoi, että jos äiti on yli 170-senttinen, harvoin on mitään ongelmia synnyttää suurempaakaan lasta mitä tulee lantion kokoon.
[b]Väsymyksestä[/b] oli kovasti puhetta ja mä olen kanssa ollut aika poikki. Itse asiassa olen parinakin iltana viimeisen viikon aikana nukahtanut lasten nukutussessiossa ja herännyt vasta tuntien jälkeen näiden tuhisijoiden välistä. Ollaan tähän päivään saakka nukutettu molemmat lapset omiin sänkyihinsä, mutta kun nyt kuuntelevat molemmat innoissaan iltasadun, ollaan Miinat ja Manut luettu parisängyssä niin, että molemmat lapset kuulevat ja näkevät samalla. Viime yönä kyllä päätin, että tuo tapa pitää lopettaa, sillä lapset ovat yöllä heräilleet keskimääräistä enemmän. Johtuisiko siitä, että kannetaan ne nukahtaneina omiin sänkyihinsä eli herätessään uudelleen nukahtaminen itse ei välttämättä onnistu niin hyvin?
[b]Runsas valkovuoto[/b] oli kanssa puheenaiheena. Se yllättää myös mut aina ja muistan, kuinka esikoisesta luulin, että se on lapsivettä. Rasittaa pitää koko ajan pikkuhousunsuojia, mutta en voi kuvitellakaan, että olisin ilman niitä. Mutta tosiaan kannattaa hiiva ja bakteeritulehdukset sulkea myös pois, kuten Siirikki totesi. Hiiva on ainakin tosi yleinen raskausaikana. Muutama kaverini on kärsinyt hiivasta jokaisen lapsensa koko raskausajan :(.
Vointi on ollut tuota väsymystä lukuunottamatta älyttömän hyvä. Toistaiseksi olen välttynyt pahimmilta liitoskivuilta, supisteluilta ym., mutta mitä luultavimmin niitä on vielä edessä. Tsemppiä näistä vaivoista kärsiville! Mua rupesi tokasta supistelemaan juuri puolen välin jälkeen, kun taas esikoisesta ei yhtään ennen synnytyspäivää. Olen pikkuhiljaa orientoitunut ensi viikkoon, kun mies lähtee metsästysreissulle ti-su. Sinänsä ihan ok, mutta toki tiedän jo etukäteen, että viikko on näiden kahden kanssa aika raskas. Mies oli nyt pe-su myös metsällä ja koska kaverit olivat paljon menossa, oli aika mökkeytynyt olo näiden lasten kanssa. Onneksi nyt ensi viikoksi on sosiaaliset ympyrät turvattu ja menoja on enemmän lasten kanssa kuin ehkä tarvitsisikaan ;-).
Hyviä vointeja ja laittakaahan lisää kuulumisia tulemaan!
t. Jogu (19+6)
Vieläkö tänne mahtuu sekaan, maija myöhäinen joka
lapsivesipunkion tuloksia odotellessa ei uskaltanut
ilmoittautua iloisiin odottajiin...
Tänään ne tulokset sitten tuli, kromosomit normaalit
ja voi keskittyä mukavampiin asioihin, olisi mukava
päästä muiden odottajien kanssa höpöttelemään niitä
näitä kun synkät pilvet hälveni.
Mitäs tietoja tänne tarvittiin, en muistanu tarkistaa
nimimerkki: elinamami
La: 26.2.
synnäri: E-kks
toinen lapsi, poika 03/04
Asuinpaikka: Etelä-Karjala
Noh joo... viimeksi vissiin kirjotin, et töissä ei niin tarvi ajatella...
Sisko soitti eilen, et se pikkupikkunen on menossa huomenna (eli niinkö tänään) leikkauspöydälle, ko silmänpohjasta on katkennu verisuoni... Ja kohta puhelin soi uudelleen ja sisko ilmoitti, et ylilääkäri on perunu sen tmp:n, ko vauva ei tulis kestämään nukutusta... Muutenki nyt ekaa kertaa kerrottiin (?), et vauvan tila on tällä hetkellä vakaa mutta vakava; yksi hengitytieinfektio vie mennessään.
Tämän tiedon ja oman pääni kans sit on koitettu mennä kulunu vuorokausi.
Tänään kävin lääkärissä ja labrassa otattaan bakteeriviljelyt... hiiva ainakin on, mut onko muutaki selviää sit torstaina. Paniikkia kehrään sit siksi, et etenki raskauden aikana, kun toiminta tuolla alakerrassa muutenki muuttuu, ni esim. bakteerivaginoosi voi " normaalitilaan" verrattuna olla jopa oireeton, mut hurjimmillaan voi aiheuttaa supistuksia, kypsyttää khdunsuuta ja ennenaikaistaa sit synnytystä... Tää on yks, mitä tällä mun siskolla on epäilty... :(
Mutta. Kiitos vielä esikon puolesta onnitteluista! Lapsille siis tulee aikas lailla se 1v5kk eroa... Saa nähdä sit keväällä, miten kivaa meillä on... *phuuh*
Nyt on mentävä ruuanlaittoon...!
Luuk@ 19+3
Hirmuista kiirettä pitää, firman kaksivuotisjuhlat lähestyy ja se tuo mukanaan vähän ylimääräistä työtä. Onneksi sisko tulee kuopuksensa kanssa viikonlopuksi vähän auttelemaan :)
Olen siis hieman pihalla mistä viime aikoina on ollut puhetta, kun en ole ehtinyt täällä käväistä.
Hyviä uutisia saaneille onnitteluja!
KANTOLIINA: ensikertalaiselle ja varsinkin pienelle vauvalle suosittelen ehdottomasti trikooliinaa. Suomalaisia liinoja löytyy useita, ovat vähän ulkomaisia halvempia ja ihan varmasti aivan yhtä hyviä! Käyn nostamassa sen kirjoittelemani ohjepinon jostain. Rintareppu on muuten eri asia kuin kantoreppu. BB on rintareppu, Ergo ja Patapum kantoreppuja. Jälkimmäiset siis niitä ergonomisia kantovälineitä.
LIIKKEET: joka päivä on vilskettä masussa, joskus enemmän, joskus vähemmän. Suloista :)
IKÄERO: meille tulee näille kahdelle viimeiselle ikäeroa 1v6kk. Edellisissä väleissä on 1v8kk, joten keväällä meillä on neljä alle viisivuotiasta. Mahtaa olla vielä isompi sirkus pystyssä kuin nyt :D
Jaa nyt on kyllä pakko mennä jatkamaan taas töitä, että ehtii vielä postiinkin tänään. Tilauksia lähdössä ja uusi neliöliina odottelee hakijaansa.
Porenn ja Pikkukulta rv 18+3
iitulii72:Mulla on se punktio 13:15 heti ku pääsen vaan tuun kyllä kertoon et onnistuiko näytteen otto nyt.Toivottavasti.Oon ollut tänään vapaalla ja meinaa nytkin supistella.Mulla pojat on olleet tuolla tosi alhaalla vatsassa ja niin näyttää tämäkin vauva olevan.Painavat kovasti virtsarakkoa ja tämäkin potkii sinne välillä kovasti.Mää oon pitkä ihminen ja mulla tuo väli jää niin isoksi niin vauvat ei koskaan nouse kovinkaan ylös,ei niinku ahista henkeä olleskaan.
Mitenkäs sulla?
anna_liisa 20+6
Tuosta väsymyksetä niin sama täällä et väsyttää kauheesti.Illalla ei jaksa valvoa kovinkaan pitkään.
anna_liisa 20+6
Asiat on nyt töissä selvitetty, mutta hieman paskamainen fiilis jäi tuosta jutusta. Eipä ainakaan työmotivaatiota nostanut. No, jotenkin kai sitä vielä pari kuukautta jaksaa.
Liikkeet on täälläkin alkaneet tuntua paremmin. Tuntuu tykkäävän makeasta, heti alkaa rokkaus kun jotain herkkua syö.
mulla on rakenneultra vasta rv 21+6, harmittaa kun en saanut aiemmaksi. Mulla oli muuten niskapoimu-ultrassa (SEKS:ssa)kans tosi hätäinen kätilö. Olisinkohan ollu ekalla kerralla n. 5 minuuttia sisällä, ei kyllä sitten kovin tarkasti katsellut ehkä senkään takia kun sikiö oli vielä liian pieni. Tokalla yrityksellä olikin eri kätilö ja olin tyytyväinen.
RV 18+4
Sisko soitti taas...
Oys:n tehon ylilääkäri oli jututtanut siskoa pitkään ja kertonut valitettavan tosiasian: eilinen kardiologin konsultaatio tuotti tuloksen, että vauvan sydän tekee koko ajan niin paljon ylimääräistä työtä, että todennäköisyys menehtymiselle on suurempi kuin selviäminen...
Nyt menee aika itkemiseen ja murehtimiseen. Tuntuu, että kaikki pysähtyy. Eilen kun oltiin uhraamassa toisen silmän näkö voinnin vuoksi, tuntui julmalta. Nyt kun koko elämä on pelissä, tuntuu ihan hirveältä... Mä en tiedä, miten sisko jaksaa, istuu vauvansa sängyn ääressä ja itkee. Eikä mulla ole yhtään lohduttavaa sanaa... Enkä siis saa edes puhelinyhteyttä siskoon nyt, täytyy vaan odottaa, että mun puhelin soi...
Hiljaa mielessäni nöyrryn ylemmän ja suuremman voiman edessä...
Piti äskeiseen jo kirjoittaa...
Anteeksi kun kaadan tätä teidän niskaan!
Mä oon vaan nyt itekki jo niin heikoilla, etten voi asiasta puhua ääneen, en edes miehelle, koko ajan itkettää ja silti on tarve purkaa tätä...
Skipatkaa, jos nää tuntuu pahalta!
On kyllä varmaan jokaisen odottavan äidin ja isän painajainen tuo mitä sun sisko perheineen ja sitä kautta koko suku joutuu elämään läpi! En voi kun toivottaa kauheesti voimia hyväksyä mitä ikinä tuleekaan tapahtumaan! Läheisen kamppailua on aina kauhee seurata! Ja mun puolesta saat hyvin jakaa tätä kaikkea täällä palstalla. Monia ainakin kiinnostaa pikkuisen kamppailu ja pystytään jotenkin sua ymmärtämään!
Iituliille kiitos opeselvityksestä! Sitä kouluavustajan hommaakin mietin jossain vaiheessa kovasti... Että pääsis maistelemaan sitä maailmaa. Katsotaan nyt mihin elämä vie!=) Nimenomaan lapsien takia tuon työn kiehtovuus kasvaa; lomat ja työpäivien pituus. Ja se että saisi olla tekemisissä lasten kanssa!
Olen ennenkin ihmetellyt täällä palstalla kun mulla on tuolla alapäässä paikat melkoisen turvoksissa... Että onko kohtalotovereita? Välillä kun istuu pöntölle niin tuntuu samalta kuin ekan synnytyksen jälkeen. Ne lihakset/kudokset jotka joutuu kovimmalle venymiselle ponnistusvaiheessa ovat herkät. Kohtahan mulla onkin keskiraskauden lääkäri, ensi viikolla neuvolassa varaillaan sitä aikaa. Jos siellä selviäisi jotain. Mutta tuskin tässä mitään hätää sen suhteen olisi, että lapsi olisikin jo kovasti tyrkyllä... Eihän? Mulla kyllä masu on tosi alhaalla, mutta niin oli ekassakin raskaudessa...
Kaikkea hyvää helmikuun odottajille ja kauniita unia!
suko 21+3
Luuk: Voi, kunpa jostain pikkuinen saisi voimia. Hirveetä aikaa saatte elää tällä hetkellä. Kuinka vanha siskosi pikkuinen nyt on? Aika pitkälle on hän todella sinnitelly, tuntuu tosi tosi väärältä, jos tässä vaiheessa tulee ikäviä uutisia. Voimia sinulle ja kaikille läheisillesi. Voi kunpa tämä notkahdus korjaantuisi!
iitulii72 18+6
ei me mitään skipata vaan ollaan täällä olemassa sinulle taustajoukoissa.
Eihän meistä kukaan tiedä mikä on oma tulevaisuus eikä kuulukkaan tietää. Siskolle ja siskon pienelle nyytille enkelien turvaa ja lohdutusta. Kunpa pieni sydän vahvistuisi ja vauva saisi uutta voimaa elämäänsä.Kunpa hän saisi kasvaa omaan tahtiinsa ja vahvistuisi. Niin kauan on aina toivoa kun on elämää, siis toivokaamme kaikki.
Sinulle voimia olla olemassa siskollesi.
tyttötiimi
Olette mielessä, sydämessä ja rukouksissa. Voimia siskosi perheelle ja teille kaikille!
*HaliRutistus*
t:sininenkirsikka
Luuk@:Voimia sinun siskolle ja hänen perheelle ja myös sinulle et jaksat olla hänen tukena sillä sitä hän tarvitsee tällä hetkellä.
Minusta tämä palsta on juuri sitä varten et täällä voi kertoa niin ilot kuin surutkin.Minä myös olen saanut paljon lohtua täällä olevilta ihmisiltä tämän oman jutun kanssa.
Huomenna minulla uusi yritys et saataisiin se napaveripunktio otettua.
anna_liisa 21+0
tulin toivottamaan Luu@lle ja erityisesti siskollesi ja tämän pienokaiselle voimia. Toivon sydämestäni että pieni jaksaisi taistella elämästään niin kuin tähänkin saakka!!
Jogulle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista ja poikauutisista!!!
Tervetuloa Elinamami=)
Pikaisesti siksi että pullataikina odottaa leipojaansa tuolla, nam=)
Pieni meillä potki lauantaina ekan kerran niin että tuntui päällekkin päin ja eilen taas ehdin tunnutella niin taasen ihanasti kävi pikkuinen muksaisemassa=D
Mutta nyt leipomaan!
p02p06 ja pikkuinen 19+4
Voi Luuk@!
Voimia sinulle että jaksat siskosi vierellä. Ompas kova taakka annettu kannettavaksi teille molemmille.
Täällä mennään arkea eteenpäin. Eilen taisi pikkuinen potkaista kunnolla ensimmäisen kerran. Olipas hassu ja kumma tunne. Yhtäkkiä vattasta vaan joku pönkää ulospäin. Harmi kun ei ollut ukon käsi vatsalla.
Eilen kävin neuvolassakin ja paino oli pompsahtanut, tunnustin siinä ylenpalttisen suklaansyönnin rehellisyyden puuskassani ja sain ansaitun saarnan. Muuten voidaan hyvin molemmat. Ukko lukee iltaisin vattalle Mikrobittiä. Rakenneultra ensi viikolla, jännittää ensinnäkin onko kaikki hvyin, ja seuraavaksi että onkohan se tyttö kun niin tuntuu siltä.
En ole juurikaan tänne kirjoitellut, enkä edes hirveästi lukenut juttuja. Hengessä kuitenkin mukana! =)
Me käytiin tänään rakenneultrassa ja kaikki oli kunnossa. Pikkukaveri siellä pötkötteli hyvin rauhallisena (ihmettelin oikein, että oli niin paikallaan). Meillä oli harjoittelija ultraamassa ja meinasi itseltä usko loppua. Siis kun jännäsin muutenkin, että mitä siellä näkyy ja sitten harjoittelija tutkii kaikkea tosi hartaasti. Ehti vähän liian vilkkaaksi tuo oma mielikuvitus. =) Harjoittelija oli oikein hyvä, ja mun mielestä on aina ollut OK, että harjoittelijat osallistuu toimenpiteisiin. Eiväthän he muuten opi!
Itku tirahti siinä vaiheessa, kun nähtiin tulokkaan sukupuoli. Mies kysyi, että oliko pettymys, mutta ei ollut! Liikutuin vaan, tietty, kun nyt on muutenkin niin herkillä... =) Joudutaan kyllä nyt vaihtamaan meidän " työnimi" pienelle.
Tuli nyt täysin omaa napaa. Yritän vähän aktivoitua nyt, kun tosiaan kaikki oli kunnossa.
-Tango 19+4
Eilen oli kauan odotettu rakenneultra ja vähän jännitti mennä sinne kun edelleen oli tunne että onko kaikki hyvin kun liikkeita en juurikaan tunne... mutta kätilö sanoi että erittäin vilkas kaveri masussa asustaa ja kaikki oli ok. Painoarvio oli 560g et taitaa olla kunnon pötkäle tulossa. Viikkoja siis oli 21+5. Tosin joudun uusinta käynnille n. 5 viikon kuluttua kun istukka oli takaseinämässä mutta jotenki niin että aivan meni kohdunreunalla ja oli osittain kohdunsuun edessä joten täytyy seurata siirtyykö se siitä, jos ei niin sitten ei normaali alatie synnytys tuu onnistumaan. Ja kätilö varotti että saattaa jossain vaiheessa aiheuttaa veristä vuotoa että sitten vaan yhteyttä äitipolille. Tämä käynti oli siis Seinäjoen Keskussairaalassa josta just oli jollaki ollu huono kokemus. Tää kätilö oli ihan ok, selitti mitä teki, mutta vähän sellanen tympeen olonen. Esikoisen aikana oli tosi ihana kätilö joka rakenneultran teki. No pääasia että kaveri kunnossa. =) Ja sukupuoli jäi vielä arvoitukseks.....
Mulla alkais ens viikolla työt.... meen hetkeks töihin ennen äippälomaa kun tuli sopimus tehtyä ennen kun tiesin tästä tulevasta perheen lisäyksestä, pomo ei vielä tiedä että visiitti jää parin kuukauden mittaseks... :-O
Tää oli nyt tällainen omanapainen viesti, mutta oli pakko käydä kirjottaan äkkiä kun esikoinen vielä nukkuu. Nyt pitäis vielä mennä laittaan ruoka alulle ja pikasiivous. =)
Syksyistä loppuviikkoa kaikille!!
Kristall 21+6
Mulla on tosiaan vasta aamu tähän aikaan. Taas sairaslomalla ja esikoinen päiväkodissa. Ihana kun saa herätä rauhassa. Niksautin selän viikonloppuna kun vaihdoin töissä kenkiä. Alkaa paikat naksuun tosi helposti.
Kävin eilen rakenneultrassa. Vauva on perätilassa ja näkyvyys oli huono. Ei nähnyt pikkuaivoja ja sydäntä eikä sukupuolta. Uusi ultra 18.10. Kaikki kuulemma normaalisti kehittynyt ettei tarvi huolehtia mut haluaa varmistaa
sydämmen rakenteen. Kerroin samalla runsaasta valkovuodosta. Pelkäsin
et siinä voi jopa olla lapsivettä koska todella runsasta. Paljastui sitten et mulla oli hiiva ja bakteeritulehdus. Sain siihen 10 päivän kuurin. Sen kontrolli on sit samalla ultrassa. Joku muukin epäili vissiin lapsiveden vuotoa. Syitä voi siis olla monia. Kerroin myös työkavereiden ja pomon kohtelusta ja saan kuulemma sairaslomaa heti kun pyydän. Pomo ei nykyään edes tervehdi..
Millaisia muiden painoarviot on ollu RAultrassa? Meidän vauveli oli 366g viikolla 20+2.
Mantelipulla mietti vaatteiden määrää. Mulle tuli esikoisen kanssa yllätyksenä sukulaisten määrä. Potkupukuja tuli postissa sellasilta sukulaisilta joista ei ollu kuullut mitään vuosiin. Ja sellasilta miehen sukulaisilta joita en ollu kuullut tai nähnyt. Kaikkea ei kerinny kuin kerran kokeileen..
Syksyn jatkoa, Siirikki ja napero 20+3