Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA! 34 v. mieheni kaatui ja sai hetkellisen muistikatkoksen äsken!

Vierailija
26.12.2012 |

Mieheni on ollut kovassa flunssassa ennen Joulua, kuumetta lähes 39. Nyt kuitenkin jo lähes terve, mutta kova yskä vaivaa edelleen. Saunoimme, ja rakastelimme aiemmin tänä iltana.

Äsken mieheni nousi sohvalta kun alkoi yskiä, ja kaatui eteenpäin ottamatta käsillä vastaan ollenkaan.

Säikähdin ihan hirveästi ja menin takomaan häntä selkään kun hän yski edelleen maassa. Mieheni kysyi minulta että mitä tapahtui.

Hänen silmälasit menivät rikki, ja toinen silmäkulma on nirhaumilla ja pelkäänpä että huomenna on sitten musta silmä.

Mitä nyt teen? Pitäisikö miehen hakeutua huomenna lääkäriin? Voi olla kyllä vaikea tehtävä, sillä hänen mielestään hän on ihan kunnossa, eikä mitään ole hätänä. Mitä tekisitte?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ehdottomasti täytyy tarkastaa asia.

Miten kävi ap?

Vierailija
2/47 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei anna soittaa mihinkään nyt. Suuttuu, jos otan edes puheeksi. Hän on omien sanojensa mukaan ihan kunnossa.

Aion soittaa aamulla terveyskeskukseen, mies lupasi mennä sitten käymään lääkärissä. Jos ottavat vaikka verikokeet niin näkee esim. onko tulehdusarvot koholla tai muuta.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan HETI soittaa yöllä 112, jos miehesi vointi yhtään muuttuu huonompaan!!

Vierailija
4/47 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:n mies siis selittää kaatumisen syyn ja sen ettei ottanut käsillä vastaan, niin missä kohtaa muisti siis pätki? Entä oliko taju kankaalla jossain vaiheessa?

Ambulanssin soittaminen on vähän tyhmää, jos itsekin on ajokunnossa...

Vierailija
5/47 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se muistikatkos siis oli? Jos ap:n mies siis selittää kaatumisen syyn ja sen ettei ottanut käsillä vastaan, niin missä kohtaa muisti siis pätki? Entä oliko taju kankaalla jossain vaiheessa?

Ambulanssin soittaminen on vähän tyhmää, jos itsekin on ajokunnossa...

kävellessä, siksi siis kaatui, eikä ottanut käsillä vastaan ollenkaan. Löi silmäkulmansa lattiaan, ja toinen silmälasin sanka vääntyi. Heti kun kaatui maahan, alkoi yskiä, ja menin takomaan selkään. Ei siis ollut kauempaa taju pois tai muuta.

Ap

Vierailija
6/47 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä sohvalta noustessaan. Mä olen aina flunssien jälkeen huonossa kunnossa ja tollainen pyörtyminen ei ole mulle vierasta. Pari kertaa oon pahasti kaatunutkin, mm. portaissa. Eikä sitä tapahtumaa itse muista. Jos ei ole mitään pahempia oireita (puheen sammallusta, haroittavaa katsetta, aivahalvausoireita) en olis huolissaan.

Vierailija
7/47 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehotetaan soittamaan hätänumeroon? Ei niin mitään järkeä. Johan sinne vähän väliä soitettaisiin turhaan jos jokainen lyhytaikainen, itsestään ohi mennyt pyörtyminen olisi joku hätätilanne... On ihan normaalia että pyörtymisen jälkeen on vähän aikaa sekava tai ei muista mitään ihan pyörtymisen hetkiltä tai ajalta, ei se tarkoita mitään sen vakavampaa.

Yleensä ei lähde ambulanssikaan tulemaan, jos hätäkeskukseen soittaa, ja henkilö on soitettaessa jo tajuissaan, eikä ole esim. tehnyt ulostetta tajuttomuuden aikana alleen, ole rintakipuja tms.

Vierailija
8/47 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehotetaan soittamaan hätänumeroon? Ei niin mitään järkeä. Johan sinne vähän väliä soitettaisiin turhaan jos jokainen lyhytaikainen, itsestään ohi mennyt pyörtyminen olisi joku hätätilanne... On ihan normaalia että pyörtymisen jälkeen on vähän aikaa sekava tai ei muista mitään ihan pyörtymisen hetkiltä tai ajalta, ei se tarkoita mitään sen vakavampaa.

Yleensä ei lähde ambulanssikaan tulemaan, jos hätäkeskukseen soittaa, ja henkilö on soitettaessa jo tajuissaan, eikä ole esim. tehnyt ulostetta tajuttomuuden aikana alleen, ole rintakipuja tms.

Minusta hätänumeroon soitto ei ollut ollenkaan huono idea. Voi olla, ettei ole mitään vakavaa, mutta kaatumisen jälkeinen muistin katominen on se, jonka vuoksi potilaan sairaalaan kuljettaisin.

Vierailija
9/47 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänelle laitettiin jopa tahdistin ja on kanssa nuori mies.

Jos seuraava tajuttomuus tulee auton ratissa ja koko perhe kyydissä, tilanne on sitten jo ihan toinen....

Vierailija
10/47 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hätänumeroon soitto ei ollut ollenkaan huono idea. Voi olla, ettei ole mitään vakavaa, mutta kaatumisen jälkeinen muistin katominen on se, jonka vuoksi potilaan sairaalaan kuljettaisin.

muuta kuin että ei muista itse pyörtymistä, mikä nyt yleensäkin on niin ettei sitä itse tajun menemistä muista. Toki jos olisi muutenkin muistia kadonnut niin sitten eri asia, mutta näistä kuvauksista ainakin kuulostaa että tosiaan ei muistaisi vaan itse sitä tajun menemistä, mutta ei muita muistiin liittyviä ongelmia.

Harvoin ne tuntuu myös sairaalaan kuljettavan... Meillä kävi tuossa syksyllä miehelle tajun meno jossa oli muutaman minuutinkin tajuttomana ja tuli kakka alle. Ambulanssi lähetettiin paikalle siksi kun oli tosiaan uloste tullut alle myös, mutta ei viety sairaalaan vaan otettiin vain EKG ambulanssissa ja tehtiin jotain tajunnan tasoon liittyviä tutkimuksia siellä. Sitten pääsi takaisin kotiin, mukanaan EKG ja neuvo näyttää (normaali) EKG jos samasta asiasta soittaa vielä apua.

Vierailija
11/47 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan sinne vähän väliä soitettaisiin turhaan jos jokainen lyhytaikainen, itsestään ohi mennyt pyörtyminen olisi joku hätätilanne...

En ole itse eikä kukaan läheiseni koskaan pyörtynyt. Jos pyörtyisi, olisin takuulla ihan paniikissa ja soittaisin varmasti hätänumeroon.

Mistä vaaraton pyörtyminen sitten voi johtua?

Vierailija
12/47 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärsin sen niin, että kyseessä oli primääri tajunnanmenetys, eli voi olla kyse vakavasta päänvammasta. EKG ei kerro mitään pään tilasta. Eri paikkakunnilla, eri hoitajilla ja eri lääkäreillä voi olla eri näkemykset asioista, minä kumminkin kuljettaisin sairaalaan. T. Edelleen se ammattilainen

Vierailija
13/47 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitiko lääkäriin tai kävikö mies lääkärissä ja verikokeissa?

terv. Yksi niistä viime yönä kirjoittaneista

Vierailija
14/47 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärsin sen niin, että kyseessä oli primääri tajunnanmenetys, eli voi olla kyse vakavasta päänvammasta. EKG ei kerro mitään pään tilasta. Eri paikkakunnilla, eri hoitajilla ja eri lääkäreillä voi olla eri näkemykset asioista, minä kumminkin kuljettaisin sairaalaan. T. Edelleen se ammattilainen

ja sen takia pään lyöminen? Minusta ei trauman jälkeinen tajunnanmenetys...

Pakko kysyä mikä on koulutuksesi/työpaikkasi, kun tituleeraat itseäsi ammattilaiseksi?

t. kollega?

Vierailija
15/47 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuuluu? Kerro meille, kun viime yönä tsemppasimme Teitä!

Vierailija
16/47 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita 112

Vierailija
17/47 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laita lasku kataiselle.

No ei siitä lääkäristä haittaakaan ole!

Ongelma on, että meillä on yli 100 km matkaa lähimpään sairaalaan, jossa olisi päivystys.

Vierailija
18/47 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä mikä on koulutuksesi/työpaikkasi, kun tituleeraat itseäsi ammattilaiseksi?

t. kollega?

Ehkä ilmaisin itseäni huonosti. Jos päähän kohdistunut isku on niin voimakas, että sitä seuraa tajuttomuus, on mielestäni ihan paikallaan ainakin tarkkailla potilasta sairaalassa. Enhän toki voi tietää mitä tälle kyseiselle miehelle oikeastaan tapahtui, mutta ambulanssin soittaminen ei olisi ollenkaan väärin. Ja sairaanhoitaja olen, ambulanssissa työskentelen ja minulla on pitkä kokemus akuuttihoitotyöstä eli mielestäni saan tituleerata itseäni ammattilaiseksi.

Vierailija
19/47 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. kollega?

Ehkä ilmaisin itseäni huonosti. Jos päähän kohdistunut isku on niin voimakas, että sitä seuraa tajuttomuus, on mielestäni ihan paikallaan ainakin tarkkailla potilasta sairaalassa. Enhän toki voi tietää mitä tälle kyseiselle miehelle oikeastaan tapahtui, mutta ambulanssin soittaminen ei olisi ollenkaan väärin. Ja sairaanhoitaja olen, ambulanssissa työskentelen ja minulla on pitkä kokemus akuuttihoitotyöstä eli mielestäni saan tituleerata itseäni ammattilaiseksi.

olisi tajuton. Tottakai saat tituleerata itseäsi ammattilaiseksi, ei se ketään haittaa. :)

Mä muuten arvasin sut saikkariksi.. :)

Vierailija
20/47 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ottanut mitään alkoholia, edes kaljaa??

Tuttuni söi apteekin salmiakin makuisia yskänpastilleja (codesan??) ja joi jotain likööriä; pyörtyi suorilta jaloilta rappuset alas. Aivotärähdys, huuli halki ja menetti pariksi päiväksi muistinsa. Tämä on tositarina, olin itse paikalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi