Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

" koliikki" ollutkin allergiaa?

22.09.2007 |

Onko kellään ollut vauvaa, jonka iltaitkuisuus onkin vain jatkunut ja jatkunut, ja paljastunut myöhemmin ruoka-aine allergiaksi? Meidän vauva nyt 2kk ja huuto senkun pahenee. Masu on iltaisin aivan täynnä ilmaa, röyhtyjä tulee kuin isolta mieheltä ja paukut haisee pahalle. Kaikki on kokeiltu: Vyöhyketerapia (4krt), Disflatyl, D-tipat pois, mun maidoton dieetti 2 vko, jumpat ja hieronta. Kyseessä on 4. lapsi ja ainoa kuka on itkenyt, muillakin kyllä ollut paljon allergioita, suoli-sekä iho-oireisia.

Luulin, että allergia itkettäisi muulloinkin kuin iltaisin, mutta jostain kuulin, ettei näin välttämättä olekaan! Päivät ja yöt menee ilman suurempia itkuja, mutta silloinkin nukkuminen on vaikeaa röyhtyjen ja pulautusten takia :(

Onko muita, kellä oireisto olisi ollut samanlaista ja paljastunut kuitenkin allergiaksi? Vai onko meillä vain ns. herkkämahainen ja vaativa vauva?

Titti

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani oli 4 viikkoinen, kun aloitti iltahuudot (3 tuntia putkeen) päivisin oli suht tyytyväinen ja yöt nukuttiin. Allergiataustan tietäen jätin sitten maitotuotteet ja kananmunan pois ja iltaitkut rauhoittuivat täysin viikon päästä. Söin muutamia kertoja vahingossa maitoproteinia (esim. karkissa) ja se aiheutti aina iltahuudot. Allergisoitui myöhemmin soijalle ja viljoillekin (2.5 kuisena) jolloin huudot taas alkoivat.

Lievimmillään huuto on ollut iltahuutoa, mutta jos tilanne on jatkunut niin pian ollaan oltu tilanteessa jossa lapsi huutaa joka syötön jälkeen. Pojalla oli myös ajoittain vaippaihottumaa, jota oireettomana ei ollut.

Saatiin apua yksityiseltä allergialääkäriltä kun poika oli 2.5 kuinen. Maitoaltistuksesssa tuli lievät iho-oireet, joiden mukaan saatiin sitten b-todistus korvikkeita varten. Imetyksellä kuitenkin mentiin eteenpäin kunnes 5 kuisena tajuttiin ettei poikaa saa täysin oireettomaksi imetysdietillä. Kiinteitä kokeiltaessa kun paljastui maissi ja riisi allergiatkin, joista tuli vesiripulia.

Pojan serkuksista (yhteensä 6) puolella on todettu maitoallergiat ja puolet ovat olleet muuten vaan koliikkilapsia, ikänsä huonosti nukkuvia ja rupinaamaisia vauvoja/lapsia. Vanhin oli " koliikkilapsi" ensimmäiset puolivuotta (ympärivuorokautista huutoa) ...neuvolassa sanoivat että on vain koliikkia ja kerran tehtiin allergiakoe jonka mukaan ei ollut maitoallergiaa. 5 vuotiaana kuitenkin lopulta todettiin maitoallergia, jonka jälkeen vasta lapsi on ollut oikeasti oireeton (koko elämänsä siihen asti ollut vain " herkkä-mahainen" ). Muilla joilla on todettu maito ja vilja-allergiat ovat olleet koliikkilapsia joilla koliikki on parantunut 3-5 kuussa, mutta tilalle on tulleet sitten lievät iho-oireet n puolen vuoden iässä, joiden kanssa kuitenkin on eletty.

Kyllä siinä on molemmilla tädeillä ollut ihmettelemistä kun sukuun saatiin ensimmäinen tyytyväinen, siloposkinen ja nukkuva lapsi...

Jos teidän vanhemmalla lapsella on ollut jo ruoka-aine allergiota niin menisin ehdottomasti yksityiselle allergialääkärille jo tässä vaiheessa. (julkiselta puolelta ei saa apua näin varhain ja siellä harvoin osataan suhtautua pelkkään suolioireiluun). Kuitenkin teidän vauva-arki voi olla aivan toisenlainen jos mahdolliset allergiat saadaan kiinni.

Jos maidoton (ehdottoman maidoton) ja munatondietti ei riitä niin usein lääkäri määrää vielä viljattomallekin. Alkuun tuntuu raskaalta, mutta raskaampaa se on elää oireisen, kipuaan huutavan lapsen kanssa.

Vierailija
2/8 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahavaivainen, jolla pidettiin itkuja koliikkina. Eli poika alkoi itkeä 3vk ikäisenä ja aina yöt! Imetin ja Itse olin myös maidottomalla dieetillä eikä siitä ollut mitään apua. Kokeiltiin kaikki samat mitä kerroit, vyöhyketer. lähtien kaikkiin tippoihin. Pikku hiljaa alkoi oireilla päivisinkin, aina yleensä nukkuma aikoina. Eli kun oli vaaka asennossa.

Sain sitten pojan ollessa 3kk väkipakolla melkein kinuttua lähetteen sairaalaan itkujen vuoksi. Itselläni oli koko ajan tunne että pojalla oli muu vaiva kuin koliikki.

Sairaalassakin vielä pitivät koliikkina ja antoivat vain koliikin hoito ohjeita, mutta tekivät kumminkin lähtiessä vielä maito altistuksen NAN-maidolla ja siitä tulikin kauhea ihoreaktio! Ja siitä jäi ns.kiinni maito allergia. Ja siitä lähiten pojalla käytössä ollut Almiron Pepti. Oireet eli itkut loppui kolmeen päivään, kun aloitettiin oikea maito!!!

Lopetin itse imetyksen siihen, koska sitä olis saanu vahtia kaikki syömisensä ja pelätä milloin taas oireet alkaa. Meidän poika oirehti siis vaan suoli oireilla. Se on juuri kuulemma vaikeampi selvittää ja pidetäänkin usein koliikkina.

Vie ihmeessä vauva lääkäriin ja vaadi maito altistus!! Sehän selviää sillä!!

Niin, meillä oli ne allergia verikokeet muuten silloin negatiiviset maidollekkin, vaikka sitten olikin maito-allergia. Että nekään ei ole aina tai läheskään aina varmoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koliikkivauva, joka on nyt 5,5 kk. Kiinteiden aloitus toi huudot takaisin, jolloin hakeuduttiin yksityislääkärille. Ultrattiin pikkumasu ja täynnä ilmaa. Äiti täysin maidottomalle, soijattomalle ja viljattomalle kuurille 2 viikoksi, ja viime perjantaina otettiin allergiatesti (verikoe). En ole varma, kuinka luotettava tuo testi on. Nyt palaan hiljalleen normaaliruokavalioon ja tarkkailen reaktioita.

Meillä vanhemmilla ei ole allergiaa (miehellä heinänuha) eikä esikoisella. Vaavillakaan ei ole mitään iho-oireita, vain ilmaa masussa. Nyt näyttää siltä, että riisi ei ainakaan ärsytä eikä ehkä viljatkaan. Sen sijaan maito taitaa ärsyttää, ei taida sopia edes Almiro Pepti, jossa maitoproteiini on pilkottu. Mitähän sitten juotetaan, kun tisumaito loppuu?

Joo, että meillä näin. Olin koliikkiaikana viikon täysin maitoproteiinittomalla kuurilla, mutta silloin ei juurikaan huomattu vaikutusta eikä siten osattu epäillä mitään, MUTTA olisi ehkä pitänyt jatkaa kokeilua pidempään. Jos masu nimittäin on ärtynyt, niin vaikutukset kestävät. Tosin toiset ovat sitä mieltä, että tällainen ruoka-aineiden eliminointi saattaa altistaa allergialle, että tiedä sitten, miten pitäisi tehdä...

Vierailija
4/8 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos TILULEI, ALMANAAKKA ja MYMMELI! Taidan tosiaan ottaa heti ma aamuna yhteyttä lastenlääkäriin (allergialääkäriä ei meilläpäin ole) ja alkaa maidoton, viljaton, munaton sekä soijaton dieetin. Tämä " koliikki" huutaja on siis meillä neljäs lapsi ja kaikki nuo isommat ovat olleet ruoka-aineallergisia jossain elämänsä vaiheessa ja kaikki on saaneet oireita viljoista, niitä epäilen nytkin. Vain yhdellä on ollut maitoallergia, tosin voihan tämä olla sitten se toinen.

Titti ja tyttö 2kk

Vierailija
5/8 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta iho-oireita ei lainkaan?1 Ainakaan en ole huomannut.

Tyttö on kohta 4kk. Nukkuu pätkäunia päivät 3x30min. Öisin herää 1-2h päästä kun on syönyt ähisemään, kitiseen pieruja ja ei saa millään nukahdettua uudelleen :( Valvookin nykyään klo.24-4.00 lähes poikkeuksetta, nostelee jalkoja sängyssä, piereskelee,kitiseee. Tämä kaikki alkoi vasta olemaan pahimmillaan vasta 3kk iässä.

Korvikkeella mennään nykyään täysin, kun rinnalle vain huusi ja raivosi.

Millaisia suolistoperäisiä oireita teillä on ollut? Meillä vaihtelee kakan väri vaalean vihreästä aivan tumman vihreään limakakkaan. Nyt olen jättänyt d-vitamiinit ja maitohapot pois.Annan pelkkää korviketta.Kakka on aina ihan sellaista sakeaa " vihreää tahnaa" , joskus vetistä limaista.EI taida olla enää ihan normaalia vai?

Miten teillä muilla joilla on ollut suolistoperäinen allergia/epäillään sitä?

Maya ja tyttö ensi viikolla 4kk

Vierailija
6/8 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Almanaakka:

Sen sijaan maito taitaa ärsyttää, ei taida sopia edes Almiro Pepti, jossa maitoproteiini on pilkottu. Mitähän sitten juotetaan, kun tisumaito loppuu?

No, tisumaidon loppumisesta ei kannata olla huolissaan, se ei nimittäin niin vain lopu, jos vain rinnat tyhjennetään säännöllisesti :) (Ja jos et imetysdieetillä jaksa olla, on olemassa vielä Neocate ja NutriJunior, jotka ovat täysin aminohappopohjaisia korvikkeita erittäin vaikeasti maitoallergisille vauvoille.)

Vierailija
7/8 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just, just. Minäkin olen alusta alkaen ihmetellyt meidän vaavin (siis nyt jo 5, 5 kk) kakkaa, kun se on aikas vetistä tai parhaimmillaan " kastikemaista" :) ja semmoisia ryynejä siinä on harvakseltaan (nyt ei ollenkaan, kun en itse käytä maitoa). Nyt kakka on kyllä ollut kiinteytymään päin, kun annan Sinlac-puuroa ja riisijauhoista tehtyä puuroa. Esikoisen kakka oli aina sellainen tasainen ryynipuuro. Väri on kyllä iloisen keltainen ollut molemmilla!

Jostain olen lukenut, että vihreä kakka taas kertoisi siitä, että tavara menee vähän liian liukkaasti koneiston läpi.

Minä alan olla vähän ahdistunut tästä jatkuvasta allergiaepäilystä. Lapsi on aika usein itkuinen ja sitten mietin koko ajan, mitä olen syönyt tai syöttänyt. Huh, huh! Onneksi meillä yöt menee hyvin. Tänään ja eilen muuten olen antanut bataattia, ja en kyllä taas uskalla antaa huomenna, vaikka oireilu voi olla myös siitä, että olen itse aloittanut taas viljat. Jatkuvaa kokeilua tämä elämä!

Että tämmoisiä stooreja...

Vierailija
8/8 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergialääkärimme mielestä vihreä kakka on selvä oire allergiasta. Mitä ärtyneempi suoli on niin sitä kauheamman näköiseksi menee. Meillä on käyty läpi kaikki vaaleanvihreästä tumman vihreään rikin hajuiseen sakkamaiseen pohjaliejuun ja kirkkkaan vihreään avaruuslimaan ja vesivärikakkaan (vettä, jossa on vain aavistus vihreästä tai keltaisesta väristä).

Ryynejä pojan kakassa oli vaan ale 4 viikkoisena (ennen koliikin alkua) ja sitten seuraavan kerran vasta sopivan korvikkeen löydyttyä. Siinä välissä sitten joko keltaista (muutamia kertoja) tai vihreää tasaista kastiketta.

Niin ja allergisella ei välttämättä ole vihreä kakka. Useimmilla poikani serkuista on ollut ns normaalia kakkaa ja vain ajoittain vihreää.

Täydellisestä välttämisestä: Täydellisellä välttämisellä varmaan pidemmän päälle voi saada aikaiseksi pidemmän allergian (Tai siis turhan välttämisen)... mutta varmaan kaikki, jotka ymmärtävät jotakin suoliperäisestä allergiasta, ovat sitä mieltä, että suolen on ensin parannuttava täysin ennen uusinta kokeilua. Usein pidetään, että allergian on mahdollista parantua aikaisintaa 4 kk kuluttua edellisestä oireilusta. Eli sitä ennen on aivan turha kokeilla pahaksi todettua ruoka-ainetta uudelleen. Yleensä kuitenkin kannattaa kokeilla esim. puolen vuoden välein.

Joitakin allergiaa aiheuttavia ruoka-aineita voi pitää jossain määrin mukana ruoassa sillä edellytyksellä, että pysytään oiretason alapuolella. Esim. meillä nykyään vehnä käy kerran viikossa tai kahdessa annettuna pienenä määränä, jolloin tämä tahti ikään kuin käy siedätyshoidosta.