Onnitstuuko ystavyys lapsettoman kanssa vaikka itsella on lapsia?
Olen hiljattain tutustunut todella mukavaan ihmiseen, joka on kertonut minulle olevansa lapsettomuushoidoissa. Minulla itsellani on kaksi lasta. Ystavyytemme on kehittynyt pikkuhiljaa, tutustuin haneen itse asiassa lapseni kautta (oli hanen opettajansa).
Mietin ja pelkaan, etta voiko ystavyytemme jatkua ja syventya, jos lapsettomuushoidot eivat tuota tulosta, ja myos pyytaisin neuvoja siihen, miten itse suhtautua asiaan ja kayttaytya etten loukkaisi tata ihmista, josta pidan todella paljon ja arvostan ystavana.
Kommentit (13)
Ota ystävä ystävänä ja yritä antaa itsestäsi muutakin kuin vain lastesi kuulumisia. On kuule hyvä että on ihmisiä, joiden kanssa voi helposti lähteä vaikka matkalle, kunhan vaan saat omat lapsesi jonnekin hoitoon.
parempaa ystävää voi hakea, vaikka vauva-asiat ei hänen kohdallaan ole mennyt putkeen (2-vuotta lapsettomuushoitoja).
Tosin en kuitenkaan ole lapsiani/raskauksiani (kaksi kappaletta) tämän aikana ylistänyt, mutta kuitenkin kertonut hänelle ensimmäisten joukossa).
Menty raskausajat hänen halujen mukaan minkäverran jutellut raskausjutuista. Muista jutuista puhutaan sitten enemmän.
Elämässä on muitakin asioita kuin lapset, vaikkakin lapsettomuushoidossa olevalle lapset saattavat olla sillä hetkellä jo pakkomielteen tasolla oleva asia. Elämä on aina jollain tavalla epäreilua, joku ei saa lapsia, jollain on traumaattinen lapsuus, vaikea sairaus, mielenkiinnoton työ, ongelmia parisuhteessa, addiktiota johonkin, tms.
- Jolla on jokseenkin saman verran lapsia kuin itsellä
- joka on saman ikäinen
- on samanlainen perhetilanne kuin itsellä (perhe, uusperhe, yh, sinkku, leski tms.)
- samaa sukupuolta
- tienaa yhtä paljon
- jonka puoliso tienaa yhtä paljon
- on saman verran omaisuutta
- on saman kaltainen koulutus
- kuuluu samaan uskontoon
- kannattaa samaa puoluetta
- vaihtaa lakanat yhtä usein
- on samaa mieltä siitä, saavatko lapset hyppiä lätäkössä
- on sama painoindeksi
- on lähiöstä/keskustasta/maalta, kuten itsekin
- on saman värinen
- on sama kansalaisuus
Jos lapsettomuus on toiselle niin kova paikka ettei kestä muiden lapsia eikä lapsellinen ystävä osaa yhtään ymmärtää toisen tilannetta niin varmasti on vaikeaa. kuitenkin valtaosalla meistä on sen verran ajattelukykyä että tajuamme ettei toisten lapset ole meiltä pois ja osaamme olla hienotunteisia niitä kohtaan jotka kärsivät vaikka juuri lapsettomuudesta. Eli ihan hyvin voi onnistua.
Muuyten jos noin ajattelee niin aika vaikea on löytää ystäviä kun aina toisella on jotain mitä itse en voi saada, tai minulla vastaavasti jotain mitä toinen turhaan haluaisi elämäänsä.
Voidaan myös kysyä että onnistuuko ystävyys terveen lapsen äidin ja minun, kehitysvammaisen lapsen äidin välillä?
Ihmiset ovat niin erilaisia monella tavalla, että tuskin ystäväsi lapsettomuus muodostuu ongelmaksi ellei HÄN itse asiaa niin koe.
Mutta jos näin käy, se ei ole sinun vikasi. Tämä ihminen tuskin pystyy pitämään yhteyttä muihinkaan lapsettomiin.
olen taalta muutaman kerran lukenut siita, etta ystavyys on kariutunut juuri taman asian vuoksi. Itse en koe asiaa vaikeaksi vaan ajattelin lahinna ystavani kannalta, etta onko liian kipeaa olla ystava sellaiselle, jolla on lapsia. Yritan olla kehumatta tai valittamatta lapsistani vaan pidan asian neutraalina, ja tama ystava on kertonut lapsettomuudestaan minulle ihan oma aloitteisesti.
Toivoisin kovasti, etta ystavani saisi lapsen, ihan hanen itsensa takia. Toki myos uskoisin sen lahentavan meidan valejamme, mutta se ei ole paaasia. Ilmeisesti ihmisten (niinkuin taalla av:lla) on vaikeaa uskoa, etta joku ihan vilpittomasti pitaa ja huolehtii paljon ystavastaan, toivoo hanelle hyvaa ja haluaisi tehda toita ystavyyden eteen.
AP
kannustaisit ihmisen ottamaan elämästä kiinni (tilanteessa, jossa lasta ei välttämättä tule), tee se. Ole ystävä nyt. Ole ystävä, jos lapsi tulee. Ole ystävä, kun lapsi tulee. Ole ystävä aina.
Vierailija:
kannustaisit ihmisen ottamaan elämästä kiinni (tilanteessa, jossa lasta ei välttämättä tule), tee se. Ole ystävä nyt. Ole ystävä, jos lapsi tulee. Ole ystävä, kun lapsi tulee. Ole ystävä aina.
Olikohan tarkoituksesi vittuilla vai mita? Niin siis olenkin ja haluankin olla myos tulevaisuudessa taman ihmisen ystava. En vissiin osaa muotoilla kysymysta oikein - siis minulle hanen mahdollinen lapsettomuutensa ei ole ongelma meidan ystavyydellemme, mutta onkohan hanelle?
AP
löydä tähän kysymykseesi vastausta av:lta. Vastauksen tietää ainoastaan ystäväsi. Ihmiset, lapsettomatkin ja lapsettomuudesta kärsivät ovat erilaisia, yksilöitä. Sinuna en ottaisi asiaa hänen kanssaa puheeksi, ellei hän itse koe ytävyyttänne epämukavana. Eli toistan, älä tee ongelmaa asiasta, jonka ei tarvitse sitä olla. 11
En vissiin osaa muotoilla kysymysta oikein - siis minulle hanen mahdollinen lapsettomuutensa ei ole ongelma meidan ystavyydellemme, mutta onkohan hanelle?
Siis on minun vikani, ettei onnistu? Vaiko siis siksi, etta minulla on lapsia?
Haluaisin todellakin pitaa taman henkilon ystavanani, han on auttanut minua paljon ja ilmeisesti kokee myos minut laheiseksi, koska on kertonut naista asioista minulle. Arvostan hanta myos todella paljon ihmisena, on oikeudenmukainen, itsevarma ja myos todella hyva ja lammin ihminen.
Selventaisiko joku asiaa minulle syvemmin, miten voin valttaa ystavyyden loppumisen (jos siis tama ystavani ei onnistu saamaan lasta) vai voinko mitenkaan?
AP