Eineksiä 1-veelle?
Hei!
Inhoan ruuanlaittoa ja syön itse melkein pelkästään eineksiä. Tyttö 1 v. on syönyt lähes pelkästään purkkiruokaa. Oletteko antaneet tuonikäiselle " aikuisten" eineksiä ja jos niin mitä?
Kommentit (8)
eineksissä on niin plajon suolaa ja muita lisäaineita (tai lisäaineksia jolla piilotellaan se fakta, että sitä " oikeaa ruoka ei ole niin paljoa). Lasten purkkiruuat on kuitenkin ehtaa tavaraa ilman lisäaineita, eli valitsisin mielummin purkin kuin eineksen. Toki einestäkin voi silloin tällöin, mutta ei paljoa. Olisiko nyt oikea hetki motivoitua ruuanlaittoon?
meillä on ihan kohta vuoden täyttävä poika ja olen kysellyt paljon ruuista neuvolasta.Kuulema tavallista ruokaa voi antaa jossa on suolana mieluiten pan suolaa mutta esim. jauhelihakeittoon ei saa pistää lihaliemikuutioita. Olen siis antanut samaa ruokaa kun teen meillekkin vaikka siinä suolaa onkin.Ja valmisruuat olen nyt jättänyt pois kun niis on lisäaineita. Normaalisti syödään niitäkin joskus,mutta ei nyt kun vauva syö samaa kun me.Tarkkaile vaan suolapitoisuuksia ja lisäaineita. esim rainbown italianpata jota saa prismasta niin sisältää vaan olikohan 0,7% suolaa. No kuitenkin vähän. mausteitahan siinä on mutta mein neuvolatäti sano et voi joskus sitä syödä. en oikein tiedä itekkään kysymykseesi vastausta ja kiintoisi kyllä tietää. Esikoiseni aikaan suositukset oli erilaiset. Silti vastaisin että jos et halua kokata niin jatka purkkeja ainkin 1,5 vuoden ikään koska nuo einekset ovat tosi lisäaineellisia.Kyllä sitä kummasti kiinnostuu ruuan laitosta kun lapset alkaa tarvitsemaan muutakin kun purkkeja. meillä esikoinen syö silti ehkä 2 vuotiaaksi purkkeja melkein pelkästään ja kakkonen alkoi syömään itsetehtyä 11kk ja harvemmin purkkeja. silloin kun esikoinen oli pieni niin emme itsekkään syöneet itsetehtyä vaan aika paljon eineksiä.
ei kaikissa eineksissä ole lainkaan lisäaineita, esim. suojakaasuun pakatuissa on yleensä vähempi. kannattaa lukaista tuoteselosteet, lisäaineet ja muutenkin valmistusaineet on nimittäin ilmoitettava tuoteselosteessa. Itse tosin en antanut noin 1,5-vuotiaaksi eineksiä vaan purkkisoseita, jos ei syöty kotitekoista.
esimerkkinä eineksistä, jota voi antaa mielestäni huoletta tosinaan jo 1-vuotiaalle on sellaiset pinaattiletut, joissa ei ole lisäaineita, ei ole liian suolaisiakaan, näissäkin lisäaineita on toisilla valmistajilla.
kannattaisi kuitenkin ottaa tavaksi tehdä itsekin ruokaa, hommaa hyvä, selkeä keittokirja, esim. parasta kotiruokaa on mielestäni hyvä.
ei kaikki ruuanlaitto ole mitenkään työlästä ja hyvä kompromissi puhtaan eineslinjan ja alusta asti itse tehdyn välillä on käyttää pakasteita ja puolivalmiita ruokia.
Jauheliha-perunalaatikko
1 pss peruna-sipulisekoitusta (pakastealtaasta)
400 g haluamaasi jauhelihaa
suolaa, pippuria, muita mausteita maun mukaan (esim. valkosipulia)
ruokakerma (esim. 3 juuston ruokakerma on hyvä)
Ruskista jauheliha pannulla. Mausta. Laita joukkoon peruna-sipulisekoitus ja sekoita ainekset keskenään sekaisin. Kaada uunivuokaan. Kaada päälle ruokakerma. Paista uunissa 200 asteessa noin tunti. Tosi hyvää!
Jauhelihan voit korvata myös kinkkusuikaleilla, joita saa valmiina kaupasta.
Riisiä, kanaa ja kastiketta
Osta valmis ateriakastike ja kanasuikaleita. Ruskista kanat, laita kastike joukkoon. Keitä lisukkeeksi riisiä. Aikaa menee noin 15 min.
Eli ei se niin vaikeeaa ole! Itsekin opettelen nyt, kun mies ei ehdi kokata ja haluan syödä terveellisemmin. Ja lapselle tehdään eri ruuat, kun on niin allerginen kaikelle. Eli ilomielin kokkaisin lapselle kaikkea, jos hän vaan voisi syödä samaa kuin me.
Itse kuvittelin aina, että kaikki einekset sisältävät rutkasti lisäaineita ja suolaa, mutta olen opetellut lukemaan tuoteselosteita. Meillä ei ole eineksiä syöty ennen kuin nyt taaperon kanssa satunnaisesti, kun pitää saada jotain nopeasti aikaan. Yleensä hän kyllä syö sitä mitä muutkin. Poika on onneksi jo sen verran iso (kohta 2,5 v) että saa syödä jo kaikenlaista eikä tuoteselosteita enää tarvitse niin pilkuntarkasti vilkuilla.
Esimerkiksi lihaperunasoselaatikossa ei ole lisäaineita ollenkaan ja suolaakin aika maltillisesti. Sitä voi ainakin antaa suht hyvällä omallatunnolla, jos aika ei riitä ruuanlaittoon. Pinaattiletuista en ole ihan varma, kun pinaattia ei muutenkaan kai suositella kuin satunnaisesti, koska pinaatti kerää nitriittiä. Tosin noissa pinaattiletuissa pinaatin määrä voi olla tosi alhainen.
Lasten purkkiruuat tulevat taaperon kanssa aika kalliiksi ja ovat sellaista pahanhajuista mössöä, etteivät ne monellekaan isommalle enää vauvavaiheen jälkeen maistu.
purkkiruokaa vain ja kun on pakkotilanne. Poika nyt 1 1/2 vuotta ja syö samaa ruokaa kuin muutkin. Purkkiruokaa hän ei mielellään enää edes syökkään ja minusta ne ovat ihan kamalan hajuisia ja makuisia, joten en kyllä itsekkään niitä söisi, en siis siksi suosi lapsellenikaan. Vain reissulla annetaan purkista, mutta ravintolassa syö samaa kuin mekin. Itse valmistan ruuat monesti uunissa hauduttamalla. Tulee laatikoita ym. patoja ja riistaa/kalaa helposti. Teen edellisenä iltana valmiiksi seuraavalle illalle ruuan. Ainekset vain pataan ja uuniin. Itse valmistaminen ei vie montaa minuuttia. Suolan käyttöä ja mausteita voi siten rajoittaa kuten tahtoo. Eineksiä syödään kyllä niitäkin, vaikkakin harvemmin enkä ole liiemmin katsellut tuoteselosteita.
Meillä on kaikki kananmunalliset pois laskuista, mutta suosikkeja ovat maksalaatikko ja spagettilihavuoka, siis saarioisten. Poikanen taisi olla vähän päälle vuoden kun on niitä ensimmäisiä kertoja saanut. Pakastevihannekset ovat meillä toinen in-juttu, ihan keitettynä ruuan lisäksi tai sitten esim. joku wok-vihannespussi ja sen sekaan couscousia keitettynä - ei mene montaa minuuttia valmistamiseen!