Mitoitatteko asuntolainanne niin että voitte lyhentää sen vain toisen tuloilla?
Eli niin että voitte jäädä loputtoman pitkäksi aikaa kotiin lapsia hoitamaan tms.?
Kommentit (9)
mutta mitoitimme sen niin, että saatoin olla lasten kanssa kotona, kun he olivat pieniä. Tiukkaa se teki ja lyhennysvapaatakin otettiin osittain, mutta lopulta kuitenkin toimi. Kyllä muutaman vuoden voi olla kuka vain kotona, jos haluaa.
Olen nyt viidettä vuotta kotona. Asuntoa lyhennetään miehen tuloilla ja lisäksi mies maksaa minulle eläketasinkoa kotivuosilta. Tämä on reiluinta.
Johtuen siitä, että mies ei ole edes keskituloinen. Ei 2100¿ (brutto)kuukausipalkalla yksin makseta lainaa ja muita talouden menoja, jos on 2 lasta ja puoliso 0-tuloinen. Eli olkaa tyytyväisiä, jos teillä mies tai miksei vaimokin pystyisi perheen elättämään. Meillä mun tienaama 2000¿ tulee myös aika lailla tarpeeseen... Eikä ilman sitä oltais voitu lainaa (120 000¿) ottaa.
Miehellä kun on vakaa työ ja minä olen vuorotellen opiskelija ja freelancer, niin pakkohan se on miehen tulojen mukaan mitoittaa.
Vaikkakin nipin napin pärjättäisiin yhdenkin.
Yhden tuloilla menisi kuitenkin liian tiukalle.
Haluamme elää ilman pennin venyttämistä ja välillä myös matkustella.
Nyt sit kun olan taas työelämässä rahaa jää reilu tuhat euroa säästöön melkein joka kuukausi. Laina meillä vielä jäljellä 150 000¿.
Kun oltiin molemmat töissä, jäi säästöön hyvin rahaa, joista sitten maksettiin välirahaa uuteen taloon. Ja kun taas kohta molemmat tienataan, tehdään ylimääräisiä lyhennyksiä. Stressitöntä, kun tietää, että selvitään asuntolainasta, jos ei ihan kauheita katastrofeja tule.
Vierailija:
Juuri näin on mitoitettu, tosin lapset ovat hoidossa ja minäkin töissä. Mutta ideana siis, että laina pystytään hoitamaan, jos toinen vanhemmista sairastuu, jää työttömäksi jne.
Juuri näin on mitoitettu, tosin lapset ovat hoidossa ja minäkin töissä. Mutta ideana siis, että laina pystytään hoitamaan, jos toinen vanhemmista sairastuu, jää työttömäksi jne.