Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osittainen hoitovapaa, uusi äitiysloma

Vierailija
21.09.2007 |

Olen osittaisella hoitovapaalla ja saan siis 80% palkkaa. Jos jäisin taas äitiyslomalle, niin työnantaja maksaa ensimmäiseltä 3kk ajalta täyden palkan. Silloin minun siis tietenkin kannattaa lopettaa osittainen hoitovapaa ennen tätä.

Kysymys kuuluukin kuinka kauan aiemmin hoitovapaa täytyy lopettaa vai voiko sen lopettaa vaikka vasta äitiysloman alkua edeltävänä päivänä? Onko kenelläkään tietoa/kokemusta?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

osittaisen hoitovapaan jälkeen??

Vierailija
2/4 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

PAITSI jos palkkasi äitiysloman alkua edeltäviltä 6 kk on selvästi korkeampi kuin ko. verotusvuoden tulot. Se, miten paljon tuo " selvästi" on, kannattaa kysyä joko työnantajalta tai Kelasta.

Tuo 3 kk palkka äitiysloman aluksi on työnantajan myöntämä ylimääräinen etuus, joten sen suhteen kysy menettelyä palkanmaksustanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka jäisit uudelle äitiyslomalle, ellei sinulla satu olemaan kiltti yksityinen työnantaja. Oa-hoitovapaata kannattaa hakea melko lyhyissä pätkissä, jos suunnittelee uutta raskautta. Äp-rahaan se huomioidaan kuten mikä tulo hyvänsä, Kela ei siis laske äp-rahaasi 100% palkan mukaan tms., jos oelt oikeasti saanut vain 80% palkkaa.

Terv.,

Hlöstöasiantuntija

Vierailija
4/4 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli uusi raskaus ei ole syy keskeyttää hoitovapaata, täyttä tai osittaista. Itselläni sama homma, osittaisen hoitovapaan keskeytys evättiin. Juuri äsken tuli kuitenkin EU-tuomioistuimen päätös, että ko. käytäntö on tasa-arvodirektiivien vastainen ja uusi raskaus ei saa olla este oikeuksille tai taloudellisille etuuksille. En tiedä, onko sitä käytännössä vielä toteutettu. Tietysti jos päätät hoitovapaan ensin ja ilmoitat äitiyslomasta vasta myöhemmin, en tiedä, voiko kukaan sitä jälkikäteen riitauttaa. Itse olin hakenut ositt. hoitovapaata vuoden loppuun ja jäin äitiyslomalle nyt kuun alusta. Eli 3 kk palkka tulee sen osittaisen hoitovapaan mukaan. Valitin kyllä nyt suoraan esimiehelleni ja asia on uudessa käsittelyssä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi