Marrasmammat perjantaihin!!
Kommentit (9)
Olen lähdössä viikonlopuksi rentoutumaan mökille, ihanaa! Kunhan mies pääsee töistä, niin nostamme kytkintä.
Eilen oli taas neuvola, tuntuu että tosi usein saa siellä käydä, nyt siis jo kahden viikon välein. Yllätys oli se, että hb oli noussut jopa 117. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä arvo oli 111 ja alimmillaan muistaakseni 97, joten eilen mitattu arvo oli todellakin positiivinen yllätys.
Sf-mitta oli kohonnut kahden viikon aikana jopa 3 cm, ollen nyt 39. Odotan siis tuplia, eikä mielestäni tuo ole mitenkään epänormaalin suuri mitta! Eikä terveydenhoitajankaan mielestä... hän vaan totesi, että siltä näytänkin, että olisin viimesilläni raskaana. Nyt on tosiaan viime viikon aikana vatsa alkanut tuntua suurelta, mutta hyvin sen kanssa voi vielä toimia. Toisaalta, jos kävisin töissä (olen ollut jo muutaman viikon saikulla), olisin varmaan todella rampa ja uupunut ja väsynyt ja kaikkea muutakin. En voisi kuvitella enää jaksavani mitenkään työssä, jossa pitää olla liikkeessä ihan koko ajan.
Painoakin on lisääntynyt jo kohta 15 kiloa 157 cm pitkään hentoon varteeni. En tosiaan tunne silti oloani yhtään kaikkialta lihonneeksi ja vatsakin on muodoltaan tuommoinen edessä oleva pallo, ihan niinkuin etureppua kantaisi. Eli hyvin tässä vielä pärjätään!
Mukavaa viikonloppua kaikille!
fubu ja tuplat 31+4
Odottelen juuri, että työkaverini tulevat hakemaan minua. Olemme lähdössä meidän mökillemme. Kaverit ovat huomiseen ja sitten tulee mies ja lapset vielä yhdeksi yöksi. Ihanaa lähteä, vaikka sää on kurja. Olimme samalla kuuden naisen kokoonpanolla mökillämme myös viime syksynä ja se oli aivan mahtava ilta. Saunoimme, söimme ja puhuimme. Aamulla kävimme sienessä ja sama kuvio toistuu varmaan nytkin. Sehän on vain tunnelmallista, että sataa. Voi polttaa tulta takassa, kun ulkona lotisee vesi. (Ei muistella huussireissuja pimeässä ja sateessa.)
Onneksi loma on alkanut. En nimittäin olisi enää kyennyt olemaan tätä viikkoa töissä tai ainakaan hommien hoitaminen täyspainoisesti ei olisi ollut mahdollista. Niin kauan, kun pysyn rauhassa kotona tai jossain, missa voin istuskella ja tarpeen vaatiessa makoilla, on hyvä. Jos vähänkään pidempään joudun seisomaan tai kävelen hieman liian reippaasti, alkaa supistelu. Se menee kyllä ohi, jos pääsen pitkäkseni, mutta pelkkä istuminen ei auta. Vatsa siis kovetuu, mutta ikävintä on siihen liittyvä selän puolella tuntuva polttelu. Tätä olinkin jo odotellut, sillä aikaisemmilla kerroilla se on mielestäni alkanut jo paljon aikaisemmin. Ehkä olen nyt ottanau tavallistakin iisimmin.
Mukavaa viikonloppua taas kerran. Näin ne viikot kuluvat!
Pepi 32+3
En olekaan aikaisemmin kirjoitellut tänne kuulumisiani, mutta ahkerasti olen käynyt lukemassa =)
Viikko alkaa tosiaan olla lopuillaan ja tänään tuli täyteen rv 33. Aika menee kyllä tosi nopeaan ja kun ei suurempia vaivojakaan ole ollut niin mikäs tässä on ollessa.
Esikoisen kanssa ollaan tänään oltu tosi reippaita ja leivottu ja siivottu taloa uuteen uskoon. Mies on Saksassa opintomatkalla ja tulee vasta sunnuntaina.
Huomiseksi on siskoni järjestänyt vauvakutsut. Ihanaa nähdä kavereita pitkästä aikaa! Sen kummempaa ohjelmaa ei meillä ole tapana järjestää, mutta hyvää syötävää on tarjolla ja sehän kyllä maistuu. Onnekseni painoni ei ole noussut vielä kuin alle 3 kiloa. Ihmettelen sitä kyllä suuresti, sillä ruokahalu on aivan älytön!
Miten te olette saaneet pidettyä Hb:n sopivan ylhäällä? Minun maha ei kestä MITÄÄN rautatablettia. Olen yrittänyt sitä kuitenki kuuriluontoisesti ottaa ja kärsiä että hieman saisi arvoja koholle.. Raskauden alussa Hb oli 146 ja nyt " enää" 107 eli alas on tultu hurjasti =( Ruokavaliollahan sitä voisi yrittää mutta esim pinaattia en saata millään syödä! No, toivotaan että arvot olisi lähteneet nousuun. Seuraava neuvola on ensi tiistaina joten silloin se selviää.
Silloin selviää myös että miten tämä masuasukki nykyään köllii. Viimeksi 2 vkoa sitten se oli viistotarjonnassa ja nyt minusta tuntuu vahvasti että perätila olisi tarjolla. Pitää toivoa että olen väärässä. Ultraan menen vasta 18.10 jos ei ennemmin ilmene tarvetta.
Eipä muuta kuin kaikille oikein hyvää loppuviikkoa ja voikaa hyvin !
Heidi_79 rv 33+0
Mulla hb lähti nousuun Friggsin poretableteilla =) Tavallisista ruokakaupoista löytyy, hinta joku 4 euroa! Mustaherukan makusisissa tableteissa on sekä rautaa, että C-vitamiinia, joka auttaa raudan imeytymistä! Mulla meni vatsa sekaisin melkeen kaikista muista, mutta tämä on ollut vatsaystävällinen. Makukaan ei ole aivan kamala =P
Poretabletti kannatta ottaa semmoseen väliin, ettei ole nauttinut maitotuotteita ainakaan puoleen tuntiin. Ne kun hidastaa imeytymistä. Itse otan aina ennen nukkumaanmenoa..
Toivottavasti hemppasi lähtee nousuun!
Yazmin 31+1
Tänään oon jo jotain jaksanuki vaikka nenä on tukossa niin ettei välillä meinaa henkee saada. Oltiiin tyttöjen kaa aamulla ulkona pomppimassa kuralätäköissä. Iltapäivällä tuli kaveri lastensa kaa meille leikkimään ja välipalalle. Ja ku kaverit lähti ni mentiin viel melkeen kaheks tunniks ulkoilemaan. Unohdin vaan laittaa tukivyön ja sehän kostautu: supisteli ikävästi ku seisoin ulkona tai kävelin. Ja täälläki alkaa supistelu (siis ei edes kipee) tuntua vähän selässä ja jotenki tulee huono olo. Muutenki meinaa tulla huono olo taas vähän niin ku alkuraskaudesta jos ei syö ja siitäki jos syö liikaa.
Jospa mies jaksais viikonloppuna kantaa pinnasängyn varastosta ni voisin pestä sen ja liimata muutaman kivan ison tarran siihen. Ostin pari Hello Kitty tarraa ja jos viel ostais maalia ja jonku millä siihen tuputtaa jotain kivaa kuvioo esim. lehtiä tai kuita ni vois tulla valkosesta pinnasängystä vähän uudistunu.
Eilen tuli kutsu synnytystapa-arvioon joka on 23.10. Saa sit nähä pikkusen vielä ennen syntymää :) Vauveli tuntuu edelleen olevan poikittain ja jumppaa kovasti. Ihanan tuntusta vaikka näyttää kyl siltä et masu repee. Mies eilen nauro et ihan niin ku Alienissa: kohta tulee vauva ulos sieltä!
Nyt pelaamaan Prinsessa-lehden peliä ku lupasin tytöille!
Mukavaa perjantai-iltaa!
Tarald ja tiitiäinen 31+6
Olen ihan suunnattoman väsynyt ja turvoksissa. Vauvakin on ollut todella hiljainen eilen ja tänään. Nyt sitten huoli että pitäiskö lääkärissä lähteä käymään. Tosin 4 v:n kanssa päivystykseen meno ei hirveästi houkuta. Ensi viikon tiistaina olisi neuvola. Eilinen työpäivä verottaa ilmeisesti vieläkin voimia. Seisoin 12 tuntia putkeen, että jos oikein ajattelee voi siinäkin olla syy :)
Tänään sain vihdoinkin omenahillot tehtyä sekä kaappiin että pakkaseen. Vielä pitäisi pussittaa 10 litraa puolukkaa. Tekee jo valmiiksi mieli vispipuuroa talvella :) NAM!
Päivitin la-listat, ja voin ne myöskin päivittää sitten syntyvien osalta ellei joku sitä halua tehdä.
Pannarin paistoon. Naapurin poika tuli kylään ja lupasin hillon seuraksi pannaria ja kermavaahtoa.
Kukka ja pikukattila 30+3
sanle: saapi nähdä tuleeko käytyä. Näyttää niin turhanpäiväisiä olevan. Synnytyssalissaa ois kiva käydä ihan kunnolla tutustumassa.
Kävin tänään sittarissa ja siellä oli paljon ihmisiä ennen puolta päivää. Tulin kotiin ja ajattelin et miten yhdestä kauppa reissusta voi tulla niin väsynyt olo. Viittä vaille oli etten päikkäreitä ottanut. Sain kuitenkin leivottua pullaa ja mokkapaloja. Tein voisarvia, joiden sisuksesta saattaa löytää meetvurstia.
Vettä on satanut taas koko päivän ja sisällä tullut oltua:) Ei tässä ole kyllä mitään järkeä....
Miehen pitäis tulla noin parin tunnin päästä kotia viikonlopuksi. Ihanaa kun ei tarvitse olla yksin.
Ensi viikolla on neuvola ja hieroja. Viikon koho kohtia:)
-tulppa ja hiplaaja-
rv 33+2
siitä onkin kuukausia(!) kun viimeksi olen kirjotellut tänne. taustailijana olen viihtynyt. Ja nytkin ystävän pyynnöstä sain aikaiseksi kirjoittaa :) ei vaan saa ikinä aikaiseksi, että kirjottaisi itsekin, kun unohdan samantien mitä olen lukenut, ja sitten tuleekin turhan omanapaista tekstiä :/ kuten nytkin :p
Suoraan sanottuna olen jo kurkkuani myöten täynnä koko raskaana oloa! (vai saako sitä edes tunnustaa :p) Olo alkaa jo olla niin tukala, etten ymmärrä miten pää kestää vielä pari kuukautta. Vauva alhaalla, on jo laskeutunut, eikä lääkärin mukaan enää todennäköisesti asentoaan vaihda. Ihan hyvä noin synnytystä ajatellen, mutta painaa kovin ikävästi. vessassa saa ravata vähän väliä, kun ei vissiin ole kovin paljon virtsarakolle tilaa. tuntikin ilman vessa reissua on pitkä aika:) kävely lenkeistä saa vain haaveilla, kauppareissutkin ottaa kunnon päälle :D niin ikävä paine tulee alavatsalle kun kävele muutama sata metriä. Nukkumisesta saa vain haaveilla, vähän väliä heräilee kun puutuu ja kipeytyy paikat, eikä yksikertaisesti löydy sopivaa asentoa. Taitaa olla aika monelle tuttua... Välillä melkein naurattaa oma vaivaisuus, kun vihloo selkää, lonkkia, nivusia jne... Lisäksi päivittäiset supistelutkin alkaneet vaivata, pääsääntöisesti onneksi kivuttomia, mutta inhottavia kuitenkin.
Mutta laitetaan nyt jotain positiivistakin: neuvolassa saa aina kuulla kaiken olevan kuitenkin kunnossa :) Vauva liikkuu ahkerasti, ja sykkeet ovat siinä 140-150 olle joka kerta. painoa tullut tähän mennessä jo 11kg, mutta nyt on onneksi vähän tahti hidastunut. paineet hyvät, pissa puhdas,sf-mitta keskikäyrällä ja Hb pysynyt kokoajan suht hyvänä siinä 120 paikkeilla, nyt maanantaina kuitenkin oli yllätys ilman lisärautaa hb oli noussut, ja oli huimat 134! ihmeteltin sitä. terkka kysyi, että syön varmaan tosi terveellisesti. Vielä mitä! lämmin ruoka jää välillä kokonaan syömättä, ja sipsiä ja karkkia menee sitten senkin edestä :D Nauroi se terkkakin, että pitääkö nyt sitten suositella odottaville äideille vaan paljon herkkuja, jos niillä saa raudan pysymään hyvänä :D Meillä on onneksi aivan ihan terveyden hoitaja, sellainen terveellä maalaisjärjellä varustettu, joka ei turhista hötkyile.
jospa lopetan tämän valitusvirren nyt tähän ja alan katsomaan elokuvaa. kovasti jaksamista vaan kaikille teille, enää pari kuukautta ja ollan kaikki lähtö tunnelmissa :)
Ja pahoittelen kirjoitus virheitä, niitä on varmasti enemmän kuin jonkun eka luokkalaisen tekstissä :P
hyvää yötä kaikille toivottelee -ebba- rv32+2 (vasta...)
Tulppa: Joo niin minäkin ymmärsin sillon Tertun puheista että siellä käytäs läpi raskauden aikana kehossa tapahtuvista muutoksia. no eiköhän ne tässä vaiheessa oo jo aika selväksi tullut, että sinänsä ei varmaan kaikkea hyötyä siitä ois kuitenkaan irti saanu. No mut kärsitään me loppuvuotelaiset sitten näistä Sirkan saamattomuuksista. Ajattelitteko te mennä sinnä perheneuvolakäynnille? Mä kieltäydyin, ei jotenkin innosta yhtään kun ei tällä hetkellä kuitenkaan mitän ongelmia oo ja tulevasta on vaikea tietää. Kaveri oli käynyt siellä ja sanoi että oli ihan turhanpäiväinen. Psykologi oli kyselly tyyliin, että mitä teette jos lapsi huutaa ym. Vaikeapa sitä on etukäteen ensisynnyttäjän tietää mitä se tuo tullessaan. Ois ennemmin parempi järjestää se kk tai pari lapsen syntymän jälkeen, sitten vois olla enemmän tietoa että miten se homma hoituu.
mä taidan ruveta pikkuhiljaa lopettelemaan tuota koulun käyntiä tälle syksylle. Jotnekin ei viiti ajaa tunnin kahden takia yli 40km päähän ja kun ei tuo istuminenkaan mikään nautinto enää oo niin mitä sitä itteänsä kiusaamaan. Jatketaan sitten keväällä taas...
Sanle ja Veikka 32+3