Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fibromyalgia ja raskaus

20.09.2007 |

Onko kellään kokemusta fibromyalgiasta?

Sain pari päivää sitten lääkäriltä diagnoosin, että minua vaivaa luultavasti fibromyalgia. Jatkuvalle selkä, nivel ym kipuilulle ei tunnu löytyvän mitään muuta syytä.

Vaikuttaakohan tauti raskaaksi tuloon? Luin jostain taudin aiheuttavan hormoonihäiriöitä. (Mullahan kuukautiset tulee noin 4 kk välein)

Vaikuttaako raskaus kiputiloihin?

Yksi fibromyalgian oireista on väsymys ja uupumus " ilman syytä" . Hieman alkaa mietityttää miten jaksaa kolmen lapsen kanssa, meillä kun on toiveissa saada kolmas lapsi alulle joskus lähivuosina (tai lähipäivinä mielummin =) )

-Ira-

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain itse ko sairauteen diagnoosin vuonna 1999, nuorena urheilijana ja aktiivisena menijänä, joka nukkui huonosti ja oli aina kipeä. Osasin etukäteen jo tuota diagnoosia veikata, äitini ja isoäitini on karsinyt samasta vaivasta.

Vaivaa olen hoidattanut yksityisellä reumalääkärillä. Osa lääkkeistä joita siihen määrätään on sellaisia joita ei voi syödä jos yrittää raskautua. Olin syksyllä 2005 tosi kipeä ja työkyvytön juuri fibron takia. Vauvaa kuitenkin toivottiin, niin burana oli ainut mitä söin.

Minulle on määrätty jatkuvaa lääkitys kipukynnyksen nostoon ja kipulääkkeet tarvittäessa. Mitään lääkettä säännöllään en ole nyt hetkeen syönyt (paitsi buranaa, kun oikein koskee) , vauvaa toivotaan jälleen. Liikunnalla ja levolla pärjää mainiosti. Kun muistaa itsestään pitää hyvää huolta eikä murehdi aisioista, pärjää ihan kohtuudella. Fibrohan tunnetaan tunnollisten ja herkkien naisten vaivana, esiintyy toki miehilläkin, mutta naisilla enempi.

Raskaudet on mennyt ihan hyvin, nikamalukkoja ja sen semmoisia tulee kait muutenkin odottaville herkemmin. Toista odottaessa sain pahan välilevyn pullistuman, mutta silläkään tuskin on yhteyttä fibroon.

Alku pelästyksestä, kun selvää huomaa, että kyllä se elämä jatkuu fibron kanssakin;-)

Vierailija
2/3 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu,täällä kanssa yks fibroilija. Minulla ei ole kokemusta raskausajan fibrosta mutta muuten kyllä on. Kyllä sitä aina vaan tietää millon on tulossa huono ilma kun heti alkaa nyhtämään joka kohtaa ja pahimmassa tapauksessa ei auta edes särkylääkkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kaksi lasta peräjälkeen pari vuotta sen jälkeen kun, omaksi yllätyksekseni minulla diagnosoitiin fibromyalgia. Kaikki oireet hävisivät raskauksien ajaksi ja palasivat vasta pari vuotta nuoremman syntymän jälkeen. Toivottavasti muilla menisi näin mukavasti.