Antakaa neuvoja miten 4v. lapsi oppis vihdoin yökuivaksi!!
Mitä ihmettä sitä vois tehdä kun 4v. lapsi pissii joka yö sänkyynsä? Terkkari sanoi kesällä että vaippa pitää jättää pois ja odottaa että lapsi oppisi heräämään siihen hätään tai oppisi pidättämään. Mitään edistystä ei ole tapahtunut ja nyt alkaa äitiä vähän epäilyttää. Miten kummassa tää homma tästä nyt alkais edetä?
Olisko kellään mitään vinkkiä? Olen kuullut hälyttävästä patjasta? Onko kellään kokemusta semmosesta?
Kommentit (7)
Laita vaipat lapselle. Odottelette 5v neuvolaa ja alatte sitten hoitaa asiaa.
Olen asiasta ottanut selvää, koska meidän suvussa paljon kasteluongelmaa ja tyttärelläni (5v) sitä parhaillaan hoidetaan. Luin opaslehtisestä, jonka sain terveyskeskuksesta, ettei vaipat haittaa kuivaksi opettelua. Jos jättää vaipat pois ennenkuin lapsi on valmis, ei siitä ole hyötyä. lapsi herää kun on märkä ja kylmä olo. se ei edistä kuivaksi oppimista. 5 -vuotiaille tarkoitetussa hälytinlakanassa ideana on se, että lapsi herää täyden rakon tunteeseen.
Kastelu johtuu nykytiedon mukaan keskushermoston kypsymättömyydestä. Ei ole vaarallista. Pissimisestä ei kannata tehdä isoa numeroa.
jota joko on tai sitten ei. Tämä hormoni saa aikaan sen, että rakon täyttyessä uni kevenee ja lapsi herää pissahädän tunteeseen. Jos hormonia ei ole vielä alkanut kehittyä, lapsi nukkuu niin sikeästi, ettei välttämättä herää, vaikka nukkuisi isossa lätäkössä.
Hälytyspatjasta voi olla apua, mutta saattaa käydä myös niin, että siihen heräävät perheessä kaikki muut paitsi lapsi itse. Hälytyspatjoja voi lainata neuvolan kautta, mutta niihin on usein pitkät jonot (omalla kotipaikkakunnallamme noin vuosi), joten jos sitä harkitsette, kannattaa ilmoittautua jonoon vaikka heti. Hormonihoitoakin vaivaan voi saada, tällöin yritetään hormonikuurilla saada lapsen oma hormonituotanto käynnistymään.
Lisäksi olen kuullut, että vyöhyketerapia saattaisi olla joissakin tapauksissa avuksi, ja tätä minulla on tarkoitus kokeilla oman 5-vuotiaani kanssa - ainakin ennen hormonihoitoon turvautumista. Vielä en ole ehtinyt, joten omia kokemuksia ei vielä ole.
Minulla on ollut se käsitys, että hälytinlakana hälyttää kastuessaan - se ei siis tunnista (tietenkään, miten voisikaan?), onko lapsella täysi rakko vai ei. Ehkä vaikutus saattaa olla se, että lapsi ehdollistuu ääneen ja oppii ajan kanssa yhdistämään täyden rakon tunteen hälytysääneen ja siten herää? Joka tapauksessa lakana saattaa hälyttää myös silloin, jos lapsi hikoilee yöllä, jolloin siitä ei tietenkään ole mitään apua.
Voi olla että olen käsittänyt koko lakanahomman väärin, mutta minun on vaikea ymmärtää, miten lasta auttaisi se, että lakana hälyttää, kun sänky on jo märkä. Kertokaa ihmeessä te, jotka olette lakanaa kokeilleet, asia on siis ajankohtainen meilläkin :)
Se, joka vinkkasi vyöhyketerapiasta
Vierailija:
5 -vuotiaille tarkoitetussa hälytinlakanassa ideana on se, että lapsi herää täyden rakon tunteeseen.
Eli rakko on täysi vielä silloin. Meillä tyttö herää hälytinääneen, menee pissaamaa loput pönttöön. Joskus ei herää kunnolla. Lääkäri sanoi, että siltikin oppimista tapahtuisi, koska havahtuu jollain tasolla.
Mä myös olin hyvin epäluuloinen tätä menetelmää kohtaan. Tuntuu niin hullulta ajatukselat. Hälytinlakanoita on käytetty noin 20 vuotta jo ja kohtuullisen hyvällä menestyksellä.
t. terkkari-äiti
Yökastelu johtuu tosiaankin (yleensä) perinnöllisestä hormoninpuutoksesta, ei siitä, etteikö lapsi olisi oppinut pidättelemään tai siitä, että illalla on juotu liikaa. Puutos aiheuttaa sen, että virtsa ei väkevöidy, jonka seurauksena laimeaa virtsaa kerääntyy rakkoon liikaa ja pienen lapsen rakko ei sellaisia määriä yön yli kestä.
Olen samaa mieltä siitä, että kannattaa odottaa 5-vuotiaaksi, jonka jälkeen menet lääkäriin, joka kirjoittaa Minirin -lääkereseptin. Meillä lääke auttoi heti ja pikkuhiljaa annosta pienentämällä ongelma hävisi. Kokeilimme hälytinpatjaa huonolla menestyksellä - koko talo heräsi siihen, vaan ei yökastelija
Kela myöntää hoitotuen yökastelun perusteella, jos on lääkärinlausunto ja lääkitys ja kastelupäiväkirja muistaakseni 3 kk:n ajalta. SItä päiväkirjaa kannattaa pitää jo ennen lääkäriin menoa.
Meillä yövaippa ei ollu mikään ongelma, vaikka poika oli jo iso kun sitä piti käyttää - pahempaa oli märkä sänky aamulla. On todella outoa, että neuvoloissa annetaan vielä noita aataminaikuisia neuvoja yökasteluun. Toisaalta, meillekin eräs täti vihjaisi, että syy löytyy psyykkiseltä puolelta.
Käytätkö lasta pissalla vielä ennenkuin menet itse nukkumaan? Meillä täytyy käyttää lasta pissalla vielä ennenkuin menen itse nukkumaan (klo 23).
Meillä neuvolassa puututaan asiaan vasta kun lapsi on 5v, aikaisemmin kuulemma ei huolta.