Olen säälittävä, olen hoitaja
Nuorena minulla oli unelma. Ihailin hoitajia valkoisissa työpuvuissaan, jotka kiireisinä kulkivat pitkin sairaalan käytäviä. Halusin samanlaiseksi. Hoivaamaan ja auttamaan sairaita ihmisiä. Minun silmissäni he olivat viisaita ja arvostettuja henkilöitä, olivat sentään vastuussa ihmishengestä.
Niinpä lähdin opiskelemaan hoitajaksi.
Olen nyt ollut hoitoalalla kymmenisen vuotta. Olen tehnyt sekä perushoitajan että sairaanhoitajan työtä. Työskennellyt terveyskeskuksissa ja sairaaloissa. Hoitanut sairaita ihmisiä, auttanut heitä kuntoutumaan ja toipumaan, pitänyt kädestä kun kukaan läheisistä ei ole ollut lohduttamassa. Saatellut kuolevan potilaan viimeiselle matkalleen, kun omaiset eivät ole viitsineet tai päässeet mukaan viime hetkiin. Ilman läsnäoloani ja ammattitaitoani moni potilaista olisi kuollut elintoimintojen häiriöihin, verenvuotoon, jne.
Välillä on päiviä, jolloin en ehdi edes syömään. Kellot soivat, omaiset kyselevät, lääkäreitä puuttuu, kotiinlähtijät eivät ehdi poistumaan sitä mukaa kun uusia tulee tilalle, työkavereita on sairaana, niidenkin hommat kasautuu paikalla olijoiden niskaan. Jalkoja särkee, pää on kipeä, niskat kramppaavat. Tietokonekin jumii, ohjelmistopäivitykset ovat taas menossa.
Yhdessä huoneessa potilas tekee kuolemaa, ja kramppaa puolen tunnin välein. Toisessa huoneessa huolestunut äiti tahtoo tietää poikansa voinnista ja jatkohoidosta kotiinlähtiessä. Kolmannessa huoneessa kipeä potilas soittaa vessa-apua. Neljännellä potilaalla on vaikeita mielenterveysongelmia, ja aiheuttaa käytöksellään levottomuutta koko osastolla.. Ja niin edelleen, ja niin edelleen, ja niin edelleen.
Olen väsynyt. Ulkona lööpit ja nettipalstat kirkuvat hoitajien osaamattomuutta ja julmuutta. Suuren yleisön mielestä hoitajat vain istuvat kahvilla ja juoruavat. Jättävät potilaan ilman hoitoa. Hoitajan ammattia ei enää arvosteta. Palkasta ei jäänyt taaskaan verojen jälkeen mitään käteen. Vuokraan juuri ja juuri riitti, onneksi lisät, noin parisataa euroa jotka olen ansainnut tekemällä töitä joka ainoan viikonlopun ja muutaman yön, tulevat kohta.
Ei tätä jaksa enää. Töissä jatkuva kiire, liikaa töitä, vastuu ihmishengestä. Ammattia ei kukaan arvosta, kukaan ei ole valmis maksamaan minulle enempää siitä että huolehdin ihmisten hengestä. Pidän heidät elossa. Vaihdan alaa. Saman summan saa helpommallakin. Tekemällä normaalia työaikaa, ja niin että aikaa jää perheellekin. Työtä jossa pienen virheen tekeminen ei vaadi ihmishenkeä.
Kyllähän teille hoitajia riittää. PInet hentoiset thaitytöt varmasti jaksavatkin nostella lähemmäs satakiloisia raihnaisia potilaita sängyistään. Sehän se on sitä työtä mihin heidät koulutetaan. Ei heistä sairaanhoitajia tule.
Sitäpaitsi. Kun teidän mielestänne hoitajan hommaan ei niin suurta älliä tarvita, niin tehän voitte miedät kaikki korvata. Menkää synnytyssaleihin, leikkausyksiköihin, sisätautiosastoille, teho-osatoille, sydänvalvontaan, lastenosastoille jne jne jne. Me vähä-älyiset hoitajat väistymme, niin te viisaammat pääsette tekemään työmme edullisemmin ja paremmin.
Areena on teidän.
-Uupunut sairaanhoitaja-
Kommentit (22)
Juuri Hesarissa uutisoidun tutkimuksen mukaan hoitajat tekevät fyysisesti raskainta työtä koko maassa. Siis vaikka samalle viivalle asetetaan raksaäijistä alkaen kaikki ammatit.
Naiset nostelevat (usein vielä itseään isompia) ihmisiä. Vaikka olisi kuinka ergonomiset otteet, toisten ihmisten nostaminen ja käänteleminen on älyttömän raskasta kun on vielä kiire. Voitte saada tuntumaa siirtämällä vaikka omaa miestänne sängystä tuoliin. Apuvälineitä kuten potilasnostureita ei ole yksinkertaisesti aikaa käyttää, ne vievät niin paljon enemmän aikaa. Moni ei edes osaa. Sairaslomia on paljon.
Kännetään potilasta haavahoitojen aikana, nostetaan mummo pyörätuoliin, siitä vessaan, siitä takaisin tuoliin ja siitä sänkyyn. Ja suihkuun ja syömään ja ja ja. Monta kertaa päivässä. Se on nykyään toiselta nimeltään kuntouttamista.
Erityisen raskaaksi mainittiin asiakkaiden kotona tehtävä työ (mm. kotisairaalat ja kotipalvelu), joka on kovasti lisääntynyt kun ihmisiä on alettu syytämään koteihin hyvin huonossakin kunnossa. Ihmisten kotona olosuhteetkin ovat ihan omaa luokkaansa. On kynnyksiä, kapeita oviaukkoja, ammeita ja kaikkea mahdollista. Vaikka kotia muunneltaisiin miten, ongelmia harvoin voi räjäyttää kokonaan ilmaan.
T. Ex-hoitaja, sairastumisen vuoksi onneksi alaa vaihtanut
Jos jotain taphtuisi niin vaikka lääkäri olisikin se joka yrittäisi auttaa niin etkö sinä silti olisi se, joka on vastuussa? Etkö sinun tehtäväsi ole vahtia lasta ja hälyyttää apua, jos sitä tarvitaan? Mitä tuo vastuu sitten mielestäsi tarkoittaa, jos hoitajat eivät mielestäsi ole vastuussa ihmishengistä?
Ovatko hälytyskeskuksen ihmiset vastuussa ihmishengistä vaikka eivät itse leikkauksia suoritakaan? Entä ambulanssin kuljettajat? Kertoisitko minulle mitä tuo vastuu omasta mielestäsi tarkoittaa?