Olen säälittävä, olen hoitaja
Nuorena minulla oli unelma. Ihailin hoitajia valkoisissa työpuvuissaan, jotka kiireisinä kulkivat pitkin sairaalan käytäviä. Halusin samanlaiseksi. Hoivaamaan ja auttamaan sairaita ihmisiä. Minun silmissäni he olivat viisaita ja arvostettuja henkilöitä, olivat sentään vastuussa ihmishengestä.
Niinpä lähdin opiskelemaan hoitajaksi.
Olen nyt ollut hoitoalalla kymmenisen vuotta. Olen tehnyt sekä perushoitajan että sairaanhoitajan työtä. Työskennellyt terveyskeskuksissa ja sairaaloissa. Hoitanut sairaita ihmisiä, auttanut heitä kuntoutumaan ja toipumaan, pitänyt kädestä kun kukaan läheisistä ei ole ollut lohduttamassa. Saatellut kuolevan potilaan viimeiselle matkalleen, kun omaiset eivät ole viitsineet tai päässeet mukaan viime hetkiin. Ilman läsnäoloani ja ammattitaitoani moni potilaista olisi kuollut elintoimintojen häiriöihin, verenvuotoon, jne.
Välillä on päiviä, jolloin en ehdi edes syömään. Kellot soivat, omaiset kyselevät, lääkäreitä puuttuu, kotiinlähtijät eivät ehdi poistumaan sitä mukaa kun uusia tulee tilalle, työkavereita on sairaana, niidenkin hommat kasautuu paikalla olijoiden niskaan. Jalkoja särkee, pää on kipeä, niskat kramppaavat. Tietokonekin jumii, ohjelmistopäivitykset ovat taas menossa.
Yhdessä huoneessa potilas tekee kuolemaa, ja kramppaa puolen tunnin välein. Toisessa huoneessa huolestunut äiti tahtoo tietää poikansa voinnista ja jatkohoidosta kotiinlähtiessä. Kolmannessa huoneessa kipeä potilas soittaa vessa-apua. Neljännellä potilaalla on vaikeita mielenterveysongelmia, ja aiheuttaa käytöksellään levottomuutta koko osastolla.. Ja niin edelleen, ja niin edelleen, ja niin edelleen.
Olen väsynyt. Ulkona lööpit ja nettipalstat kirkuvat hoitajien osaamattomuutta ja julmuutta. Suuren yleisön mielestä hoitajat vain istuvat kahvilla ja juoruavat. Jättävät potilaan ilman hoitoa. Hoitajan ammattia ei enää arvosteta. Palkasta ei jäänyt taaskaan verojen jälkeen mitään käteen. Vuokraan juuri ja juuri riitti, onneksi lisät, noin parisataa euroa jotka olen ansainnut tekemällä töitä joka ainoan viikonlopun ja muutaman yön, tulevat kohta.
Ei tätä jaksa enää. Töissä jatkuva kiire, liikaa töitä, vastuu ihmishengestä. Ammattia ei kukaan arvosta, kukaan ei ole valmis maksamaan minulle enempää siitä että huolehdin ihmisten hengestä. Pidän heidät elossa. Vaihdan alaa. Saman summan saa helpommallakin. Tekemällä normaalia työaikaa, ja niin että aikaa jää perheellekin. Työtä jossa pienen virheen tekeminen ei vaadi ihmishenkeä.
Kyllähän teille hoitajia riittää. PInet hentoiset thaitytöt varmasti jaksavatkin nostella lähemmäs satakiloisia raihnaisia potilaita sängyistään. Sehän se on sitä työtä mihin heidät koulutetaan. Ei heistä sairaanhoitajia tule.
Sitäpaitsi. Kun teidän mielestänne hoitajan hommaan ei niin suurta älliä tarvita, niin tehän voitte miedät kaikki korvata. Menkää synnytyssaleihin, leikkausyksiköihin, sisätautiosastoille, teho-osatoille, sydänvalvontaan, lastenosastoille jne jne jne. Me vähä-älyiset hoitajat väistymme, niin te viisaammat pääsette tekemään työmme edullisemmin ja paremmin.
Areena on teidän.
-Uupunut sairaanhoitaja-
Kommentit (22)
Olen puolellanne, mutta argumentoi tosiasioilla, jos haluat myötätuntoa.
Tervetuloa filippiiniläisnaiset töihin tänne suomeen! Varmana jaksavat tehdä työn siinä missä sinäkin itkevä ämmä.
Kirjoitit tosi hyvin! En ole hoitaja enkä edes alan opiskelija mutta aina olen arvostanut kaikkia hoitajia. Arvostan suuresti juuri sairaanhoitajia, terveydenhoitajia sekä lähihoitajia, myöskin ensihoitajia . HE kaikki tekevät niin raskasta fyysistä työtä johon liittyy eittämättä raskas psyykkinen työ.
Voi kun te jaksaisitte ja saisitte arvostusta niin meiltä ei lopu hoitajat!! Olette korvaamattomia ja toivottavasti sen tajuaisi päättäjätkin sekä " tavikset" ketkä väittää teitä tyhmiksi tai muuten huonoiksi. He eivät tiedä mistä puhuuvat.
Kaikille hoitajille voimia työssänne!!!
Minua vaan ärsyttää se, että jokainen tulee jossain vaiheessa tarvitsemaan apua myös itse. Silloin valitetaan huonosta hoidosta joka pitkälti johtuu siitä ettei hoitajilla ole aikaa. Minulle palkka on tietysti tärkeä, mutta haluaisin sen lisäksi että ammattiani arvostetaan eikä aina vain ilkuta. t. toinen sh
Sen lauseen pointti oli se, että palkka on surkea.
Mutta ihan sama. En minä jaksa teidän kanssanne vääntää. Kantanne on tullut hyvin selkeäksi. Hoitakaa itse itsenne kun seuraavaksi sairastutte. Ja omaisenne myös. Ihan turha enää yrittää tunkea heitä laitoksiin, siellä ei ole enää ketään edes kahvittelemassa.
Mukavaa loppuelämää.
ap
Kyllä tuossa kuule ihan ymmärrettävästi tulee ilmi se mitä ap lauseella tarkoittikin. Että palkka on pieni. Veroja kai me kaikki maksamme, joten tuo nyt on ihan loogista sanoa noin.
- puhumattakaan lääkärikunnasta - jaksais katsoa kuinka kiinattaret " hoitaa" potilaita ja " avustaa" erinäisissä toimenpiteissä.
Jaksamista kaikille hoitajille. Toivon todella että saatte lisää palkkaa ja lisäkäsiä töihin.
Itse arvostan hoitajan työtä. En itse pystyisi siihen. Mielestäni palkankorotukset ovat ihan tarvittavia. Ainut mitä toivoisin, olisi se, että ne jotkut hoitajat jotka ovat vastaani sattuneet tulemaan (eivät tokikaan kaikki), ne jotka ovat olleet naama norsun vi***la, ja tiuskineet minulle, kun minä en ole esimerkiksi tiennyt että päivystyksen aikaa ei voi varata minuuttia vaille 8, painuisivat pois koko alalta. (melko pitkä virke, anteeksi). Pilaavat kaikkien maineen.
Minäkään en ole hoitaja, mutta olen kyllä aina arvostanut heitä. En voi käsittää, miksi niin arvokasta työtä tekeviä aliarvioidaan ja mollataan jatkuvasti. Pari hullua hoitsua on onnistunu tahallaan tappamaan ihmisiä ja se on sitten täydellisen loistava syy ottaa ja korvata nämä ihanat enkelit jollain itämaan ihmeillä, jotka ei todellakaan jaksa tehdä samaa tahtia. Pudistan päätäni ja poistun takavasemmalle.
-Tiltu Takkutukka
otin kantaa siihen, että hoitajat yliromantisoivat työtään, eli antavat nyt sellaisen vaikutelman miten kaikki ihmisen hengestä lähtien on heidän käsissään/päätettävissä..palataanpa arkeen kuitenkin. On monia muitakin ammatteja, jotka ovat vähintään yhtä tärkeitä. Tämä siis mitenkään väheksymättä kyseistä työtä.
si. Itse asia ei käy silloin selväksi. Faktat faktoina.
Tuollainen yliromatisointi tyyliin " sentään pidän huolta ihmishengestä" ei saa aikaan toivottua tulosta.
Mutta tuosta palkasta, luulen että monet ajattelevat hoitajien tienaavan enemmän kuin he todellisuudessa tienaavat.
Vierailija:
Tuollainen yliromatisointi tyyliin " sentään pidän huolta ihmishengestä" ei saa aikaan toivottua tulosta.Mutta tuosta palkasta, luulen että monet ajattelevat hoitajien tienaavan enemmän kuin he todellisuudessa tienaavat.
Noin niinkuin lyhyesti ja ytimekkästi sanottuna? Ihmishengen kanssa ei taida olla mitään tekemistä..kö?
Mielestäni palkankorotukset voitaisiin ulottaa myös sairaalahuoltajille ja välinehuoltajille, joita ilman sairaalat eivät olisi yhtä turvallisia ja hygieenisiä kuin nyt ovat.
Sairaalahuoltaja on kastin alin, jota ei arvosta hoitajat, lääkärit, eikä kukaan ns. korkeammassa asemassa oleva. Keskipalkka on n. 1400¿:n paikkeilla, työ on fyysisesti raskasta ja sisältää myös joitain hoitohlökunnalle kuuluvia tehtäviä.
olevan ihan perässä kaikesta kehityksestä. Kaunkohan työntekijät jaksaa. Lääkäreillä sentäs on palkka mihin turvautua, mutta entä kaikki muut???
Vastuu on lääkärillä kovempi, pääsykokeet vaikeammat, työajat pidempiä, vaatimustaso ihan toinen. Palkkaeronkin on oltava huomattava.
Erityistyöntekijätkin kuten fysio- ja toimintaterapeutit saavat 1800-1900¿ kuuussa eikä lisiä tule.
Ihmishengestä päättää viime kädessä aivan joku muu. t.15
Minä en arvosta tätä valitusta ja ruikutusta. Olisi mukava saada faktoihin - ei propagandaan - perustuvaa tietoa työajoista, työn raskaudesta ym.
Kun ajatellaan miten hyvin Suomella menee, on käsittämätöntä että tämä asia on tässä jamassa.