Kuivat limakalvot, Vagifem ja imetys
Hei!
Imetän 5 kuukauden ikäistä vauvaamme ja emätin on kuiva kuin erämaa... Liukasteet eivät auta ja vuodan verta aina yhdynnän jälkeen, vaikka se ei millään tavalla ole kivuliasta tai epämiellyttävää. Lääkäri kirjoitti minulle estrogeenihoidon eli tuollaisia Vagifem-puikkoja. Hän kyllä tiesi, että imetän, mutta luin pakkausselosteesta, että ei saa käyttää imetyksen aikana... Mitä ihmettä? Uskaltaako niitä käyttää? Onko muilla kokemuksia?
On tämä vaan tällaista... Haluan imettää vielä pitkään, mutta parisuhde vähän kärsii tästä alituisesta lakanoiden vaihdosta :)
Kommentit (3)
Itse sain myös fagifemiä (samaten yksi kaverini) jälkitarkastuksessa, oma gyneni kirjoitti siihen reseptin ja korosti että valmistetta VOI käyttää imetyksen aikana, siitä on heillä yliopistollisessa keskusairaalassa ollut useita luentoja ja keskusteluita. Itse olen ihminen, joka uskoo mitä ammattilaiset sanovat ja hyvin olen tähän asti pärjännyt. Se kyllä todellakin auttoi kuiviin limakalvoihin, joten suosittelen :)
Hyvä tietää, että muitakin löytyy. Varsinkin, kun pakkausselosteessa mainitaan, että lääke on vaihdevuosioireisiin... Ehkäpä uskallan niitä nyt käyttää. Jotenkin vaan epäilyttää kaikki hormoonit, mutta ei kai ne sitten äidinmaitoon niin paljoa edes imeydy.
mutta ainahan noissä lääkkeissä käytännössä lukee, ettei raskaana oleville tai imettäville.
Oman lääkemääräykseni antoi erikoislääkäri, sama joka teki jälkitarkastuksenkin, ja uskoisin kyllä hänen tietävän. Kaiken lisäksi tilannehan on mitä tavallisin, meitä on takuulla aika monia jotka imettää ja käyttää noita tabletteja.
Että käytä rauhassa, paranee ne limakalvotkin joskus :)