Te joiden taaperot menevät aamulla aikaisin päiväkotiin/pph:lle
Jos viette hoitoon n. klo 06.00, niin moneltako herätys? Ja ennenkaikkea miten lapsenne ovat aikaisiin lähtöihin sopeutuneet?
Pysyykö " rytmi" myös vapaapäivinä/viikonloppuisin?
Meidän tyttö 2v3kk aloittaa päiväkodissa lokakuussa, ja joka toinen viikko pitää aamukuudelta viedä... Hirvittää äitiä jo nyt ressukan aikaiset herätykset... Tosin vielä näin kotona ollessa herää yleensä vähän seitsemän jälkeen, että ei muutenkaan kovin pitkään nuku. Mutta ei tietysti ole kiire mihinkään heräämisen jälkeen lähteäkään...
Lapset on sopeutuvaisia, niinhän se on... Onhan? :o)
riikkis
Kommentit (5)
Meillä poika 2v viedään jo 5.45. pph:lle. Me herätään isukin kanssa 4.50 ja poitsu herätetään 5.30. Vaippa vaihtoon ja pyjama päälle. Sit isukin sylkyssä autoon ja hoitoon. Hoitopaikka on onneks ihan vieressä. Lähdetään siitä sitten suoraan töihin. Viikoloppuna poitsu heräilee sit jo kuuden pintaan.
mutta minkäs teet, kun kumpikin on aamuvuorossa.
Meillä minä herään ennen klo 05.00 ja laitan kaiken valmiiksi. Pojan herätän vasta puoli kuudelta, eli juuri ennen lähtöä. Vaihdetaan vaippa ja puetaan vaatteet. Sitten hoitoon (vuorohoitopaikka). Poika saattaa mennä nukkumaan vielä hoidossa, normaalisti herätään kahdeksan, puoli yhdeksän aikaan. Tai jos ei malta enää nukkua, niin menee sitten päiväunille aiemmin ja saattaa nukkua toiset päiväunet iltapäivällä.
Ei rytmi kuitenkaan pahemmin mene sekaisin. Hiukan joustaa vain. Niin ja poika on nyt 1vee 2kk.
Ehkä siitä tosiaan selvitään!
Aikaa se aikaisiin lähtöihin sopeutuminen varmaan vie, niinkuin koko päiväkotitaipaleeseen, mutta kärsivällisyydellä siitäkin varmasti selvitään.
riikkis
Tätä oli onneksi vain reilu kk. jatkoi siellä nukkumista siihen asti kun muut hoitolapset tuli n. puoli 8 , niin ja oli perhepäivähoidos
Elikkä hieman myöhemmin mitä kyselit, mutta mielestäni kuitenkin aika aikaisin. Isä vie pojan hoitoon ennen töihin menoaan ja itse jään vielä kotiin ja lähden n. tunnin päästä. Minun ei kuitenkaan vaikuta viedä lasta koska työpaikkani on 500m päässä ja pojan pk n. 3 km päässä. Joten talvella kävellessä joutuisimme heräämään ihan yhtä aikaisin. Mutta tämä siis vähän ohi aiheen...
Heräämme siis arkisin klo 6.00, koko porukka. Puoli tuntia on varattu isän ja pojan lähtöön. Isä laittaa itsensä valmiiksi, mä herätän pojan, istuskelemme sohvalla sylikkäin. Poika syö yleensä näkkileipää tai juo mehukeittoa kotona, jotta ei ole hillitön nälkä ennen puuroa päiväkodissa. Sitten pojalle vaatteet päälle ja isin sylkyssä autoon. Rytmi säilyy " valitettavasti" myös viikonloppuisin, ihan kuudelta ei herätä mutta kuitenkin. Nukkumaan pitää tietenkin mennä ajoissa, joskus nukkumaan menon venyessä tuntuu pahalta ajatella seuraavan aamun herätystä. Normaalisti meillä poika on sängyssä viimeistään 19.30. Yleensä jo siinä vartin yli. Niin ja ikää pojalla on 1 v 10 kk.
Tässäpä hieman meidän kokemuksia, vaatii välillä aamuisin kärsivällisyyttä ja lempeää mieltä.