Mistä tietoa Suomen kansalaisuuden hakemisesta?
Kuten minkälainen prosessi?
Kauanko kestää?
Paljonko maksaa?
Kommentit (6)
UVI:n nettisivuilta löytynee tietoa.
Itse hakemus ei muistaakseni ollut kovin kummoinen, mutta siihen piti luetella mm. kaikki osoitteet (aikoineen), joissa on Suomessa asunut, matkustelut ym. Hakeminen maksaa 400 euroa ja summa on maksettava hakemusta jätettäessä.
Mieheni on tullut Suomeen kiintiöpakolaisena ja haki kansalaisuutta noin 10 vuoden Suomessa asumisen jälkeen. Silloinen arvio käsittelyajasta oli pari vuotta, mutta noin 3,5 vuotta siinä meni, vaikkei mitään lisäselvityksiä tarvittu. Avioliittotodistuksen toimitimme, kun olimme menneet naimisiin, mutta eipä sekään mitään vaikuttanut.
Mieheni ei ole käynyt Suomessa peruskoulua, mutta suoritti ammattikoulun ja tekun. Kielikoe vaadittiin silti; onneksi eräs tuttu opettaja suostui sen tekemään.
Netistä löytyikin, yllättäin ;D, paljon tietoa.
Sain sen käsityksen, että kun miehelläni on peruskoulun päästötod. niin ei tarvi kielikoetta.
Mites tuo asevelvollisuusikä? Milloin se päättyy? 29- vuotiaana? Ei löytynyt siitä tietoa...
Muistaisin, että olisi 30 v. (sen vuoden loppuun asti, jolloin täyttää 30).
pygmi:
Mites tuo asevelvollisuusikä? Milloin se päättyy? 29- vuotiaana? Ei löytynyt siitä tietoa...
olen yrittänyt löytää netistä tietoa tuosta asevelvollisuuden suorittamisesta. Et jos henkilö saa Suomen kansalaisuuden yli 30-vuotiaana, niin joutuuko hän mennä armeijaan?
Hyvä sivu on se suomen ulkoasiainministeriön sivut: www.formin.fi
Ei ole miehelleni tullut kutsua. Mutta oiskohan hän kuitenkin sotatilan aikana asevelvollinen, luulen niin.
Tiedän kyllä tapauksia, joissa mies on hakenut kansalaisuutta hilkun vajaa 30-vuotiaana, ja hakemus on käsitelty yllättävän nopeasti.
Nefertiti_84:
Et jos henkilö saa Suomen kansalaisuuden yli 30-vuotiaana, niin joutuuko hän mennä armeijaan?
Tarviiko käydä kielikoetta kansalaisuuden hakemista varten jos on suorittanut peruskoulun ja ammatin suomen kielellä?