Vauva suunnitelmissa... kumpi olisi järkevämpi ajankohta...?
Elikkäs mentiin naimisiin tuossa reilu kuukausi sitten. Minä olen 24v ja mieheni 25v. Valmistuin keväällä sosionomiksi ja olen nyt pätkätöissä. Mieheni valmistui myös viime keväänä, insinööriksi ja on myös pätkätöissä.
Tammikuuksi ollaan varattu parin viikon ulkomaanreissu. Silloin ei ehkä olisi kiva voida pahoin raskauden vuoksi. Toisaalta jos nyt jo alkais yrittämään niin voisi ulkomaalomailla pallomahana ja raskauspahoinvointi ja poissa.
Vaihtoehtoja ollaan pyöritelty mielissämme: - nyt heti kun on vauvakuumettakin ja sisaruksilla ihan pieniä: tulis samaa ikäluokkaa olevia serkkuja, - jätetään ehkäisy pois lomareissulle lähtiessä, - sitten vasta kun edes toisella on vakkarityö?
Mehän se päätetään mutta olis kiva saada näkökulmia. Tutuille ei tosiaan kerrota suunnitelmistamme saati että heiltä kysyttäis mielipiteitä, näin nimettömänä olis parempi. Lapsia ei siis ole ennestään vielä.
Kommentit (33)
Niin piti lisätä vielä se, että ulkomaanmatkalla ei useampien kannalta ole mitään merkitystä raskauden osalta. Jos olet pahoinvoiva, niin minä ainakin voin mieluummin pahoin palmun alla ja huonepalvelun piirissä kuin kotona. Jos taas et ole, niin ulkomailla on kivaa joka tapauksessa.
Ainoa mitä kannattaa tehdä, niin on hommata rokotukset etukäteen. Jos ulkomaan matka on malaria-alueille, niin mahdollisen raskauden onnistuessa voitte joutua miettimään lähtöä uudelleen. Siinä tapauksessa sitten vain matkanperuutus ja lääkärintodistuksella rahat takaisin vakuutuksesta.
siihen vaihtoehtoon, että tärppää heti.
t. kahdesti ensimmäiseltä kierrolta
itse lapset nuorena saaneena sanoisin että olette vielä nuoria molemmat, teillä on aikaa. Se ei teidän maailmaa kaada jos odotatte vielä sen lomareissun ohi ja vaikka sitä vakipaikkaakin. Aikaahan on. Vauvakuumeisena se odottaminen voi tietysti olla rankkaa mutta jos vaan siltä tuntuu että jaksaisi vielä odottaakin niin sanoisin että nauttikaa nyt ensin siitä lomasta ja katselkaa sitten miltä näyttää.
Itse olen päässyt niin harvoin elämässäni ulkomaille ja voinut raskausaikoina niin pahoin ja sen jälkeen kaikki muut mahdolliset vaivat vaivanneet supistuksista selkäsärkyihin että kyllä vastaavassa tilanteessa nauttisin lomasta ilman sitä mahdollista raskautta. Lomaan kun ei ole kuin se 4kk? jos sitäkään. Eli ensin loma ja sen jälkeen rentoutuneena vauvantekoon :))
Ehkä en itse sitä vakkarityötä jaksaisi odottaa. Siinähän voi nykypäivänä kestää pitkään ennen kuin sellaisen saa.
Näin se ei ole niin suuri pettymys, jos et heti raskaudukaan.
Itse kuvittelin, että raskaaksi tuloon menisi kuukausia, jopa vuosia ja yllätys oli melkoinen kun tärppäsi heti toisesta kierrosta. Olin aika shokissa ja tuntui, että olisihan sitä voinut pitempäänkin yrittää. Mutta hyvä näin, nyt menossa rv 23 ja tuntuu, että on juuri sopiva heti vauvalle:)
Onnea vauvayrityksissänne! :)
Ei kannata luottaa siihen, että ainakin vuosi menee.
Eli laskin jossain vaiheessa opiskeluja, että tietyn vuoden lokakuussa voitais saada eka lapsi: silloin ehdin kesällä suorittaa opintojen pakollisen harjoittelun ennen syyskuista mammalomalle jäämistä. Tämän siis laskin vuoden aikaisemmin kuin ehkäisy voitiin jättää pois. Ehkäisy jätettiin sitten vuoden päästä tammikuussa pois ja kappas vain, meille syntyi lokakuussa vauva.
Sama toisen kanssa. Laskettiin, että jos taas lokakuussa saatais lapsi niin olisin ehtinyt tienata 6kk niin saisin parempaa äitiyspäivärahaa. Tammikuussa taas jätettiin ehkäisy pois ja kappas vain, meille syntyi lokakuussa (3v. esikoista myöhemmin) toinen vauva.
Joo ja totta kai koko ajan tiedettiin, ettei vauvoja tehdä vaan ne saadaan. Mutta uskokaa huviksenne, että jotkut nyt vaan on hedelmällisiä. Ja saa niitä vauvoja ihan helposti. Ei läheskään kaikilla mene edes kuukausia projektiin, vaan tärppi tulee heti kun ehkäisy jätetään. Ikävää, että toisilla on vaikeaa. Meillä ei ollut. Meille tuli vauvat kuin tilauksesta juuri kuten oltiin ajateltu.
korkean toksoplasmoosiriskin maihin matkustamista raskauden aikana, sillä näissä maissa ei omilla toimilla voi juurikaan yrittää suojautua taudin saamiselta.
Lähde: Ylikorkala - Kauppila (toim.), Naistentaudit ja synnytykset.
Ei ainakaan kannata mitään vakitöitä alkaa odottamaan, saattaa olla, että niitä odottaa vielä 10 vuodenkin päästä. Ja jos kuitenkin lapsia haluatte, niin ei kai se sitten haittaa vaikka jonkun lomareissun joutuisi perumaankin JOS onnistuisitte nyt seuraavien kuukausien aikana raskautumaan.
Meillä meni kolme vuotta yrityksen aloittamisesta, kun lopulta koeputkihoidolla " tehty" vauva oli sylissämme. Ja vaikka noille kolmelle vuodelle olisi ollut mitä tahansa suunnitelmia niin ne olisi kyllä ilomielin jätetty pois elämästä kunhan vain lapsi oltaisiin saatu nopeammin.
Eihän elämä pääty lapsensaantiin vaan alkaa siitä, lomailette sitten aikanaan lapsen kanssa!
ehkäisy pois, niin voitte sitten tehdä sitä vauvaa siellä " palmujen alla" .
Silloin ei vielä olisi raskauspahoin vointia ja olisihan se kiva sanoa että meitin vauva sai alkunsa ulkomailla. Siis jos tärppää ekasta kierrosta.
Tärppionnea!
Kyllä sitä tulee pohdittua asioita monelta kantilta kun isoista asioista on kyse. Niitä turhempiakin puolia, kun haaveilu ja tulevan miettiminen näinkin ihanassa asiassa kuin lapsen hankkiminen, on vaan niin ihanan kutkuttavaa.
Ap, minä sanoisin näin: älä kiirehdi. Mitä on 4 kk elämässä kun katsot koko elämänkaarta? Odottakaa vielä, käykää reissu rauhassa, nauttikaa toistenne seurasta. Kun teillä mahdollisesti joskus on vauva masussa tulossa, nykyisenlaista rauhallista ja vastuutonta elämää ei enää koskaan tule. Nauttikaa vielä! Jospa jommalle kummalle tärppäisi vakipaikkakin ennen vauvan yrityksen alkamista.
Lapsen yritys sitten kun se on teille sopivaa. Vakityökin voisi olla hyvä asia, vuosi kaksikaan ei teidän hedelmällisyyttä muuta mihinkään.
Eri asia olisi, jos miettisit odotanko viisitoistavuotta
Olisipa se noin helppoa päättää milloin tulee raskaaksi. Voi olla, että se tärppää heti tai vuoden päästä. Voi myös olla, että hyvin alkanut raskaus meneekin kesken. Suunnitelma voi muuttua milloin vain.
Nimim 2 kertaa pettynyt.
jote siinä jaa matkat ja kaikki muut taka-alalle.