Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TAYS ja yliaikaiskontrolli

17.09.2007 |

Eli jos joku jaksaa vastata...olisin kiitollinen.

Mitä siellä tehdään ja käynnistävätkö helposti????

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...esikoista odottaessa ya-kontrollissa muistaakseni viikko lasketun ajan jälkeen. Siellä ultrasivat (katsottiin vauvan koko ja asento) ja antoivat reilun viikon päähän käynnistysajan, jos ei käynnistyisi sitä ennen itsestään. Supistukset alkoivat kuin alkoivatkin edellisenä yönä, kun aamulla oli tarkoitus mennä käynnistykseen. Tyttö syntyi reilun vuorokauden jälkeen rv 42+2.

Tiedän Taysista ainakin pari tapauksta, joissa raskaus on saanut mennä yli tuon rv 42:nkin ilman käynnistystä, kun äiti ja lapsi ovat voineet hyvin, eikä äiti ole käynnistystä halunnut. Itsekään en käynnistystä kovin mielelläni tahtoisi, koska yleensä kai luonnollisesti käynnistynyt synnytys etenee paremmin ja nopeammin. Käynnistelyä saatetaan joutua jatkamaan kauankin, jos tilanne vaan ei ole riittävän kypsä.

Vierailija
2/3 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juteltiin siitä mikä on mieliala, lääkäri kyseli aika tarkkaan jaksamistani. Meillä on isompikin lapsi. Mulla oli mieliala hyvä ja äiti sekä vauva voivat hyvin. Odoteltiin sitten eikä käynnistetty. Syntyi 41+4.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumi_Leopardi:

Tiedän Taysista ainakin pari tapauksta, joissa raskaus on saanut mennä yli tuon rv 42:nkin ilman käynnistystä, kun äiti ja lapsi ovat voineet hyvin, eikä äiti ole käynnistystä halunnut. Itsekään en käynnistystä kovin mielelläni tahtoisi, koska yleensä kai luonnollisesti käynnistynyt synnytys etenee paremmin ja nopeammin. Käynnistelyä saatetaan joutua jatkamaan kauankin, jos tilanne vaan ei ole riittävän kypsä.

En voi vastata Risellalle Taysin käytännöistä, mutta ihan yleisesti kommentoin. Yleensä yliaikaiskontrollissa tehdään sisätutkimus, ultrataan ja otetaan hetki käyrää. Jos kaikki on hyvin, niin ei ole mitään syytä lähteä käynnistelemään ennen kuin 42 raskausviikkoa on täynnä, koska vasta sittenhän raskaus on oikeasti yliaikainen.

Minun on aika vaikea ymmärtää, miten joku toivoo käynnistystä ennen kuin viikkoja on se 42 (siis ellei siihen ole tosi painavia syitä), koska käynnistetty synnytys ei ole koskaan samanlainen kuin spontaanisti alkanut ja riskit ovat suuremmat. Tämän vuoksi minusta olisi myös aika edesvastuuntonta, jos sairaalat käynnistäisivät " helposti" .

Minulla on yksi spontaanisti alkanut ja yksi käynnistetty synnytys (rv 42+1) takana ja en kyllä mistään hinnasta haluaisi uudestaan käynnistystä. Käynnistys tapahtui cytotecilla ja nyt kun olen vähän tarkemmin tutustunut ko aineeseen ja sen haittavaikutuksiin, niin en kyllä uudestaan ainetta suostu ottamaan. Ei ihme, että synnytyskokemus oli kammottava...:(

Huomenna minulle tulee kuitenkin se 42 viikkoa täyteen, joten jos mitään ei tässä ihan lähivuorokausien sisällä tapahdu, niin käynnistys on taas edessä. Olen aika kauhuissani, ja toivon vain, että paikat olisivat sen verran kypsät, että käynnistys voitaisiin tehdä kalvojen puhkaisulla. Ei sekään mikään miellyttävä juttu ole, mutta todennäköisesti kuitenkin parempi vaihtoehto kuin nämä kypsyttelevät aineet, jotka minulla aiheuttivat niin rajun synnytyksen ja niin kovat supistuskivut, että meinasi tajua lähteä ja luitakin siinä rytäkässä murtui.:(

Itse siis kammoan käynnistystä edellisen kokemuksen perusteella ja aion kyllä ylihuomenna (rv 42+1) toisessa yliaikaiskontrollissa käydä keskustelun, mitä vaihtoehtoisia tapoja on saada synnytys käyntiin ja miten ne eroavat toisistaan. Viimeeksi minulle ei paljon vaihtoehtoja esitelty, enkä ymmärtänyt edes niiden perään kysellä.:(

t. pikkuvarpunen rv 41+6