Mitä tämä on? Auttakaa!
Mulla on koko raskaudenajan aina välillä tuntunu alavatsalla sellasta menkkamaista kipua. Nyt siis rv18 menossa ja toissa iltana ja viime yönä tuli alavatsa tosi kipeäksi, munasarjoista ja keskemmältä. Se oli kuin menkkakipua,mutta voimakkaampaa. Ja kun kävin pissalla, tuntui sellasta pientä painontunnetta ja kipua alavatsalla. Mistä tämä mahtais johtua, onko supistuksia vai mitä? Huolestuttaa vaan, ettei pikkusella ois mitään hätää masussa.
Työni on seisomatyötä. Mutta ennen ei ole näin kipeä maha ollut.
Kertokaa pliis, mitä tämä vois olla ja pitäskö huolestua?
Kommentit (2)
kannattaa myös tarkistuttaa neuvolassa, että onko kyseessä supistelu - minulla meinaan oli. Senkin takia tukivyöt helpotti oloa ja lääkärin määräyksestä vkosta 15 alkaen (toisessa raskaudessa) vältin turhaa liikkumista (portaat, työmatkat ym.) jottei supistele liikaa - ostettiin silloin itseasiassa minulle auto, ettei tarvitse jäädä sairaslomalle (teen istumatyötä, joten töissäolo oli ok). Minulla on aika supistusherkkä kohtu. Molemmat raskaudet ovat menneet laskettuun aikaan asti, joten se että supistelee paljon, ei vättämättä valmista kohtua synnytykseen. Kyllä siitä kannattaa käydä neuvolassa/lääkärillä.
Minulla ainakin koko raskausaikana oli vahvasti menkkamaisia tuntemuksia - eli kuuluu asiaan. Se tietynlainen paineen tunne voi helpottua tukivyötä käyttämällä. Jos pääasiassa seisot, suosittelen sellaista korsettimaista tukivyötä jossa on siis pysty " luut" tukemassa, mutta istua sen kanssa ei oikein voi. Pehmeä tukivyö auttaa sitten muulloin. Itse jouduin käyttämään tukivyötä molemmissa raskauksissa jo viikosta 14 - vaikkei mahaa siis ollut, mutta kohtu painoi virtsarakkoon ja tukivyöt helpotti kyllä ratkaisevasti oloa. Minulla oli molemmat vyöt ja etenkin seisoessa ja kävellessä tuo luullinen vyö oli ehdoton!