Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***ELOKUISTEN VIIKKO 38***

17.09.2007 |

Kokeilenpa minäkin pinoa aloittaa...

Mutta tais hätäiseksi tämäkin yritys käydä ku kutsu vaunuista kuuluu..eli palaillaan taas

Nani76 ja Jooel

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pienokainen se senkun vain syö ja nukkuu. Välillä vähän valvookin, mutta ei kovin pitkiä pätkiä. Unet kestävät puolesta tunnista pariin tuntii, öisin kolmekkin tuntia. Mitään rytmiä meillä ei kyllä vielä ole, mutta onhan miehellä ikääkin vasta neljä viikkoa. Tässä vauva huumassa jo haikeana mietiskelen, että onko tämä nyt sitten se meidän viimeinen. Eikö enään koskaan tätä vauvan tuoksuista aikaa.. Toisaalta järki kyllä sanoo, että taitaa nämä nyt olla tässä.

Osaako joku neuvoa mistä löytäisin helppoja ohjeita vauvan nuttujen, haalareiden, sukkien.. neulomiseen? Aina näin syksyisin minussa herää pieni käsityö harrastus, mutta en todellakaan osaa neuloa muuta kuin sukkia ilman ohjetta.

pönttö-örvelö

Vierailija
2/24 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vauva on nyt 4 viikkoa: 1,5kg on tullut alimmasta painosta lisäystä, eli poju painaa nyt 5kg ja rapiat.Pituutta 5cm, mutta se johtuu siitä kun sairaalassa vauvalla oli jalat kippurassa. Täysimetyksellä mennään.

Arki alkaa sujua, joku kyseli kkauanko vauvat valvovat.Meillä valveillaolo kestää n 2- 4 tuntia putkeen, lyhyempi valvominen päivällä ja pitempi illalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/24 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan panin pikkumiehen vaunuihin nukkumaan ja ehdin vain aamupalan ite syödä ku hänen piti päästä pois, nyt se nukkuu tuossa sitterissä tissin jälkeen ulkovaatteet päällä...

Hyi piip mikä ilma! Inhoan syksyä muutenki mutta sitte vielä ku tuulee ja tulee tihkuvettä...hrr

Meillä siis oli ristiäiset eilen...meinas kyllä mennä turhautumisen puolelle lauantaina ku pikkumies ois vaan tissillä ollu ja kaikki valmistelut oli puolitiessään...hän siis valvoi lauantaina koko päivän jos ei lasketa paria 5min tirsoja, eilen sitte nukkuikin koko päivän... Viime yö meni taas sitten tissuttelun puolelle, tais äidin maitovarasto olla aika tyhjillään stressipäivän jäliltä mutta hyvin mentiin ilman kiukkuja...meillä siis muristaan kans :) ja heti kyllä tunnistan nälän ettei ehdi raivostua, sillä pinna on aikas lyhyt tällä miehellä (taitaa olla isäänsä tullu :))

Ristiäisistä muuten..kaikki meni lopulta siis ihan hyvin, josta iso kiitos äidilleni joka sairaudestaan huolimatta jaksoi olla apuna ja tietenkin rakas mieheni ja isäni olivat omalta osaltaan apuna (+mun isoveljet ja Jooelin isotveljet :) mutta heiltä ei voi edes odottaa kovinkaan suurta panostusta :)) Kaikki siivoamiset ja leipomiset olin tehny jo viikolla etukäteen (vielä tuntia ennen ristiäisiä luutusin) äiti teki ruuan valmiiksi ja leipoi pullan ja auttoi mua laittamaan kipot ja kupit ja tarjottavat esille...Pappi oli tosi mukava mutta hirveän allerginen, ei mun tarjottavistaan monikaan passannu hänelle...varmaan kurjaa tuommosessa työssä ku joutuu kuitenki monenlaiseen kahvipöytään.. Vieraat olivat kaikki pitkän matkan takaa, kaukasimmat taisivat ajaa lähemmäs 800km, siskon perhe Norjasta ei päässyt tulemaan ymmärrettävistä syistä. Muuten vierasväki koostui mummuista ja kummeista...

Torstaina käytiin siis neuvolassa..painoa herralle oli tullu kasaan jo 4450g ja pituutta (muistaakseni) 53cm eli hyvin oli kasvanu vaikka pelkäsinki ku pulauttelee todella paljon ja kakkaa joka syötöllä ja sitä tulee paljon! Rotarokote annetaan eka annos kahen viikon päästä, se siis päätettiin ottaa ku ko tauti ei ole enää tervetullut tähän perheeseen! Pikkumies oli niin pollevaa että piti terkalle näyttää kaikki mitä jo osataan eli hymy tulee, jutellaan kovastikki, seuraa katseellaan niin ku ois vanhempiki ja kannattelee päätään...ihmetteli terkka siis miten on noin " osaava"

Jaa niitä gallupeja...

Meillä podetaan kans huonoa omaatuntoa muiden lasten osalta. Vaikka he eivät haluakkaan kauheasti viettää aikaa mun kanssani niin muuten mulla sitten tuo pinna on kyllä tosi lyhyt näiden " pitkien yöunien" ansiosta joten aika helposti tulee kyllä korotettua ääntään...mutta pojat kyllä käyttää auttamattomasti tilannetta hyväkseen jos en esim illalla ole koko ajan patistamassa yöpuulle ku vauvaa pitää imettää..

Äidin nukkumisesta: en osaa nukkua päikkäreitä ku vauva nukkuu, joten unet täytyy saada öisin...viime yönäki tais mennä ainaki yhteen ennen ku pääsi ite nukkumaan ku piti siivota noita jälkiä pois...lapsi sitte tankkaski yöllä tunnin välein ja mulla vartin imettämisen jälkeen kanttu vei eli uni kyllä tulee heti mutta kyllä 45min unien jälkeen ku piti taas imettää oli pää pikkusen sekasin...nyt väsyttää mutta mulla se menee jotenki ohi (nyt ku vielä hormoonihuurussa olen) ja sitä jotenki taas päivän jaksaa, en tiedä millon tulee seinä vastaan...

Vauvan kielestä: meillä kans valkonen...välillä annetaan vettä että huuhtoutus vähän, mutta eipä sillä taida olla mitään väliä. Terkalta asiasta kysyin niin hän tuumas että sitte ku valkosta tulee poskien sisäpinnalle ja nieluun niin sitte haittaa, puolukalla vois kokeilla mutta ei kattonu tarpeelliseksi...ja ite tuossa mietin että tohdinko puolukkaa edes antaa ku ite olen sille niin allerginen että yhdestä marjasta saan jo oireita niin että vaikuttaakohan se jos vauvan suussa on puolukkaa ja imetän...?

Vauvan valvomisesta: meillä valvotaan välillä pitkiäkin aikoja ja sitte taas tissutellaan, tarttee seuraa nukkuessaankin :)

Västis: meidän perheessä oltiin jo vuosia nukuttu yöt, en kyllä yhtään muista minkä ikäsenä heräämiset jäi pois, pl tietenki ne yöt jolloin esim oksutautia oli lapsella...nyt sitte saatiinki ihan tosissaan opetella näihin yöheräämisiin... Myönnän että itekki olen hurahtanu noihin kestovaippoihin ihan tosissaan...vähän kyllä väärään mua katotaan monissa ystäväperheissä, vaikka mun mielestä aika lailla tätä päivää ovat.. Otetaanko huomenna sama aika ja paikka jos ei tule vettä??

Jaahas eikö tässä taas tullu viikon asiat taas...huomaa etten viime viikolla koneelle ehtinyt...

Toivotaan aurinkoisempaa viikonjatkoa (ja kuivempaa)

Nani76 ja Jooel (5,5vkoa)

4/24 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite kudoin keväällä Novitan Palma -langasta nutun ja housut...tosi kivaa lankaa, ihanan pehmeää ja helppo kutoa (nopeaa) ku materiaali sellanen että voi ihan hyvin tehdä vaan koko ajan oikeata neulosta...helpot ohjeet löysin novitan sivuilta ja sitte googletin vauvan neuleet (muistaakseni) niin sain housuistaki tosi helpon ohjeen...

Nani taas

Vierailija
5/24 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa viikonloppu.. Miehen opiskelut alkoivat taas, eli on perjantai-illat ja lauantaipäivät opiskelemassa (oman työnsä ohella) ja sitten oli sunnuntaina muissa hommissa. Ihan kuin viikonloppua ei oliskaan ollut, kun mies oli niin paljon pois. Toki asian tiedosti etukäteen ja luvan kysyi eiliselle menolleen. Tänään sain aikaiseksi sentään tässä sadesäässä järjestää meille ohjelmaa. Kävin vauvaa näyttämässä työpaikallani esikoisen kanssa. Siellä tätilauma ihasteli vauvan pienuutta, vaikka minusta on viime päivinä tuntunut, että vauva on ottanut aimo harppauksen kasvussa ja kehityksessä eteenpäin eikä tunnu tosiaan ihan vastasyntyneeltä enää. Mutta täällä Lahdessa ei tehdä helpoksi liikkua julkisilla lapsen ja vaunujen kanssa. Vaunuista menee puolikas maksu ja jo 4-vuotiaasta (kuten meidän neito) menee myös puolikas maksu. Siirtolipustakin joutuisi maksamaan erikseen. Erityisen tylsää on mennä erikseen kuskin luo maksamaan ja jättää lapset+vaunut odottamaan.

Nani: Nähdään vain. Jos sataa , niin viestitellään uusi suunnitelma. Torstaina tytön kerhoaika meneekin siivotessa, kun anoppi ja appiukko tulevat käymään ja hakemaan tytön yökylään..

Ostin nyt hahtuvaa ja tarkoitus olisi neuloa villavaippahousut, jos vaikka tässä uskaltaisi jossain vaiheessa kokeilla yökestoilua..

Västis ja pikkumies

Vierailija
6/24 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vauva ei valvota vaan kun sitä on ollut sellainen hässäkkä et en todellakaan ole edes ehtinyt syömään tänäänkään kuin vasta äsken ja nyt oon ihan kanttuvei...... Äsken jo kun yks lapsista sanoi et äitin pitäs kattoo onko hällä reikä hampaassa niin sanoin et en valitettavasti jaksa vaan ihan huomenna katotaan...... Kun siihen hampuun ei nimittäin koske, mutta kun siskonsa oli pelotellut et hällä ois reikä jne.......

Ristiäiset olivat eilen. Jo pari viikkoa olin siivonnut, leiponut, pessyt ikkunoita tms. Viikonloppuun jäi sitten kaikki muu : astioiden laitto, ruokien teko, leipominen, kakku, luuttuaminen..... Sunnuntaina olin jo pirauttaa itkun kun povillani luuttusin loppuja, olin niin poikki ! Meillä mie itse tein 100 % kaiken paitsi tuo ukko-kulta kaitsi mukuloita. En ehtinyt edes syömään eilen kun heti ruuan jälkeen aloin korjaa pöytää ja laittaa kahveja esiin. Nyt olen niin puhki et ei tosikaan.

Luulin kyl jo jossain välissä et ei tästä mitään tule, mutta tuli ja täytyy sanoa et olen tyytyväinen !

Sit tänään oli perhekerho, kaveri tuli käymään, tytön vanhempainilta, kaupassakäynti...... Huomenna eskarilaisen vanhempainvartti, harrastuksia jne. Nyt kapusinkin yläkertaan ja sanoin ukolle et pakko saada olla vähän aikaa ihan " yksin" . Onneks poika on todella helppo :

22:00-06:00 yöunet heräämättä välillä syömään

06:00 maitoa ja takas nukkumaan

08:00 maitoa

08:00-10:00 valvomista

10:00 maitoa ja ulos vaunuihin nukkumaan

10:00-14:00 vaunuissa nukkumassa

14:00 maitoa

14:00-16:00 valvomista

16:00 eteenpäin nukkumista välillä maitoa tankaten 22:00 asti :o)

Eli tuon rytmin mukaan mennään aikalailla. Nuo yöunet poika siis nukkuu jopa 8 tuntia kerrallaan, mutta toisinaan herää jo 5:00, mutta tulee siitäkin 7 tuntia unta :oD Ja jos herää ennen kuutta niin mies syöttää pojan ja saan nukkua mikä on taivaallista !

Meil tehään jälkitarkistus vauvan ollessa 2 kk:n ikäinen ja tänään saatiin aika 2.10. Samalla on pojan lääkärineuvola kun minuu tarkistetaan. Mutta nyt pidemmittä puheitta surffaa hetkeksi nettiin ja sit kattoon telkkua

Rapuäiti ja Emil sekä katras

Vierailija
7/24 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen on kerhossa ja pikku neiti vaunuissa unilla, joten on hetki omaa aikaa!

Meillä on alkanut sama vaihe kun esikoisellakin oli, eli ei malttais nukahtaa! Eilen kaksi tuntia huutoa ennen ku maltto laittaa simmut lopullisesti kiinni.

Yörytmi on pysynyt melko samana jo pidempään eli 20-21 nukkuun, 1-2 syödään, 4-5 syödään ja sitten 8-9 syödään ja ruvetaan heräileen. Vauva torkahtelee aamun ja syö välillä, noin klo 10 vaunuihin ja nukkuu siellä n. kahteen. Iltapäivät/ illat meneekin sitten vähän miten sattuu! Niihin en ole vielä saanut mitään järkeä, mutta eiköhän se tästä joskus rauhotu?!

Esikoinen nukkui ekan koko yön 8 viikoisena, josko tämäkin??

Jestas, nyt on lähdettävä hakemaan pimu kerhosta... Jatkan myöh...

T:Mona ja vauveli 8vko 1pv

Vierailija
8/24 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka päivä lukasemassa,mutta harvemmin kirjoittelemassa.

välillä itseäni väsyttää ihan tolkuttomasti,välillä taas reipas päivä. nukun todella vaihtelevasti yöt aina tunnista johonkin 5t,mikä onkin jo hyvä saldo =) ja päivä pelastettu. huomaa että pää selvenee alkuajasta pikkuhiljaa, itse voin ainakin sanoa että olin ihan äimän käkenä,ja tunteet heitteli kamalasta epätoivosta onneen. nyt ollaan positiivisin mielin suureksi osaksi,ja negatiivisuus johtuu miinus merkkisistä yöunista.

kivoja päiviä vauvan kanssa kaksin,ja mukavia päiviä kun esikko välillä kotona ilman tarhapäivää, eli 2-3pv vkssa. poika 4,5v on ollut tosi känkkis viime aikoina.oli viime viikolla flunssassa ja iskäkin oli niin kipeä ettei jaksanut millään leikkiä tms.minä sitten parhaani mukaan jotain.. eli tottahan toki sitä 4v turhautuu.olikin sitten jo parempia päiviä kun seuraa löytyi.ja minun vanhempani asuvat lähellä,joten isoisän voi tarvittaessa pyytää paikalle mikäli kerkeää =) eilen olikin illan pojan kanssa " miesten hommissa" .

meillä myös pulloillaan+ tissiä myös.aikani podin huonoa omaatuntoa, mutta nyt on järki löytynyt päiviin ja on tyytyväinen eikä känise 24/7 tai ole tissillä sitä samaa aikaa.

meillä yö menee 23-09 nukkuessa. syö 02, 04 (jotain) 07 välillä ei syö kahdelta.

iltaisin herättelen poikaa 20 maissa (en tiä saisko tehdä) jos sattunut nukkumaan.ja siten valvoo meitin kanssa 23 asti.ja itse menen aika pian yrittämään unta.

RAPUÄIDIN mies hoitaa yöt vauvaa...

oliko teillä jo ennalta näin sovittu? teillä kyllä rumbaa on,joten ymmärän hyvin.ja pointtini onkin siinä että kyllä ne iskät samalla tavalla näitä pienokaisia vois hoitaa yöaikaan mikäli niillä ois maitoa =)

oma mies on myös niin ihana että on tarjoutunut hoitamaan yösyötöt pullosta (öisin meillä pullo,koska tissiä imis koko yön) mutta jotenkin vaan mulla on olo että sen ei kuulu tai mitä jos ei onnistukaan... =)

tosin esikkoa hoiteli yöt aika usein, suurimmaksi osaksi aina johonkin 3kk ikäiseen asti. työpäivä se on meillä äideilläkin,tietäspä vaan kaikki millainen urakka tämä on itsekullakin.

pitää lopetella...

neitiniiskunen ja pikkumies huomenna 3vkoa

Vierailija
9/24 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen kohdalla olin keuhkokuumeessa tytön syntyessä ja en tosiaankaan pystynyt häntä ekaan kuukauteen liki ollenkaan hoitamaan : mies hoiti itsestäänselvästi kaikki tyttöön liittyvät asiat. Nyt se vain on mennyt jotenkin samaan muottiin vaikka en kipeä ole ollutkaan. Ikinä ei ole tarvinnut miettiä osaako tuo yöllä hoitaa tms. Miehellä on siis vain nämä 2 nuorinta (biologista) ja minulla oli ennestään 4 lasta. Mutta toki mies nukkuu joka ilta 2 tuntia päiväunia, jolloin meillä ollaan hiljaa : ulkona..... Täytyyhän tuo jotenkin huomioida.

Nyt saunaan !

Vierailija
10/24 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää on ihan kauheeta,tai nyt voisin jo taas nauraakin...äsken itkeä tihrustin miehen kainalossa miten yksinäinen olen päivisin lasten kanssa.

tai jos olen vauvan kanssa kaksin on jotenkin ihan tööt koko päivä ja itsekseni mietin kaikenlaista,enkä osaa tehdä mitään järkevää. tietty vauvaa hoidan =) mut jotain sosiaalista kaipaisin,mutten kuitenkaan osaa tavata ihmisiä,nähdä ystäviä jne...

olo on kovin epävarma välillä jostain syystä ja tuntuu että kaikki on pysähtynyt.

menettekö te muut kuten vauvaa ei olisikaan, eli piut paut vauvan unista ja kommervenkeistä,vaan menette vaan jos siltä tuntuu?

kun esikko kotona, eli kun ei ole tarhassa tuntuu jotenkin päivä menevän paremmin,kun joku kenen kanssa jutella,vaikka muuten onkin rankempaa, kun kiukuttelee aika lailla tämän vauvan myötä.

olin tosi synkkänä tänään kun mies tuli kotiin,ja itku pääsi hetken päästä.enkä oikein tiennyt mitä se oli tai mistä se johtui.sanoin vain että olo on niin yksinäinen,ja jotenkin " ahdistaa" välillä.ja kateellisena katson kun hän käy töissä ja puhuu uuden auton ostosta,käy kaupoissa ja asioilla,ja minä vaan katson näitä neljää seinää. vaikka ulkonakin käyn ahkerasti ja näen siellä maailman menoa.

nyt tosta " ahdistuksesta" on pari tuntia,ja olo on todella hyvä taas =)

onhan toisillakin tällaista? onhan?

neitiniiskunen ja vauva liki 3vkoa

Vierailija
11/24 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neitiniiskunen: Meillä neiti on vain kahtena päivänä kerhossa, joten kotona riittää aika tavalla ohjelmaa koko ajan. Iltapäivisin olen kyllä joskus tosi väsynyt ja sen myötä kaikki tuntuu kurjemmalta. Mutta tunnistan esikoisen ajalta kuvailemiasi tunteita. (tosin vielä pari kolme viikkoa sitten päivä ei meinannut millään lähteä käytiin meillä aamulla, ihme koomainen olo koko ajan päällä). Meidän vauvallamme on nyt joku rytmi ja on ns." helppo" vauva, eli nukahtaa tiettyihin aikoinhin vaunukyytiin helposti, vaikka olisi joutunut herättämään vaipanvaihdon vuoksi, ennen ulkoilemaan menoa. Mutta esikoisen rytmit vaihtelivat koko ajan ja oli vaikea sopia mitään sopimaan hänen rytmiinsä. Silloin olisin tullut kotona hulluksi, kun tuntui, ettei ikinä pääse mihinkään, jos odottelee vain vauvan uniaikaa, jotta pääsee vaunuilla ulos. Aloin käyttämään kantoliinaa ulkoillessa, joka pelasti kyllä liikkumisemme. Siinä tyttö viihtyi hereilläkin, kun vaunuissa ei viihtynyt (talvellakin) ja minä pääsin aikuiskontaktien seuraan (kävin kaupungilla kaverin kanssa ja vaavinkaisessa, jossa näki muita vauvojen äitejä tai vain jossain). Ja liinaan pystyi nukahtamaan tai nukkumaan tai siirsin nukahdettua vaunuihin. Ajatus alkaa kyllä helposti jumettamaan, jos juttuseuraa ei saa muualta ja kuule muitakin juttuja, vakka voi olla vaikea keskittyä kovin moniin asioihin. Esikoisen ajalta minulla oli opiskelut kesken, jotka olivat ekoihin kuukausiin minulle liian haastavia, jotta olisin niihin voinut paneutua välillä. Nyt taas olen niin höyrähtänyt kestovaippoihin ja uudestaan neulomiseen (minun " harrastukseni" ), joten tuntuu, että on koko ajan jotain kiinnostavaakin tekemistä kotona, jos aikaa vain liikenee. Siis netissä surffaamisen lisäksi..

Perhekerhoon on tarkoitus päästä myös piipahtamaan. Lähistön leikkikentältä löytyikin yllätyksekseni lauma muita äitejä ja soittelen kavereille päivällä (aina ei kyllä ehdi tai halua). Näin pidän huolta, että saan muutakin ajateltavaa, vaikka aivot ovat kyllä välillä turhan jumissa.

Olen ensimmäistä kertaa tutustunut iltatankkauksiin. Esikoinen ei moista pahemmin harrastanut. Söi yöllä lähes samaa tahtia kuin päivällä ja imetin myös yöllä yhtä kauan kuin muutenkin (eli kauan). Nyt tämä pikkumies tankkailee iltaisin (minkä vuoksi ei kyllä heti tule uni, kun ähistää röyhtäsyjä ikuisuuden). Joku odotteli pitkiä yöunia vauvalta jo alle parin kuukauden ikäisenä. Meillä tuskin sellaista tulee.. Vieläkin esikoisen huoneessa käydään kerran tai kaksi yössä. Esikoinen on neljän ikävuoden aikana kai nukkunut heräämättä vain muutaman yön.

Nyt taas kuuluu ähinää..

Västis

Vierailija
12/24 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Kyselen teiltä kokeneimmilta. Vauva on nyt kuukauden (jihuu - on

selvitty hengissä tähän asti!!).

- Meillä perhepedissä tähän asti. Tuntuu mulle helpoimmalta

ratkaisulta, mutta mites te muut? Meillä syödään yöllä pari kertaa.

- Meillä nukahdellaan minne sattuu milloin sattuu. Tosin omaa

vauvanpetiä ei ole hirveästi käytetty. Pitäiskö kuukauden

ikäisenä olla jo joku unirytmi, jota noudattaa?

- En tiedä eroa sammaksen ja tavallisen maitopeitteen eroa.

Mitä haittaa siitä sammaksesta oikein on?

Mirris

Vierailija
13/24 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirris:Meillä nukutaan pääasiassa omissa sängyissä, mies kääntyi unissaan n. viikko sitten niin, että löi mua kyynärpäällä selkään, onneksi vauva oli mun toisella puolella. Säikähdyksestä selvittyäni päätin nostaa vauvan omaan sänkyynsä syönnin päätteeksi,pinnis siis meijän sängyn vieressä. Eli tämä riippuu perheestä, perhepedissä toisaalta äiti pääsee helpommalla, voi nukahtaa kesken imetyksen :)

Rytminkin suhteen vauvat on toki yksilöllisiä, meillä on alkanut muodostumaan osittainen päivärytmi,eli yöunille aina kymmenen aikoihin, kasin-ysin aikaan ylös, ja 11-12 päiväunille. Yöt syödään miten sattuu, samoin illat ;) Mutta ihanahan se on kun on edes osittainen rytmi, esim päikkärit kestää 3-4 tuntia, sinä aikana on helppo liikkua ja hoitaa esikoista.

Muutenkin täällä kaikki hyvin, imetys jatkuu osittaisena, pääosa syödään tissillä, pari-kolme kertaa päivässä otetaan puolen desin lisämaidot. Huomenna mulla on jälkitarkastus :) ja vauvalla lekuri ensi viikolla. Nimi kun vielä saatais päätettyä! Sunnuntaina on ristiäiset...

emma ja nimetön poika 6 vkoa

Vierailija
14/24 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on unirytmi ihan sekaisin....tai siis vauva näyttää noudattavan jotain muuta kuin suomen aikavyöhykkeen vuorokausirytmiä.

Meillä koko ajan näyttää venyvän nuo nukkumaanmenot yhä myöhäisemmäksi. Nyt usein menee yöunille n. 01, mutta eilen (tai siis tänä aamuna) nukahtu vasta 04 ja nyt siis lähes vielä nukkuu niitä yöuniaan ja kellä on kohta 16!

Eikä ole nyt siitä kiinni että olisi eilen nukkunut illalla, vaan heräsi viimisiltä päiväuniltaan 17.30 ja jo klo 21 alkoi torkkumaan eka kertaa ja yritin yöunille saada, mutta ei onnistunut, vaikka lähes kaksi tuntia yritin viereen nukuttaa sänkyyn, niinkuin aina mennään...

Tämä yökukkuminen alkaa tosiaan ottaa voimille, esikoinen taasen heräilee siinä 06-07.

Voiko 8-viikkoisen rytmille tehdä mitään vai täytyykö vain odotella ajan kulumista? Kauheaan huudatukseen en halua ryhtyä, vaikka kaikenlaista ohjetta on kuullut. SInänsä ymmärrän että ei kannata kauheasti seurustella yöllä vauva kanssa, mutta kun meillä ainakin ollaan tosi virkeinä juuri n. 22-01 aikaan ja hyväntuulisia eli nukkumaanmenemättömyys ei ole siitä kiinni että vauva olisi levoton tai itkisi. Hymyilee vain.

Ja sinänsä siis kun sitten vihdoin ja viimein saa nukkumaan, niin nukkuu yleensä 4h pätkiä ja sitten syö ja nukahtaa heti uudelleen eli yöunien pituus on n. 10-12h ja nukkuu hyvin. Ajankohta on siis vain pielessä.

No, tulipa vuodatus, mutta siis rytmeistä kun joku kyseli niin tämmöistä meillä :)

Nimimerkki:kateellisena niille joiden vauvat nukkuvat " normaaliin aikaan"

15/24 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se sitten myrkyn lykkäs...meillä esikko sairastu sitten mahatautiin (jee :() tässä sitten ollaan oltu varpaillaan ettei tarttus kenenkään muuhun...tiistai-iltana alko valittaan mahaansa ja ennen puolta yötä sitte alko oksentaan..vieläki sillä on maha ihan krampissa, kävelee tuollain kyyryssä, ruoka ei maistu oikein vieläkään..siis mua pelottaa ihan sairaasti että tää tarttuu minuun tai pikkumieheen...kävin aamupäivällä ostamassa ruokakamppeet viikoksi niin välillä kyllä röyhtäytti siihen malliin että huh huh! Luulenpa että taas koulusta toi tällasen kotiin ei ainakaan kukaan ristiäisvieraista tunnustanu olevan sairaana...

Sammaksesta Mirrikselle ja muille: mulle terkka sano että sillon on sammasta ku sitä valkosta leviää mm poskiin ja nieluun ja se ei lähe hellästi rappaamallakaan pois ja suu saattaa tulla kipeäksi. Meillä nimittäin tosi valkonen kieli mutta ei kuulemma ole sammasta tiesi hän sanoa...puolukkaa voisi siihen kokeilla..

Meillä nukutaan omissa sängyissä. Viikonloppuna otan Jooelin siinä varhaisaamun syötön jälkeen viereen eli siinä seiskan aikaan..meillä mies on kans kova pyörimään siks meillä näin...Selvät yörytmit on ollu paria yötä alussa lukuunottamatta, nukkumaan mennään tissuttelun kautta joka alkaa 20-22 (riippuen siis päivästä) ja sitä saattaa kestää pariki tuntia...saattaa herätä ku nostat rinnalta tai sylistä omaan sänkyyn ja iiiisssooo huuto pääsee jos ei pääse takasi syliin mutta uni tulee yleensä sitte 5min uudelleen...eilen Jooel nautiskeli ainoan (sen hetken) lapsen roolistaan ja sen kanssa piti ihan seurustella ja jutella puolisen tuntia isoveljien mentyä nukkumaan ;)

Olen tehnyt vauvan kanssa niin että ku iltapuuhat alkaa niin me mennään tissuttelemaan meidän sänkyyn ja pannaan valot himmeelle ja rauhotutaan pikkuhiljaa, näin hänelle on tullu kyllä ihan selvästi tietoon että nyt mennään yöunille...sillä muullon ei suostu tämänlaiseen esim. ei nuku omassa sängyssä ku öisin

Miten teillä muilla valvotaan päivisin? Tänään on herra nukkunut paremmin mutta tällä viikolla päivät on menneet vartin unipätkissä(paitsi vaunulenkki Västiksen kans)...tosi väsyttävää ku yrität ensin nukuttaa ja sitte ku nukkuu niin herää melkein heti...ei ehdi tekemään yhtään mitään...viime yönä teki kyllä meidän enkat ku söi vaan kahteen kertaan ja eka väli oli melkein 5h!!! Ihan piti tihrustaa kunnolla digiboksin kelloa ku ei meinannu oikein uskoa itekkään :)

Jaahas täytyy mennä laittamaan ruokaa noille isoveljille ku ainaki vielä tuossa ollaan ihan rauhassa...ähisee tosin ja murisee..taitaaki tissiä haluta kohta puoliin...

Nani76 ja Jooel+isoveikat

Vierailija
16/24 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin huomaa että niin ne päivät valuu jonnekin,mutta kyllä sitä nettiin kerkee =) tapana tisutella tässä koneella ja ehtii lukemaan hyvän tovin juttuja pari krt päivässä

me lähdetään huomenna la-su mummulaan ekaa krt vauvan syntymän jälkeen,eli miehen vanhempien luo,siis anoppilaan =) mua ei huvittais,tai mua ei huvita ikinä,ja sitten kun ollaan siellä on tosi mukavaa =) ovat ihania ihmisiä ja oikein unelma isovanhemmat niinkuin omanikin. naurettiin miehen kanssa vitsillä tietty et viedään lapset sinne viikonlopuksi " kyllä mummu ottaa" ja sanotiin tämä mummulle,ja totes että niin hän kyllä ottaiskin =) no jos ei vielä =)

jos kaikki ok,niin ollaan ajateltu että kun poika liki 2kk niin tulisivat meille illasta seuraavaan päivään hoitamaan. meillä olis ystävien tuparit/valmistujaiset/synttärit.

ollaan kyllä miehen kanssa aina oltu kovia menemään,oli ne sitten harrastukset tai yöjuoksut kyseessä.tietty sitä nyt perheellisenä järjen sallimissa rajoissa.ollaan vaan sen luonteisia ihmisiä että tullaan ja mennään lasten kanssa tai ilman lapsia. eikä se tästä varmasti toisenkaan myötä mihinkään muutu.

itse odotan että voin taas aloittaa jumpan =) (käynyt n.5-6krt/vk) kääk. mutta jos sitä jälkitarkastuksen jälkeen alkais ihan se 1-2krt viikko =) ois jo aika luksusta.

ja ties koska tulee se olo,että jättää lapset miehen hoiviin,on tämä äidin hoivavietti vaan aika ihmeellinen.

olen hinkannut yhtä käsipainojumppaa tuolta digiboxista niin että varmaan kohta puhkikuluu =)

kävin vaaàlla, näyttää samaa kuin ennen raskautta. aika epäterveellisesti mennään.aamulla syön ja syötän tyyliin tissiä yhtäaikaa ja jollain kolmannella kädellä ohjastan esikkoa. juon hyvin ja usein (no se käykin ohimennen) mutta melkein joka pv huomaan että on ilta ja päivällisaika kun itse syön jotain,tai kun mies laittaa ruoan voi klo olla vasta 20.esikko syö joskus iltapalan ja päivällisen " nurinpäin" on itelle helpompaa.toki hän eineksiäkin saa kiitettävästi.

voikohan jälkivuoto loppua ja alkaa uudeleen,vai onko nämä menkat? kääk!vauva vasta 3vkoa 2pv. jälkivuoto oli kokoajan tosi niukkaa, paria pv lukuunottamatta nyt olis kun ois alkanu uudelleen.

rytmistä: menty kokoajan ilta samalla lailla, herätän klo 20 maissa jos posottanut pidempään,ja valvotaan ihan reilusti,eli 23 asti.näin ei tarvi kukonlaulunaikaan nousta.esikolla tein samalla tavalla.vast vuoden ikäisenä meni ihmisten aikaan nukkumaan,eli 21maissa.

Yöllä syönyt tähän asti jos nukahtaa aika tarkkaan 23 maissa: 02.30, 05.30 ja 8maissa, nukkuu 9-10. omassa sängyssä aloittaa nukkumisen mutta päätyy viereen jossain välissä,ainakin 8syötön aikana viimeistään.

aamulla hereillä 1,5-2t riippuu miten esikoinen on reipas missä ajassa selvitään ulos ovesta =) ja nukahtaa vaunuihin/autoon mihin mennäänkin ulkoilemaan. nukkuu koko sen ajan eli n.11.30-14/15 on hereillä taas 1,5-2t ja nukkuu taas lyhyesti tai pitkästi, pitkästi on yhtäkuin esikko tarhasta 16.45 ja jatkaa unia kotona,ja herätän klo 20.

lyhkäsen kaavan mukaan on että nukkuu tossa välissä kahdet unet.

mies nukkunut kaksi yötä vauvan kanssa jotta saan ite nukuttua.olen esikon kanssa esikon huoneessa.olen vaan niin varpaillani ja kuuntelen ja katson kelloa,joten unta takana kolmessa viikossa 0t-3t per yö (sanottakoon että pari 5t yötä myös takana =) )

mies saa koisia illalla jos koisittaa tai viikonloppuna pidempään,hän on sorttia että nukkuu vaikka seisaaltaan ja eilenkin 1,5t kun tv oli päällä, pesukone pyöri ja me muut hihkuttiin vieressä =) ihana mies!

mitäs vielä.ei kai mitään.ihan hyvä mieli.mutta kyllä niitä vaihteluitakin on josta aikaisemmin kirjoitin.eilenkin alkoi sellanen " ahdistus" yhtäkkiä kesken päivän kun oltiin puistossa,tai mietin ihan muita juttuja kun sitä että leikkisin esikon kanssa täyspainoisesti.ilta olikin tosi hyvä.tämä päivä on mennyt hyvin myös.neuvolassakin kerroin.

meillä oli esikon vauva-aika yhtä hulabaloota,joten taustalla on luultavimmin tämä asia,että olen varpaillani että sama toistuu (oli kyllä jo heti sitä hulabaloota)=söi kokoajan/ei nukuta/nukutaan/kihistään/kähistään/pidettiin kotona unikoulua jne...mutta hyvinpä tuo vuodessa tavoille oppi =)

jahas kutsu käy,olikin itekseen tämän ajan ihmettelemässä tuota neuvolan antamaa hymynaamaa =)

neitiniiskunen ja pikkumies 3vkoa 2pv

Vierailija
17/24 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla vaihtelee mielialat vielä melkoisesti, mutta olo on jo paljon parempi kuin ekalla viikolla synnytyksen jälkeen. meillä nukutaan perhepedissä, vauva syö makuullaan ja rauhoittuu masuvaivoissakin kosketukseeni. meillä on tällä hetkellä hienoista rytmiä aen verran, että yöunille pääsee n klo 23. poju nauroi tänään ekaa kertaa ääneen isosiskolleen:)

sitten hehkutusta aven isis- rintapumpusta: se on aivan mahtava! esikoisen aikaan en herunut pumpulle lainkaan, mutta tällä aventilla maito senkuin lentää! sain minuuutissa pumpattua 90 ml. enkä maksanut liikaa kun ostin käytettynä ja mukaan tuli puloja ja nokkia ja kaikkea mahdollista:)

t gekko, muru ja vauva kohta 5 viikkoa

Vierailija
18/24 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä ne päivät menee nopeasti, juuri tuntui olevan maanantai ja nyt huomaa olevankin taas jo perjantain. Ja poika senkuin kasvaa. Seuraava neuvola on vasta ensi viikolla mutta noin niinkuin näppituntuman mukaan on painoa ja pituutta tullut kyllä sitten viime kerrasta.

Meillä päivän rytmi muodostuu aika paljolti esikoisen tarhaan viemisen ja hakemisen mukaan. Tyttö on aina aamupäivät tarhassa ja pikkumies nukahtaa aina matkustettaessa sekä jatkaa unia sitten vaunuissa pihalla tai sängyssä sisällä (jos haluan itsekin päiväunille). Nuo päivän unet on vähän pitempiä (2-4h) ja sitten illalla torkutaan lyhyempiä n. tunnin pätkiä ja känistäänkin enemmän. Pari iltana on ollut oikein kunnon raivaritkin enkä oikein tiedä syytä niihin, luulen että on vaan mennyt yliväsymyksen puolella.

Itse lähdin harrastamaan viime viikolla ensimmäisen kerran ja jätin lapset isän hoivaan. Pienempi oli nukkunut suurimman osan ajasta ja sitten juonut pullosta pumpattua maitoa. Poissa olin n. 2h. Eli hyvin oli mennyt ja harrastuksissa jatkan heti ensi viikolla (kunhan ei harrastuskaverilla ala juoksut ;)

Mielialanheittelyitä on ollut myös ja liittyy aika paljon siihen kuinka väsynyt itse on. Mutta välillä tosiaan tuntuu että kaikki on jotenkin huonosti ja mihinkään ei pääse ja mieskään ei yhtään auta ja sitten hetken päästä voi olla taas jo ihan päinvastainen olo eli kaikki on ruusuista ja onnellista. Aikast jännä juttu mutta kunhan noita " huonoja" hetkiä on vähemmän kuin hyviä niin en ole vielä suuremmin huolissani.

Mutta nyt täytyy mennä iltapuuron keittoon, viikonloppuja kaikille.

Ai niin, mitenkäs nopeasti on muilla tullut KElasta päätöksiä isyysrahasta (tai mikä sen nimi on)? Paperit laitettiin heti kun isä jäi lomille (neljä viikkoa sitten) ja nyt olisi jo kiva tietää koska mahtaisi jotain rahaakin saada...

JAv@ ja pikkumies (nimetön vielä myös) 4vk

Vierailija
19/24 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen on yökylässä. mummolassa. On ollut yhden yön ja on vielä tämän yön. Niin on tottunut siihen meteliin, mikä yhdestä tytöstä lähtee, että on ollut kumman hiljaista. Kunnon päikkäritkin sain nukuttua vasta tänään iltapäivällä, kun muuten oli korvat höröllään. Yölläkin piti oikein tsempata ettei vessareissulla käy katsomassa tyttöä huoneessaan. Vaikka tyttö on aika koetteleva täällä kotona ollessaan joskus, on häntä kyllä aika kova ikävä.

Itsellä ei niin kamala hinku ole kodin ulkopuolelle harrastamaan, vaikka menehän minä vauvan kanssa ompelukurssille. Itse muutenkin pidän enemmän siitä, että voi lähteä vauvan rytmin mukaan käväisemään jossain (eli heti imetyksen jälkeen), joka ei vaadi kellonaikaa. Kirjastossa tai kaupoilla tms..

Nani, oletteko terveenä vai kipeänä? Toivottavasti olette muut pysyneet terveinä. Meillä poika nukkuu aina välillä lyhyissä pätkissä, silloin on kyllä vaikea hoitaa kotitöitä tai leikkiä esikoisen kanssa ja silloin minäkin väsyn helpommin. Parhaiten pojalle maistuu unet vaunuissa useimmiten, jos saa lykittyä pojan kunnon uneen. Sisällä sitten unet on helposti lyhyemmät.

Västis ja pikkuherra 1,5kk

Vierailija
20/24 |
22.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siltain alta sitten viime kirjoitteluni, tätä tää on. Hauska, jos raapustukseni jotakuta jaksavat huvittaa!

Meilläkin on kaksi kolmasosaa mekkaloivasta perheenjäsenistöstä mummolassa yökylässä ja mies taksissa palaamassa lentokentältä, ollut muutaman pvn työmatkalla. HILJAISTA JA OUTOA! Vaikka olin enemmän kuin kypsä yökyläilyyn, kun esikoinen sai kohtauksen toissa yönä ja herätti lopulta meidät kaikki ulinallaan kahdeksi tunniksi valvomaan, sain pienen hepulin, jota tietty näin yksin täällä kadun - mutta kun yöllkään ei saa nukkua, eräs herättää tieten tahtoen koko populan ja olen yksin kolmen kanssa yön pimeydessä väsystä hakkaavin pääkipuineni - ei herkkua! Hoh.

Eilen illalla sitten piristin mieltäni tukkavärillä, jota sudin pehkoon kiireisesti, kun Samulilla on toki nyt juuri ne kuusiviikkoisen kätinät ja kuhinat: meillä ei nukuta, kitistään ja kätistään väsyneinä, tapitellaan suurin silmin kaikkea, vaikka väsyttäis - ja vaaditaan alvariinsa tissiä. Paha mieli isompien puolesta, kun ovat nyt jotenkin aivan heitteillä, kun äiti vain imettää tai koettaa epätoivon vimmalla nukuttaa - tuloksetta! Vaan aika aikansa kutakin.

Menemisistä: Meikä on ehtinyt elämässään mennä melko lailla ennen tätä hulabaloota, olen asunut muutamassa maassa miltei kymmenen vuotta ja palannut sitten kotikulmille elämään tätä hienoa vaihetta elämässä, joten ei mulla ole kiirus täältä mihinkään - ja ehtiihän sitä tuonnempanakin. Toki tahtoisin joo harrastaa liikuntaa ja matkustelukin olisi jossain määrin houkuttelevaa, vaan fakta on, että tämä vaihe kiitää niin nopeasti ohi eikä koskaan enää palaa, kun taas omiin rientoihini ennätän koko loppuikäni, jos niikseen tulee. Nyt lähinnä kauhistuttaa kuopuksemme nopea kasvu, kun pienokainen alkaa olla melko tuhti ja jämerä pallero sen pikkuherkkiksen sijaan - näinkö nopeasti tämä meneekin!?!

Mielialoista: Äskeiseen viitaten on jotenkin esikoisen alkuvauva-aikaan nähden realistisempi ote hommasta ja tajuaa, että tätä tämä nyt jonkin aikaa on, ja tulevat ne muutkin ajat. Raskainta on tuo unenpuute, joka saa tämän muutenkin, sanotaan nyt ilmaisuvoimaisen (olipas hieno nimi nopealle pinnanpalamiselle!) immeisen kuumenemaan pelottavan räjähtäväksi purkaukseksi tosta vaan, ihan yhtäkkiä! Uhmaikäisparka, siihenhän tulee tahtomattaan purettua tätä, kun osaa onneton tintata juuri heikkoina hetkinäni NIIN ärsyttävästi - ja ääneni on suvulleni ominainen VOIMAKAS JA MATALA, joka kivasti kajahtelee rintamamiestalomme hirsiseinistä tuon tuosta. Taytyisi paremmin hillitä ajoittain hertsunsa, mutta siihen ainoa tepsivä lääke näyttää olevan mahdollisuus riittävään uneen. Muuten en alakuloista ole kärsinyt vaan vain ihmettelen tätä trioamme.

Jaha, trion kolmas jäsen kimpaantuuhänkin olallani, lopettelen ja lähden hakemaan muita möpyköitä mamman ja papan luota.

Koettakaa jaksella (no ni, olalleni pukattiin kelpo pulautus). Hyvä, että kirjoitetaan kaikista tnnoista palstalle, jo se helpottaa hiukan, eikö totta?

Vitanova ja karjuja kohta 6vk