Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihtaisitteko päiväkotia?

Vierailija
16.09.2007 |

yksityinen päiväkoti, jossa ulkoilemaan pääsevät päivällä vain ne lapset, jotka eivät nuku päiväunia. Oma 3-vuotiaamme nukkuu päiväunet, joten ulkoilemaan hän ei pääse kuin vasta 15 aikaan, jolloin olemme kotona.

Riittäisikö tämä syyksi vaihtaa päiväkotia? Ulkoilu jää väkisinkin vähäiseksi, kun syksy jatkuu ja illat pimenevät.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin, että mulle on tärkeää, että lapsi saa ulkoilla päivittäin.

Kyllä mä ainakin ajattelen niin, että se lapsen ulkoiluttaminen säällä kuin säällä on yksi asia josta mä maksan.

Eli jos asiat eivät puhumalla muutu, kyllä mä harkitsisin toista hoitopaikkaa, lapsella on kuitenkin vielä aika monta päiväkotivuotta jäljellä.

Vierailija
2/14 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siellä tehdään aamupäivisin, jos eivät käy aamulla/aamupäivälläkään ulkona??

Meillä kunnallisessa päiväkodissa on ulkoilu sekä aamu- että iltapäivällä, ja KAIKKI lapset joutuvat lepäämään sängyissä. Nukkumispakkoa ei ole, mutta yhteinen lepohetki joka ryhmällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole päiväkodin " vika" että haet lapsesi niin aikaisin. Toki sinulla on silloin mahdollisuus vielä itse ulkoilla lapsesi kanssa.

Vierailija
4/14 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidänkään päiväkodissa iltapäivällä vielä kolmelta olla ulkona, koska päiväunilta herätään klo 14 ja välipala syödään klo 14.30. Aamupäivällä siis kuitenkin ulkoillaan. Itse olen kokenut helpoimmaksi ulkoilla lasten kanssa heti päiväkodin jälkeen, koska ulkovaatteetkin on valmiiksi päällä. Siitä en lähtisi syyttämään päiväkotia, että itse haen lapset ajoissa. Mutta ihmetyttää kyllä, miksei siellä ulkoilla aamupäivällä lainkaan.

Vierailija
5/14 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuo iltapäivän aikataulu ei kuulosta yhtään normaalista poikkeavalta. Aika harvassa pk:ssa varmaan ehditään ulos ennen kolmea, kun välipala on 14-14.30 maissa...?

Minäkin btw haen lapset kolmelta, mutta heiltä iltapäivän ulkoilu ei silti jää väliin, koska ULKOILEN HEIDÄN KANSSAAN ITSE PÄIVITTÄIN. Aamupäivisin ulkoilu hoituu päiväkodin rytmissä.

Vierailija
6/14 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän kun painotetaan, että kaikki lapset tarvitsevat sen lepohetken, vaikka eivät nukkuisikaan. Eli sadunlukua kuunnellaan matoilla pötkötellen tms.

Miksi korvata tarpeellinen lepo ulkoilulla? Ja tosiaan, nukkuisihan ne pienetkin paremmin, jos saavat ulkoilla.

Vierailija
7/14 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ulkoillaan vain kerran päivässä, niin onhan se vähän outoa..

Vierailija
8/14 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilevat säällä kuin säällä (no, ei nyt ihan rajumyrskyillä) ja se tekee erittäin hyvää lapsille, lapset tarvitsevat paljon raitista ilmaa ja liikkumista ulkona. Lisäksi tekevät joka viikko retkiä lähiympäristön luontoon. Vaihda äkkiä päiväkotia!

Vierailija
9/14 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilu aamupäivällä, sitten maistuu ruoka ja unikin.

Vierailija
10/14 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenkään iltapäiväulkoilun aikataulua vaan mainiotsi ettei ulkoilua ole päiväkodissa ennen sitä päiväunia nukkuville.

Vähintäänkin outoa. Vaihtaisin kyllä päiväkotia.

Onko joku ideologinen päiväkoti?

Vierailija
11/14 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupäivisin ei todellakaan ole ulkoilua, vaan ohjattua toimintaa. Kyseessä on kielikylpypäiväkoti, mutta en usko, että sillä on tekemistä asian kanssa. Olen kysynyt tuosta ulkoilusta, mutta eivät ole systeemiä muuttamassa, sillä on kuulema toimiva ja hyvä. Päivä ei ole niin rikkonainen ja lapset ehtivät enemmän keskittymään toimintaan.

Eli aamupalan jälkeen on parin tunnin ajan ohjattua toimintaa. Sen jälkeen lounas, minkä jälkeen alkaa ulkoilu tai päiväunet. Suurin osa lapsista menee tuolloin ulkoilemaan, mutta pienimmät nukkuvat päiväunet. Myöhemmin iltapäivällä ulkoillaan uudelleen, mutta silloin suuri osa lapsista onkin jo haettu kotiin (16 jälkeen).

Itselleni alkaa tuo ulkoilukysymys nousta yhä tärkeämmäksi. Haen lapsen melko aikaisin, ja ehdin kyllä ulkoilemaan 15 jälkeen hänen kanssaan. Tuntuu kuitenkin oudolta, että lapsi ei pääse ulos leikkimään ennen iltapäivää.... Päiväunistakaan en oikein haluaisi luopua vielä näin nuoren kohdalla.

Päiväkodin vaihto on käynyt useasti mielessä, mutta lapsi tuntuu viihtyvän ja on tässä parin kuukauden aikana ehtinyt jo tutustumaan paikkaan ja saamaan muutaman kaverinkin. Miten mahtaisi vaihto onnistua? Jääkö vaivaamaan lasta? Pääseekö mukaan uuden päiväkodin touhuihin, jos aloittaa tavallaan myöhässä, vasta lokakuussa esim.?

Ja - miten asian lapselle markkinoisi positiivisesti? Useinhan lapset saa diplomatialla innostumaan asioista, kun vain ne markkinoi oikealla tavalla.

Vierailija
12/14 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtahan häneltäkin varmaan harventuu päiväunien nukkuminen ja päiväkodin vaihto on aina stressi lapselle.

Vierailija
13/14 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukaan lapsia tulee päiväkotiin useinkin kesken kautta. Luulisin ettei lapselle tulisi mitenkään ulkopuolinen olo ryhmässä.

Vaikea sanoa miten selittäisit lapselle päiväkodin vaihdon. Vaikeaa voi olla jos lapsi on viihtynyt nykyisessä päiväkodissa hyvin.

Uni ja ulkoilu ovat kuitenkin tärkeitä asioita. Ryhmällä on kuitenkin hieno idea siitä ettei päivästä tule liian kiireinen. Eli vain puetaan ja riisutaan ja odotellaan...

Vierailija
14/14 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Moni tuntuu olevan vaihtamisen kannalla. Itsekin sitä mietimme, mutta jotenkin asia täytyisi saada lapselle tuntumaan iloiselta ja positiiviselta.

Tämä yksityinen päiväkoti on vähän kauempana kotoamme, ja kunnallinen olisi lähellä, omalla asuinalueellamme. Sikälikin olisi mukava, sillä retkien ym. aikana lapsi tutustuisi paremmin omaan asuinalueeseensa. Tietenkin myös lähistöllä asuvat lapset tulisivat tutuiksi jo päiväkodissa.

Tuntuu vain ikävältä irroittaa lasta tutusta paikasta, nyt jo jonkin verran tuttujen tätien ja lasten keskeltä. Harmittaa tavallaan, että aloitimme tuolla yksityisellä, mutta paikka vaikutti todella viihtyisältä ja toiminta mielekkäältä. Mietimme ulkoilua jo alusta alkaen, mutta vasta nyt käytännössä huomaa, miten paljon asia alkaa häiritsemään. Lapsi itse ei tosin ole valitellut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan