Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PCO ja amenorrea - nyt " ihmeparantuminen" ?!!

16.09.2007 |

Kyselen nyt tältä puolelta, olisiko jollakulla kokemusta vastaavasta. Eli, mulla on todettu aikanaan pco-tyyppiset munasarjat. Fsh-lh-suhde oli normaali, kun se vuosia sitten mitattiin. Lievää aknea lukuunottamatta en muutenkaan yllä ns. tyypilliseksi pco:laiseksi, olen mm. aina ollut normaali- tai jopa alipainoinen. Viimeisen liki kuuden vuoden aikana mulla oli tasan yksi lääkkeetön vuoto 6,5kk synnytyksen jälkeen (siis yksi reilu parivuotias ivf-lapsi, tekemiseen meni kolme vuottaja kolme ivf:ää), muuten kuukautiset piti aina tuottaa lääkkeillä.

No, toista lasta olemme yrittäneet hoidoilla nyt reilun vuoden. Keväällä ivf:llä saimme vain yhden solun ja alkion, joka ei ollut yrittänytkään kiinnittyä. Nyt tilanne on se, että suunniteltu ivf siirtyy ja siirtyy, koska kroppani onkin yllättäen päättänyt ruveta toimimaan, kuten tämän ikäisellä naisella (= kohta 33)kuuluukin... Kesällä oli yksi lääkkeetön kierto kestoltaan 43vrk. Nyt tuli toinen 27vrk mittainen ja luulen jopa ovuloineeni tässä kierrossa. (mainittakoon, että yhdelläkään ovulaation induktiolla ei koskaan päästy lähellekään ovista) Ivf siirtyy siksi, että kaava on lyhyt ja menkat ovat alkaneet väärään aikaan suunniteltuun hoitoon nähden.

Olen aikalailla ymmälläni tilanteesta. En keksi mitään selitystä sille, miksi kierto on yllättäen palannut tai ainakin yrittänyt. En ole millään lailla muuttanut elintapojani tms. Olisihan se hienoa, jos voisikin saada luomulapsen, mutta mahtaneeko olla lainkaan mahdollista. Ovistestien tekemisen lopetin vuosia sitten, koska niissä näkyi aina haamuviiva, olipa kierron vaihe sitten mikä tahansa. Mietin, että jätänkö koko ivf:n nyt tositaiseksi odottamaan ja kuulostelen, mitä kroppani keksii vai meneekö siinä taas vain aikaa hukkaan...

Mielelläni lukisin kommenttia ja kokemuksia aiheesta etenkin sellaisilta, joilla on ollut/on amenorrea.

syysterkuin soffis

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
22.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pco:n kanssa pisin kierto noin 60 pv. Mutta kierrot siis heittelivät. Nyt olen siis juuri raskautunut. Kierrot tasaantuivat normaalipituiseksi tähystysleikkauksen jälkeen,ja oli minulla joskus myös (kerran pari vuodessa) normaalin pituinen kierto ennen leikkauksta. Leikkauksessa siis poistettiin endometrioosia ja se vaikuttaa kuulemman pco:honkin kun poistettiin kystia munasarjoista.

Mutta siis tosiaan heti leikkauksen jälkeen kierto normalisoitui ja tulin raskaaksi. Lääkäri kyllä määräsi minulle clomeja ja jotain toista hormonia,mutten aloittanut niitä,koska halusin kuunnella kehoani ensin vähän aikaa. Annoin sille niinkun tilaisuuden toimia omineen ilman,että alan sotkea hormoneilla mitään. Meille myös sanottiin,että vuoden sisällä leikkauksesta kannattaisi mennä ivf-hoitoon,jos ei muutamassa kuukaudessa tärppää. Endo kun voi levitä uudestaan nopeasti.

Vierailija
2/5 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä vastaanko oikein kenenkään kysymykseen suoranaisesti, mutta kerron nyt kuitenkin omasta " ihmeparantumisesta" .

Mulla ollut pco ilmeisesti aina. Söin 9 vuotta Diane Novia. Merkkinä pco:sta oli akne ja pitkä/epäsäännöllinen kierto. Lopetin sitten aikoinaan pillerit ja meni kyllä ainakin 60pv ennen kuin eka vuoto tuli. SItten tahti kierroissa olikin 40-90 pv. Raskaaksi tulin lopulta kolmannesta clomikierrosta, kun vuoden olin ihmekiertojani ensin ihmetellyt.

Imetyksen lopettamisen jälkeen alkoi melkein heti vuoto, joka ei sitten loppunut ollenkaan. Vuosin kuukauden putkeen ja menin lääkäriin, joka totesi, kuten jollekin muullekin, että tämä on pco:n toinen ääripää vuodottomuudelle. Jouduin sitten aloittamaan Diane Novat, että saatiin vuoto loppumaan ja joku tolkku kiertoihin. Pillerit vaikuttivat kuitenkin " mielenterveyteen" niin pahasti, että lopetin niiden syömisen 10kk jälkeen. Sen jälkeen menkkoja tuli, mutta kierrot olivat 40 pv ja ylikin. Joskus meni tuplastikin kauemmin. Ehkäisyä ei käytetty, eikä tullut raskauttakaan. Eikä kyllä odotettukaan, että niin voisi käydä. Sitten ihmeellisesti viime keväänä huomasin, että mullahan on tullut jo kolme noin 30 pv:n kiertoa peräjälkeen. Sitten tuli neljäskin kierto ja kuinka ollakaan tulin raskaaksi! Clomit ja terot oli jo kaapissa odottamassa kierron alkua. Oli tarkoitus aloittaa toisen yrittäminen.

Mutta niin vain olinkin yhtäkkiä luomusti raskaana. Eikä mitään selitystä miksi näin kävi. Synnytyshän saattaa joillakin kierron normalisoida jos on pco:ta tai jotain muuta vastaavaa, mutta tässä oli edellisestä raskauden päättymisestä jo reilut 3 vuotta aikaa, joten tuskin sekään vaikutti. Raskaaksi olisin voinut tulla melkein 2 vuoden ajan. Ja mitään ei tapahtunut. Elämässä ei mikään ollut muuttunut, joten mistään stressin poistumisestakaan ei ollut kyse. Enkä syönyt tai juonut mitään perinteisiä greippimehuja tai muitakaan " uskon vahvistus" tuotteita.

Joten jos Soffio maltat, niin miksei kannattaisi muutamaa kuukautta katsella jos kierto palautuisi?!

-Alona-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin ainoat oireet olivat juuri nämä vuotohäiriöt ja acne. Saimme kuitenkin piekän yrityksen jälkeen pojan. Raskaus alkoi spontaanisti. Pojan syntymän jälkeen kuukautiset alkoivat tulla säännöllisen epäsäännöllisesti. Aluksi suunnilleen joka toinen kuukausi. PCO:n merkkejä munasarjoissa ei kuulema juurikaan enää ole. Tällä hetkellä vuodot ovat menneet aivan toiseen ääripäähän, eli vuodan käytännössä " melkein koko ajan" . Nyt jatkuvaa vuotamistani yritetään saada aisoihn syklisellä keltarauhashormonilla. Saa nähdä, kuinka tässä käy. Jo aikanaan, lapsettomuuslääkärini kertoi minulle, että iän myötä alan kyllä vuotaa riesaksi asti. Kuuluu kuulema " taudin kuvaan" .

Vierailija
4/5 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aihetta sivuava kysymys. Söittekö amenorreaan e-pillereitä? Jos söitte niin kuinka kauan ja minkä ajan kuluttua lopettamisesta alkoi omat menkat? Mulla ollu PCO+amenorreadiagnoosit 4 v ja sen ajan syönyt Diane Novaa. Nyt sen lopetettuani tuli normaali tyhjennysvuoto mutta sen jälkeen mennyt lähemmäs 40 päivää. Raskaana en ole yrityksestä huolimatta. Voisko teistä olla vaan pillerien jälkeistä käynnistysvaikeutta vai olenko palannut " normaalitilaani" eli amenorreaan?

Vierailija
5/5 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menna, muistaakseni meillä on aika saman ikäiset lapset :) Mulle ei koskaan ole yksikään lääkäri puhunut siitä, että tilanne voisi kääntyä päinvastaiseksi. Pitääpä kysellä tarkemmin seuraavalla käynnillä.

Ainokki, lopetin pillerit elokuussa 2001. Oma kierto ei koskaan käynnistynyt, vaan kevättalvella 2002 aloitettiin Terolutit ja syksyllä sitten lapsettomuushoidot. Söin pillereitä pariin kertaan hoitotaukojen aikana. Mm. ivf-raskaus alkoi sitten pillerikiertoon aloitetusta hoidosta. En siis valitettavasti osaa vastata kysymykseesi siitä, mikä on pillereiden vaikutus kiertoon.

Olisikos vielä jollakin kokemusta aiheesta :) ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän