Liian pitkä kierto
Yritystä takana vasta puolisen vuotta, mutta kysynpä nyt kuitenkin...
Ongelmana on siis pitkä kierto, n. 40-50 päivää. Tiedän, että tilanne voi muuttua kun elimistö tasaantuu pillerien jälkeen, mutta kiertoni oli muistaakseni noin 40 ennen pillereitäkin. Tämä ilmeisesti vaikeuttaa raskaaksi tuloa? Millä tavalla se vaikeuttaa?
Mitä keinoja kierron lyhentämiseksi on? Missä vaiheessa olisi hyvä käydä lääkärissä asian vuoksi, voinko mennä jo nyt vai pitäisikö odottaa vielä toiset puoli vuotta?
Kiitoksia vastaamaan vaivautuneille :)
Arianes (tällä hetkellä taas kp39...)
Kommentit (4)
Mulla on kokemusta pitkistä kierroista. Aikanaan, kun lopetin pillerit (joita söin kymmenisen vuotta), kiertoni pitenivät ja pitenivät, kunnes olivat minullakin 40-50 päivää. Pitkät kierrot saattavat tosiaan tehdä sen, että ovulaatiota ei tapahdu lainkaan ja pitkät kierrot kertovat muutenkin hormonitoiminnan " heikkoudesta" . Kaikesta huolimatta tulin raskaaksi juuri, kun olin varannut ajan gynelle tutkimuksiin. Eli hedelmöittyminen ei todellakaan ole mahdotonta, vaikka pitkät kierrot olisikin.
Tuohon aikaan, kun minulla oli pitkät kierrot, minulla oli noin 20 kiloa ylimääräistä painoa. Esikoisen syntymän jälkeen olen onnistunut pudottamaan painoa lähes sen 20 kiloa ja nyt kiertonikin ovat säännöllisesti olleet 30 päivää. Nyt olen kuitenkin kaksi päivää myöhässä ja toiveet korkealla ;)
Tsemppiä ja onnea teille!
Ylipainoa ei ole joten en tiedä mistä tämä minun kohdallani johtuu. Gynekologini sanoi joskus ennen lasten hankintaa että jos raskautta ei puolessa vuodessa kuulu niin kannattaa käydä juttelemassa juuri tuon pitkän kierron takia. Minä olen kuitenkin neljästi tullut raskaaksi ekasta kierrosta joten minun kohdallani tämä ei ole haitannut.
Lyhimmillään kierto on ollu 35 päivää ja pisimmillään yli 50... Esikoinen sai alkunsa toisesta yrityskierrosta ja kuopus suunnilleen samantien ku alettiin yrittään. Mulle lääkäri sanoi kans, että jos ei puoleen vuoteen mitään tapahdu, niin kannattaa käydä lääkärissä noiden pitkien kiertojen vuoksi. Hän myös sanoi, että jos kierrot on jatkuvasti lähemmäs 60 päivää, niin silloin todennäköisesti ei ovulaatiota tapahdu.
Kun kierto on yli 34 päivää, niin ovulaatiota ei välttämättä tapahdu ollenkaan. Kannattaa käydä lääkärissä, niin kiertoja saa lyhennettyä lääkkeellisesti. Jos sinulla on ylipainoa, niin kilojen tippuminen voi lyhentää kiertoa. Tosin pitkilläkin kierroilla on mahdollista raskautua ilman lääkärin apua, niin kuin minulle on käynyt.