Onko täällä leskiä, joilla pieniä lapsia?
Hei. Olen jäänyt vasta leskeksi ja huoli taloudellisesta pärjäämisestämme vaivaa minua. Raha on menettänyt merkityksensä, mutta lasten pärjääminen huolettaa minua. Onko leskeneläke ja lapsille kuuluva eläke niin suuri että sillä pärjään niin kauan kunnes olen valmis palaamaan töihin? (siihen voi mennä aikaa) Onko mahdollista ylipäätään pärjätä taloudellisesti. Mieheni kuolemasta on niin vähän aikaa, joten kelalta en ole saanut mitään lappuja vielä.
Miten te olette pärjänneet arjen kanssa sitten kun olette todella asettuneet asumaan yksin lasten kanssa? Yksinhuoltajilla on varmasti arjen kannalta sama tilanne.
Olen vasta 30 vuotias ja lapseni ovat 1,5 ja 4 vuotiaat. Lisäksi meillä on kaksi koiraa, joiden kanssa harrastin ennen aktiivisesti kaikenlaista.
Huoli tulevaisuudestamme on suuri. Eniten huolettaa oma jaksaminen, mutta mietin myös onko yhteiskunta järjestänyt asiat niin ettei minun heti tarvitse miettiä töihin palaamista.
Kiitos, jos joka jaksaa vastata.
Kommentit (3)
Alkuun olen hyvin pahoillani tapahtuneesta.
Itse olin tilanteessasi reilu 3 vuotta sitten.
Älä jää odotelemaan papereita!
Kyselele ja kysele lisää, lähetä kaikki mahdolliset paperit MAHDOLLISIMMAN pian.Hoituvat yllättävän hitaasti nimittäin.
Todella kuten aiempi kirjoitti, myös " lelleistä ja telleistä" miehesi kertynyt eläke määräytyy osissa sinulle ja lapsille.
Olikohan määrä muistaakseni lapsille 2/12 osaa per lapsi.
Ja 2/12 osaa sinulle leskeneläkettä.
Kelalta sen sijaan saa n.50e/lapsi (ainakin nyt kun tapahtuneesta on jo aikaa), ja sinä leskeneläkettä joka määräytyy taas jostain mitä en edes muista enää...
Ei ole huisi summa, ainakaan mulla.
Eli mistään hurjista summista per lapsi ja leski ei kuitenkaan puhuta, mutta toimivat mielestäni tapaan " hyvän kokoinen elatusmaksu" .
Vaikka muuten en puhuisi samaan ääneen eronneesta ja leskestä.
Se mikä alussa pelastaa on kertakorvauksena saatava summa, en edes muista mistä tuli..
Mutta se oli merkittävä summa (monia tuhansia), jolla maksat hautajaiset ja muut menot, jotka sinulle jäivät mahdollisesti yksin hoidettavaksi yllättäin kahden ihmisen sijaan!!!!!!!!
Muistathan jatkossa.
Lapsille perhe-eläkettä saat niin kauan kuin lapsesi ovat 18v (mikäli opiskelee saa sitä 21v. asti käsittääkseni, ainakin meillä aion käyttää kannustimena opiskeluun=) )
Mutta,
leskeneläkettä sen sijaan saat, mikäli et mene uusiin naimisiin.
Avoliitto (itse asun avoliitossa) ei leskeneläkettä muuttanut (ainakaan minulla), eikä myöskään yhteiset lapsemme!
Mikäli menet joskus uusiin naimisiin, leskeneläke loppuu, mutta saat kertakorvauksena muistaakseni 3 vuoden eläkkeet.
Näin ainakin minua on " matka varrella" infottu aiasta.
Voimia sinulle jaksaa olla lastesi tukena.
Isän kuolema on lapsille hirvittävän raskasta ja jokainen lapsi näyttää ja kokee sen omalla tavallaan.
Yritä olla tukena lapsillesi siten , miten he tukea hakevat=)
Viestisi olikin jo noin vanha..
Toivottavasti olet saanut tietoa ajoissa ja kaikki asiat ovat sujuneet muutenkin niin hyvin kuin tilanteessa voivat=)
Jaksuja, terkuin Tuttiina
Hei
Moni kuvio on jo ehkä selvinnytkin sulle... Jos olitte avioliitossa:
Saat ekat puoli vuotta KELAsta n. 250 + 50 ¿. Sitten miehesi tienaama työeläke määrittelee leskeneläkkeesi määrän. Eli Jokainen yrittäja ja palkansaaja maksaa yel/tel-maksuja tuloistaan. Noista jo maksetuista maksuista lasketaan leskeneläkkeesi. Myös lapset saavat perhe-eläkettä.
Saatko henkivakuutusrahoja?
Jos tulot eivät riitä, saat asumistukea ja sairaslomallahan maksetaan sairaspäivärahaa.
Tiukkaa on ja kannattaa elää niukasti, etteivät verot tms menot yllätä.
Oma jaksaminen olisi tärkeintä jo lastenkin hyvinvoinnin kannalta. Lasten rutiinit ovat tärkeitä. Isän kuolema on jo niin iso stressi lapselle, että mikään muu ei saisi muuttua. Elämä on vuoristorataa pitkään.
Kannattaa hakea ammattiapua mieluusti liian aikaisin kuin liian myöhään (unettomuus, syömishäiriöt, toimintakyvyn lamaannuttava suru, pelot, mikä tahansa päällekäyvä juttu).
Käypä sivuilla www.nuoretlesket.fi