Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä tästä? Asuntokauppa-asiaa..

Vierailija
15.09.2007 |

Ollaan tekemässä maanantaina kauppoja rivitaloasunnosta ja eilen mieheni soitti välittäjälle ja kysyi kauppakirjaluonnosta..josko sen sais esim. sähköpostilla niin saisi katsoa sen läpi ennen itse kaupantekotilaisuutta.

Välittäjä veti herneet nenään ja meuhkasi että sellaista ei ole koskaan ennenkään tarvinnut tehdä ja aina kaikki kaupat ovat onnistuneet. Kysyi myös aivan hermona, että keneltä tällaista olemme kuulleet että tehtäisiin tällaisia " luonnoksia" .

Olenko nyt oikeassa vai väärässä? Kuuluuko se toimittaa meille etukäteen? Oliko tuo kohtuuton pyyntö? Olen kerran aikaisemmin ostanut ja myynyt omakotitalon ja automaattisesti välittäjä on molemmilla kerroilla lähettänyt kauppakirjan sähköpostilla muutamaa päivää aikaisemmin, jotta ollaan saatu siihen tutustua ja ehdottaa tarvittavia muutoksia.

Mietityttää vain se, että asunnossa ei ole asuttu pariin vuoteen ja tottakai sitä myötä kosteusmittaustulokset oli aivan kuivat..pyysin välittäjää kirjaamaan sen sopimukseen, että mittaustulos ei ole aivan pätevä koska tosiaan asunto on ollut asumattomana. Olen aivan varma, että välittäjä joka on muutenkin unohdellut kaikenlaista, on unohtanut tehdä tämän kirjauksen kauppakirjaan.

Onko myyjä silti vastuussa jos asunnosta löytyy jotain ongelmia, vaikka mittaustulokset olivat hyvät? Riittääkö kun meille on suullisesti kerrottu, että asunto on ollut tyhjillään vai pitääkö se olla kauppakirjassa?

En aio soittaa enää kyseiselle välittäjälle ikinä ja sähköpostia tällä apinalla ei ole , että voisin sitä kautta muistuttaa tuosta asiasta..

Poison Ivy (Niiiiiin hermona..välittäjä suuttuu meille vaikka itse unohtelee asioita ja unohtaa soittaa vaikka on luvannut, ei muista ottaa lupaamistaan asioista selvää yms)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ensiasunnon osto meni kyllä täysin päin p*rsettä, enää enempää ei voisi olla ongelmia...

Ensinnäkin laina, no saatiin se ilman takauksia kun oli omia säästöjä. Mutta, pankin täti oli kuullut väärin meidän sanoman " oman summan" joten jouduttiin laittamaan enemmän rahaa (piti jättää pieni pesämuna yllättäviä kuluja varten) kuin oli tarkoitus. aatiin lainapaperien kopio perjantaina ja maanantaina piti mennä allekirjoittamaan, eihän viikonloppuna enää voi ilmoittaa että nyt on muutama luku väärin. Täti vaan sanoi maanantaina että ei tätä enää voi korjata..huoh..

Myyjä oli valinnut itselleen välittäjäksi venäläisen naisen... Hän ei suostunut ikinä puhumaan minun kanssa vaan aina soitti miehelleni vaikka mieheni olisi sanonut että en ehdi puhumaan soita vaimolle. Tämä harakka lupasi laittaa sähköpostilla kauppakirjan, mieheni sanoi että ei pääse lukemaan postejaan ennen kauppakirjan allekirjoitusta laita se vaimolle ja antoi minun s-postiosoitteen. Eipä kuulunut eikä näkynyt luonnosta.

Päästiin pankkiin allekirjoittamaan kauppakirjaa, siellä vasta selvisi että hän oli laittanut sen mieheni spostiin vaikka toisin oli määrätty. Mieheni alkoi hikeentyä ja kun hän tälle vosulle siitä mainitsi niin hän vain toisteli minä en ymmärtänyt (ei asuntokauppoja voi " ohjata" ihminen joka ei ymmärrä suomenkieltä!). Kauppakirjan oli merkitty mieheni sotu väärin...

Sitten pankin täti (toisesta konttorista mistä lainamme oli) tuli tuomaan shekkiä. Meidän molempien etunimet oli kirjoitettu väärin shekkiin. Pankin täti rupes lukemaan systeemejään " Riitta ja..." tässä vaiheessa mä parkaisin että en mä mikään Riitta ole vaan Riikka, täti tsekkas sähköpostia josta oli meidän tiedot saanut lainan antaneen konttorin tädiltä " joo mun moka, olen lukenut vääri sun nimen mutta Janin nimi on ihan oikein" Ja mä taas parkasen että ei se mikään Jani ole vaan Jari. Tässä vaiheessa täti tahtoi nähdä meidän henkkarit " olenko tullut edes oikeaan tilaisuuteen..." Tilaisuus oli ihan oikea ja asunto saatiin ostettua mutta meni vähän maku kun mikään ei mennyt " oikein" .

Vaatikaa vaan nähtäväksi se kauppakirja, ei ole mukava korjailla käsin juttuja allekirjoitettaessa papereita.

Vierailija
2/15 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheasti nyt en tiedä siitä, mikä on yleinen käytäntö, sillä asumme ensimmäisessä omistusasunnossamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Kiva" kuulla ettei olla ainoita, joilla menee koko homma päin peetä.. :) Eipä tuo välittäjä enää nyt viikonloppuna saa sitä paperia meille, kun ei tosiaan sitä sähköpostiakaan sillä ole (kenellä yrittäjällä tänä päivänä ei ole sähköpstia?!?) joten tehdään sit käsin kirjoitettuja korjauksia pankissa. Huoh!

Ottaa niin kovaa päähän kun tuntee itsensä aivan idiootiksi ja kauheaksi rasitteeksi, kun joutuu koko ajan soittelemaan vaikka oikeastaan vaan soitellaan siksi, että välittäjä itse on unohtanut. Ja ärsyttää tuokin että varmaan hermostuu asiakkaille tuollaisesta. Kai se ajatteli, että me ollaan tällaisia kakaroita eikä tiedetä mistään mitään, joten homma menee helposti..

Tuliko teillä, jolla oli se venäläinen välittäjä, ikinä uskonpuute ja sellainen olo, että antaa koko homman jo olla kun on kaikki niin hankalaa?

Onko muilla lisää kokemuksia?

Poison Ivy

Vierailija
4/15 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjä on muuttanut miehensä kanssa yhteen ilmeisesti jo jonkin aikaa sitten ja ei ole jostain syystä halunnut/uskaltanut myydä asuntoa..Asunto on ollut velaton, joten ei kai sitten niin kovia kiireitäkään ole ollut..jotenkin näin kai..

Poison Ivy

Vierailija
5/15 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

asunnon kuntoa. Kosteusmittaustulosten perusteella ei voi päätellä mitään asunnon kunnosta. Nykyisillä asuntojen hinnoilla teettäisin kyllä kuntotarkastuksen ennen ostamista ja haluaisin selvityksen asumattomuudesta ja taloyhtiön tilasta ennen ostopäätöstä.

Vierailija
6/15 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto on ihan hyvässä kunnossa ja kaikenlaisista asioista ollaan otettu selvää..tää olis vain tällainen kaikenvaralta-toimenpide. Asunnossa on tehty kylppäriremontti hetki ennen myyjän sieltä poismuuttoa ja silloin tehtiin mittaukset ym. ja kaikki oli ok.

Kuitenkin olisi mielestäni selvempää, että kauppakirjaan kirjattaisiin tuo asumattomuusjuttu..

Eli muutahan ongelmaa tässä ei ole, kuin se että välittäjä väittää ettei mitään kauppakirjaluonnoksia ole koskaan tarvittu. Vaikka asia olisikin näin, tuo tuskin on kohtuuton pyyntö ja välittäjä voisi tehdä sen asiakkaan hyväksi?!?

Tiedän kyllä, että yleinen käytäntö on saada tutustua kauppakirjaan etukäteen..haluan vain kuulla kuinka muilla nämä jutut ovat edenneet..

Poison Ivy

Vierailija
7/15 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota tyhjillään seisottamista..ilmeisesti ei ole pikkurahasta puutetta?!?

Tiedot taloyhtiöstä, isännöitsijätodistukset ym. ollaan kyllä hankittu kaikki välittäjältä joka piti näitäkin vähän humpuukina. Aivan kuin olisi ollut vähän ihmeissään, kun ei hänen sanansa riitä siitä että taloyhtiö on ihan jees :) Ollaan soitettu myös suoraan isännöitsijälle ja jopa myyjälle.

Eli asunnossa, taloyhtiössä, myyjässä ei tunnu olevan mitään suurempia moitteita, vain välittäjän toiminta ihmetyttää.

Poison Ivy

Vierailija
8/15 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin kaikenlaisia välittäjiä on liikkeellä. On niitä, jotka oikeasti haluavat ja osaavat hoitaa asiat kunnolla ja sitten on niitä toisia..

Minä ainakin olen aina saanut sekä välittäjältä että pankista paperit etukäteen luettavaksi. Yleensä en muutenkaan allekirjoita mitään, joka ei ole käynyt asianajajan kautta. ;-)

Tuo korvausvastuu on aina olemassa piilevistä vioista, vaikka kauppakirjaan olisi kirjoitettu mitä.

Vierailija
9/15 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olivat niinkuin oli sovittu molemmilla kerroilla. nimi väärin kirjoitettu, mutta sen ehti siinä korjata ihan hyvin. löysätkää pipoa hyvät ihmiset

Vierailija
10/15 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden miehen yritys, josta olen kuullut vain hyvää palautetta..nyt toinen on jäänyt eläkkeelle ja ilmeisesti toiselle on jäänyt liian suuri työtaakka ja siksi hermot kireällä. Oli miten oli, mielestäni ala-arvoista käytöstä välittäjältä.

Välittäjä lupasi esim. ottaa selvää koska asunto on tyhjä ja lupasi ilmoittaa meille siitä seuraavana päivänä. Kolmena päivänä peräkkäin soiteltiin välittäjälle, että hei unohditko soittaa ja aina vastaus oli kyllä. Myös pankkinainen soitti välittäjälle ja edelleen oli unohtanut ottaa asiasta selvää.

Myös kaupantekopäivä siirty tämän viikon alusta tämän viikon loppuun ja siitä ensi viikkoon. Kysyttiin välittäjältä, että sopiiko hänelle maanantai ja sopiiko se myös myyjälle. Tämänkin vastauksen perässä saatiin soitella kahtena eri päivänä vaikka välittäjä itse lupasi palata seuraavana päivänä asiaan.

Suoraan sanottuna vituttaa todella! Ei kai auta kun tosiaan pankissa tehdä lisämerkintöjä. Asiaahan tietysti helpottaa se, jos myyjän vastuu säilyy kosteusmittauksen tuloksista huolimatta.

Poison Ivy

Vierailija
11/15 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä mun mielestä pipo ole tiukalla kun halutaan että asiat tehdään niinku sovitaan. Ja halutaan myös että asialliseen kysymykseen vastataan asiallisesti.

Poison Ivy

Vierailija
12/15 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme ostaneet mieheni kanssa elämämme aikana 2 asuntoa ja myyneet yhden. Ikinä en ole pyytänyt mitään luonnoksia etukäteen, vaan lukenut sen paperin läpi sitten kaupantekotilaisuudessa. Kiinteistönväittäjät tuntuu olevan jollain tavalla epärehellistä porukkaa. Itsekin jouduin soittelemaan kiinteistönvälittäjälle useita kertoja eri asioista ja aina hän valitteli, että kun on ollut niin kovasti kiirettä, ei ole saanut aikaiseksi tehtyä jotain jne.

Vierailija
13/15 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mitenkään mihinkään vaikuta.

Vain mittaustuloksilla on merkitystä ja siitä teillä lienee todistus saatavilla? Tuloksen ei tarvitse näkyä kauppakirjassa, koska vikaa ei ole ollut.

Ja ei siinä ole mitään epäilyttävää, että asunto ollut tyhjänä.

Meidän yksi kaveri on myös muuttanut miesystävänsä asuntoon jo toista vuotta takaperin ja on pitänyt omaa asuntoansa tyhjänä koko tämän ajan. On tehnyt jopa rempan omaan asuntoonsa!!!

Eräällä toisella perheellä oli myös asunto tyhjillään vuoden verran, kun vaimo muutti miehensä perässä toiseen maahan, josta oli tarkoitus vielä palata, vaan jäivätkin sille tielleen=)

Vierailija
14/15 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myytiin vuosi sitten rivari ja välittäjä laittoi kauppakirja luonnoksen sähköpostitse sekä meille myyjille että ostajille. Sitten virallisesti allekirjoitettiin ostajien pankissa. Musta on aika outoa jos noin isoissa kaupoissa ei voi etukäteen katsoa papereita läpi.

Vierailija
15/15 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jonkun mainitsema pankin moka - kyllä se todellakin onnistuu korjata, pankin virhehän se on! Taisi olla todella laiska pankkineiti!