Aletaan äidit yhdessä ajamaan sellaista asiaa, että lasten vaatteilta arvonlisä pois.
JA ruoasta myöskin. Tämä olisi lapsiperheiden etu. Voisikohan joku tehdä nettiin sellaisen aloitteen, tai vetoomuslistan?
Kommentit (16)
esimerkiksi lasten eriarvoisuuden kasaantumista jo pienestä pitäen esimerkiksi koulumaailmassa. Vai väitätkö, että resupekat" ovat suosituimpia luokassa?
vetoomus koulupuvuista olisi paikallaan. Jos vaate on hyvä, se kyllä kestää useammankin pesun, jopa useamman käyttäjän.
Vaikka, sanotaan, että köyhän ei kannata huonoa ostaa, mutta kun on PAkko ostaa, muuten ei riitä rahat.
Mä en kyllä kannata tätä. Mun mielestä ansiotulojen verotusta on syytäkin löysentää, mutta kulutusta verottamalla voi ihmisiä ohjata mihin rahansa laittavat.
Ruoan verotuksen alentamista voi kyllä harkita, mutta lastenvaatteiden? Ei kiitos ainakaan minulle.
Lapsiperheiden etu on myöskin se, että niitä verotuloja tulee jostain. Niillä verotuloilla sitten kustannetaan neuvoloita, hoitovapaita, sairaanhoitoa tai vaikkapa päivähoitoa.
Meillä toimii lähipiirissä hyvin sisäinen kierrätys. Se antaa, kenellä on hyvä kuntoinen vaate jäänyt pieneksi seuraavalle.
Mä en tajua ysi viestiäsi. Millä lailla lastenvaatteiden arvonlisäverottomuus olisi enemmän konkreettinen kohde kuin kasvava käteen jäävän rahan määrä? Mulle ainakin merkitsee enemmän se raha, joka on pussissa kuin se minkä potentiaalisesti voi säästää ostamalla mahdollisesti halvempia arvonlisäverottomia vaatteita.
Edullisia ja ihan kivoja lastenvaatteita on jo olemassa. En lähtisi lisäämään kulutusta tällä tavalla, ihmiset ostavat jo nyt ihan liikaa. Lastenruokien verotustakaan en keventäisi, minusta on nimittäin aika pöljää ostaa soseutettu peruna lasipurkissa kaupasta... Näin tehdään tarpeita, joita todellisuudessa ei ole olemassa.
Luomuruokien ja mikä ettei myös -vaatteiden verotusta sen sijaan voisi keventää.
Siis sinkulle elämä on kylläkin suhteessa kalliimpaa kuin pariskunnalle jolla ei lapsia.
Nyt jo saa halvalla ja kierrättämällä hyviä ja kivoja vaatteita lapsille, ei ne niitä kauaa pidä kun kasvavat yli.
Mieluummin aikuisten vaatteisiin ale, ja iso sellainen ;-)
Eihän se erityisesti kohdistuisi lapsiin. Kuten moni on sanonut, hyötyhän tulisi vasta siitä, että ostaisi paljon ja kalliita vaatteita, oletuksella siis että arvonlisäveron alennus näkyisi siis vähittäishinnassa. Ja ei oikeasti lapsen hyvinvoinnin kannalta ole väliä onko lapsella viiden vai 50 euron paita päällä. Tai onko niitä paitoja kaapissa 5 tai 15.
Jos sen sijaan käteen jää enemmän rahaa, niin vanhemmat voivat käyttää sitä halujensa mukaan lasten harrastuksiin, matkailuun, luomuruokaan tai vaikka kotipalvelujen käyttöön. Kaikki nuo parantavat myös lasten elämänlaatua.
Tai siis millä rahalla olisin maksanut vuokran! Ei sinkkuna oleminen tarkoita, että on joku uraohjus monen tonnin nettopalkalla. Kyllä minulla on paljon turvatumpi elintaso perheessä kuin sinkkuna oli. Meni sivuraiteille.
Totuus on, että sitä hyvää kirpparikamaa ei riitä kaikille, eikä kaikilla ole aikaa kirppareita aktiivisesti kiertää.
Vastaus oli että ei onnistu, Briteistäkin ko. etu on pikkuhiljaa poistumassa kun Eu:n sisällä tulee pyrkiä yhtenäiseen käytäntöön. Jos haluaa ostella lastenvaatteita ilman alv:a kannattaa siis ostaa Englannista tai Irlannista, voivat olla siellä vähän halvempia tästä syystä.
veljelläni oli adidaksen toppatakki ja koulukiusaajat keksi, että se oli ruma, kun heidän takkinsa oli edellisen vuoden mallia ja veljelläni oli uutta mallia.
Samoin joku kallis puku oli kuulemma tyttöjen puku, kun jollakin tytöllä oli samanlainen vaikka oli " poikien väriä" eikä siinä mitään tyttömäistä ollut.
Koulukiusaajat löytävät aina aiheen kiusata.
Halvallakin voi laatuvaatteita löytää. Hyviä ulkoiluvaatteita on muillakin kuin Reimatecillä. Minulla on 3 lasta ja yksi sai nyt lahjaksi Reimatecin haalarin, eikä se minusta nyt sen kummempimole kuin muutkaan haalarit se vain, että nyt pitää olla tarkkana, ettei kallis haalari vain mene rikki.
esim. sosiaalitukiin vaikuttaa puolison tulot, mutta verotuksessa se ei taas näy että palkansaaja on perheen ainoa elättäjä.
Tuo ruoka voisi olla hyvä; esim luomu ruuasta voisi tuon veron poistaa.