Praha vai Amsterdam?
onko matkakokemuksia, en osaa päätää kumpaan haluan syksyiselle minilomalle..
Kommentit (17)
Ne kaikki pikku putiikit... Voi kun pääsis!
ennen kaikkea estetiikka, kuten kaunis arkkitehtuuri ja historia (puoltaa prahaa..?) ja hyvät ruuat ja juomat, joita kai saa molemmista. Amsterdamissa kiehtoo ylipäätään ainutlaatuinen kaupungin henki, mutta onko siellä muuta koettavaa..? Myös edulliset ostokset (vaatteet tai kodin tavarat) kiinmnostavat. Ja tää olisi siis matka ilman lapsia...
Amsterdamista lyötyy kaikkea ihanaa kotiin. Amsterdamista löytyy mun mielestä parempaa ruokaa, mä kun en välitä itäeurooppalaisesta keittiöstä. Mutta Prahan arkkitehtuuri on upeaa ja historiallista nähtävää on paljon. tosin Amsterdaminkin on todella kaunis kaupunki. Amsterdamissa on taas upeat museot, jos tykkää sellaisissa kierrellä. Auttoko yhtään?
niin Amsterdamissakin on nähtävää vaikka kuinka, esim. Borneo-Sporenburg. Parempi shoppailukaupunki se kyllä on, ruoasta en menisi takuuseen.
lainaa kirjastosta Mondon kyseisestä kaupungista kertova matkailukirja. Lue vasta paikan päällä, pääset vielä paremmin kaupungin tunnelmaan sisään. ovat aivan loistavia, huumorilla kirjoitettuja kirjoja, ei mitään perinteisiä berlitzejä...
Mä epäilin että Amsterdam ei tarjoa paljon vastinetta arkkitehtuurin nälkään, mutta jos sitä kerran on, siihen kallistun. Se itä-eurooppalainen keittiö kun vähän myös epäilyttää... Onko kokemuksia miten kustannukset kokonaisuudessaan, onko jompikumpi huomattavasti edullisempi? Mitä e-bookersilta ja supersaverilta lento-hotelli-paketteja katoin, aika samoissa liikkuu... onko muita hyviä edullisia nettifirmoja joista voi varata..?
mihin ne Amsterdamin pikkuputiikit on erikoistunu..? Mitä Amsterdamista kannattaa erityisesti ostaa, onko siellä hyviä kenkiä..?
Itäeurooppalainen keittiö on kauhea, mutta Praha on pullollaan kaikenmaalaisia ravintoloita, joissa saa jumalaista ruokaa (vältä kaikkia tsekkiravintoloita, on mun neuvoni, paitsi jos haluat vain juopotella). Praha on kauniimpi arkkitehtoonisesti, mutta Amsterdamissa on kivempi shopata ja helpompi tehdä kaikenlaista " kiellettyä" ... Pidän molemmista kaupungeista. Amsterdam oli mun ehdoton lempparini ennen kuin meni Prahaan. Mutta Prahassa pitää osata liikkua niin, että osaa vältää pahimmat turistirysät, Amsterdamissa sen suhteen liikkuminen on ehkä helpompaa.
Syöminen, juominen ja majoittuminen on Prahassa selkeästi halvempaa kuin Amsterdamissa.
Missään ei ole niin hyviä makkaroita, savusianlihaa, lämmintä hapankaalia, olutta yms kuin Prahassa. Söin siellä kuin pieni eläin ja kotiin tultua olin laihtunut useamman kilon!
eivät kuulu mun lempiruokiini. Mutta kuten sanoin, se että moisista ei pidä, ei ole siellä mikään ongelma, sillä vaihtoehtoja tsekkikeittiölle löytyy.
minilomalle löytyy takuulla molemmista näkemistä/tekemistä. Amsterdamissa viehättää tietty " pikkukaupunkimaisuus" , lisäksi puhuvat siellä lähes poikkeuksetta erittäin hyvää englantia, tosin niin varmaan Prahassakin nykyään, siellä olen ollut useampi vuosi sitten, Amsterdamissa viimeksi toissa vuonna. Amsterdamissa ainakin on kenkiä :D Praha taas ehkä edullisempi, mutta kokonaiskuluissa ei varmaan lyhyehköllä lomalla paljon eroa, riippunee shoppailun määrästä, mihin ehkä Amsterdamissa menee enemmän...
Praha tietty! Kauneimmat naiset, halpaa olutta, vanhaa ja kiinnostavaa historiaa, vanhoja rakennuksia, kivoja museoita, hyvää ruokaa jne...
Amsterdamia en suosittelisi! Rumia naisia, pahaa ruokaa, ei kiinnostavaa tai vanhaa historiaa, tylsiä museoita, nykyaikaisia rakennuksia... Mutta jos nyt joku kuitenkin pitää Amsterdamia parempana, niin sitten pitäköön.
Praha. Olisiko siellä kaunista jokimaisemaa ja vihreä tektiittilasi.
Jos haluaa mennä katsomaan historiallisia nähtävyyksiä jne, niin sitten Praha. Mutta jos haluaa matkustaa turvallisempaan kaupunkiin/maahan, niin sitten Hollantiin/Amsterdamiin.
Itse kallistun Prahan puoleen. :)))))
Tarkenna vähän mitä tykkäisitte tehdä ko. paikassa?