Kotihoidontuki ja irtisanoutuminen
Moi,
Maksetaanko kotihoidontukea (kunnes lapsi 3 v.), jos irtisanoudun töistä kesken ko. kauden? En saa mitään lisiä, perus tuen vaan. Jos irtisanoutuisin (enkä aloittaisi uudessa työpaikassa), katkeaisiko tuki? Harkitsen oman toiminimen perustamista hoitovapaan aikana ja se edellyttäisi irtisanoutumista. Mutta en haluaisi menettää kotihoidontukea...
Kiitollinen vastauksista; taisi kelan palvelunumerokin juuri mennä tältä päivältä kiinni!
Kommentit (3)
eikä sinun tarvitse olla hoitovapaalla saadaksesi kotihoidontuen (poikkeuksena työttömyys eli jos saat työttömyyskorvausta, et voi saada kotihoidontukea). Jos alle 3-vee lapsesi ei ole kunnallisessa päivähoidossa eikä kunnan tukemassa yksityisessä hoidossa, saat kotihoidontukea. Esim. itse sain tukea edellisvuonna parin kuukauden ajalta, jolloin mies ja minä olimme töissä ja isovanhemmat hoitivat lasta.
joka itse irtisanouduttua on yleensä 3kk. Sen jälkeenkin saa kotihoidontukea mutta se vähennetään suoraan työttömyyskorvauksesta. Jos kunnassasi maksetaan kaupunkilisää niin kannattaa ehdottomasti valita kuitenkin yhtälö työttömyyskorvaus + kotihoidontuki, koska kaupunkilisä tulee vielä siihen päälle, eikä vain työttömyyskorvausta.
esim. Jos työttömyyskorvaus olisi 1000 euroa kk, ja kotihoidontuki 300e, saat tukea yhteensä tuon 1000e/kk (eli molempia ei saa täysimääräisenä). Mutta sen lisäksi saat kaupunkilisän.
Käsittääkseni irtisanoutumisella ei pitäisi olla mitään vaikutusta kotihoidontukeen. Saahan kotihoidontuen vaikka työpaikkaa ei olisi ollenkaan. Kotihoidontuki maksetaan, jos lapsella ei ole kunnallista hoitopaikkaa. Ainahan toki kannattaa kelalta vielä varmistaa, mutta en ymmärrä, miten irtisanoutuiminen työstä estäisi tuen saamisen.