POIKIEN ÄIDEILLE KYSYMYS
eli poikien intiimihygieniasta ois kyse. Minkäikäiseltä pojalta saa/pitää vetää esinahka taakse peseytyessä? Ja onko syytä mennä lääkariin jos esinahka on ahdas eikä mene taakse?
Kommentit (16)
Ja ihan on neuvolassakin sanottu, ettei tarvitse. Kyllä sen siellä neuvolassa sitten lääkäri katsoo jos jotain ihmeellistä on.
Minulla on siis kolme poikaa 8v, 4v ja 2v.
Murrosiässä sitten eri juttu mut kyl pojat sitten hoitaa sen pesun itse.
suihkussa. Alkoi itse vähän vetää nahkaa taaksepäin joskus vajaa vuosi sitten. Nyt näyttää vierestä katsottuna nahka menevän taaksepäin íhan hyvin.
Alussa minä tai mies autettiin mutta nyt osaa jo itse. Hällä ollut usein tulehduksia ja siksi pestään sieltä alta.
En ole erityisesti mitenkään ihmeellizesti pessyt.
Jos vielä 5-vuotiaana esinahka on todella ahdas ympärileikkaus on melko varmasti edessä.
Meidän pojalla (3v) on ainakin vielä ahdas esinahka ja on jouduttu muutama antibioottikuuri pippelinpäähän tipulletemaan, koska nahka oli ahtauttaan tulehtunut. Lääkäri neuvoi vetämään esinahkaa taakse pesun yhteydessä, pesulla pitää käydä aamuin illoin ja Betadinea voi käyttää pippelin pesuun.
En ole kyllä asian olevan vielä ollenkaan ajankohtainen. Poika 2,5v. Ei ole ollut mitään tulehduksia koskaan, mutta pitäisikö alkaa nyt jo pestä esinahan alta?
Mieheltä leikattu esinahka joskus 2-3 vuotiaana ja ei myöskään ' osaa' sitä tehdä... =)
Kerran koitin, kun tuli tulehdus ja piti tippoja laittaa. No ainakin sen verran sain et tipat meni ja pippeli parani. Paasiahan se olikin!
Eikä sitä saa mennä vetelemään taakse pieneltä pojalta! Meidän pojalla oli tiukka esinahka 6v neuvolassa ja varovaista liikuttelua lämpimässä kylvyssä, eikä mitään ympärileikkausta tarvittu.
Siitä voi seurata arpikudosta joka vaikeuttaa tilanne entisestään. Usein 3-vuotiaana alkaa esinahka löystymään. Sitä ennen ei sen alta tarvitse pestä ellei tulehdu. Tulehduksia tulee taas helpommin jos esinahkaa venyttelee liian aikaisin.
Meille tehtiin selväksi jos synnytyslaitoksella ettei esinahan alta pestä eikä putsata ja sitä ei saa vetää taakse vaan se hoitaa itse itseään. Putsauksella voi sen bakteeritasapaino järkkyä josta seuraa ongelmia. Samoin sanoi neuvolatäti ihan oma-aloitteisesti kysymättä.
enkä ole ikinä vedellyt kummankaan esinahkoja.
pojat hoitaa itse pippelin pesun eivätkä tietääkseni vetele esinahkoja minnekään!
tästä tuli mieleen yks juttu ala-asteelta kun piti niitä terkan lappuja täyttää.:) Kaikille siis sama papru niin pojille ku tytöille, no me ei sit tyttöjen kans tietty mitä on esinahka ja pohdittiin siinä että mitä vastataan, porukalla sit laitettiin että ei ole, koska ei oltu aiheesta mistään kuultu. Kotona tuli kysyttyy sit vanhemmilta. Kyllä naurettiin jälkeenpäin.:)
Ja kysymys siis kuulu jotenki näin " onko sinulla tiukka esinahka" .
niitä esinahkoja liian aikaisin!!!??? Kysykää mieluummin neuvölasta neuvoja kuin täältä, täältä saa niin monta erilaista vastausta, eikä välttämättä oikeaa vastausta!
Ei muuten kannata tehdä mitään