Supistukset ja kohdunsuun tilanne
Onko kenelläkään muulla kokemusta ennenaikaisista supistuksista ja niiden vaikutuksesta kohdunsuuhun? Itselläni on menossa kolmas raskaus, viikkoja kohta 29 ja tänään neuvolassa todettiin, että kohdun ulkosuu on sormelle auki, kaulan pituus 3cm, hiukan pehmennyt, mutta kiinteä. Minulla on noin viikon ajan ollut ajoittain säännöllisiä supistuksia suunnilleen tunnin jaksoissa. Outoa on se, ettei supistuksia ole ollut aikaisemmissa raskauksissa lainkaan ennen kuin synnytyksen käynnistyessä ja kohdunsuukin on pysynyt koko ajan tiukasti kiinni.
Lääkäri ei vaikuttanut huolestuneelta, mutta hiukan tuo tieto, että ulkosuu on jo sormelle auki, säikäytti. Onko tuollainen avautuminen normaalia näin aikaisessa vaiheessa? Vaikka supistukset ovat kivuttomia, eikä niitä ole ollut kovin paljon, ovat kuitenkin selkeästi jo avanneet kohdunsuuta (vielä kuukausi sitten paikat olivat tiukasti kiinni). Onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa tilannetta ja miten raskaus on edennyt? Pitäisikö tähän reagoida jotenkin (lisätä lepoa tms.)?
Kommentit (6)
Tarkistiko lääkäri kohdunkaulan tilanteen käsikopelolla vai ultralla? Mulla lääkäri rv 14 käsikopelolla tunnusteli, että kohdun kaulalla olisi pituutta noin 2 cm, mutta rv 28 toinen lääkäri ultrasi, että tuo pituus onkin 5 cm! Aika huima ero käsituntumalla ja ultralla.
Mulla tuolloin rv 28 kohdun suu oli sormelle auki, siis ulkosuu, sisäsuu oli kuitenkin kiinni, mikä siis ilmeisesti enemmän jotain merkitsee. Uudelleen synnyttäjillä paikat voi kai herkemmin aueta jo varhaisemmassa vaiheessa.
Mulla ekassa raskaudessa alkoi kivuttomat supistukset rv 20. Supistukset esti melkein kaiken liikkumisen, ihan pelkkä rauhallinen kävelykin aiheutti tuskallisen olon. Vauva syntyikin sitten rv 34, tosin siitä olen saanut vaihtelevaa mielipidettä johtuiko tuo ennenaikaisuus supistuksista vai jostain muusta vai oliko kyse vain huonosta tuurista.
Myös tässä raskaudessa on supistellut jo melko varhaisesta vaiheesta, mutta kaikki on oikeastaan liittynyt rasitukseen ja vasta nyt viime aikoina, rv 30 jälkeen, on alkanu supistelut lisääntymään myös ilman sen kummempaa rasitusta ja muistuttavat enemmän noita esikoisen odotusajan suppailuja. Pelkkä jalkeilla olo saa välillä jomotteluja aikaiseksi. Lepo usein kuitenkin auttaa. Mulle neuvolatäti antoi ohjeeksi supistuksiin juuri tuon lepäämisen sekä riittävän nesteen nauttimisen.
Sinuna en välttämättä hirveän huolissani olisi, ainakin tilanteesi kuullostaa melko samalta kuin omani ja itse olen nyt rv 36 vielä yhdessä kasassa. :) Kannattaa kuitenkin luottaa omiin vaistoihin ja pyytää lääkäriltä vaikkapa kontrollikäyntiä mikäli tuo supistelu kovasti huolestuttaa. Onnellista odotusta!
S rv 36+0
Viikko sitten jouduin päivystykseen säännöllisisten, kivuttomien n 5 min välein tulevien supituksten vuoksi, jotka eivät rauhoittuneet makaamalla vaan jatkuivat koko iltapäivän ja illan. Kohdunsuun tilanne oli ollut viikkoa aikaisemmin neuvolassa suljettu, kiinteä ja sormin mitattuna 2.5 cm. Päivystyksessä kohdunsuu oli ulkosuulta auki sormelle ja ultralla mitattuna 3.7cm. (3cm on kuulemma normaali) ja pehmeä. Sain kertaalleen supistusta estävää lääkettä ja pääsin kotiin.
Nyt oli sitten uusi kontrolli polilla, jossa ultralla mitattuna kohdunsuu oli 2.5cm, sormin 1.5cm, pehmeä mutta sisäsuu edelleen kiinni... joten ei vielä toistaiseksi huolta. Kotilepo jatkuu.
Tämän viikon aikana supsituksia on tullut yleensä illalla ja yöllä 5 min välein, kipeinä aina kuitenkin vain alle tunnin ajan kerrallaan... eli vaakataso ja tarvittaessa lämmin suihku tai lämpöpussi on auttanut. Lääkäri sanoi, että jos useamman tunnin supistelee 5 min välein kipeesti niin pitäs lähteä. Mutta tietenkin tuo ohje on henk. kohtainen, koska tiedetään että tämä supistelutahti ei vielä hirmuisia ole kohdunsuulla tehnyt.
Mymmeli rv 28+3
oli supistuksia jstn raskauden puolesta välistä saakka, kohdunsuu oli auennut sormelle..sairaslomalle jäin töistä jotta ei tulisi lisää suppareita, hiljokseen se eteni ja pehmeni ja aukeni, nyt on raskausviikko 38+1 ja viikko sitten synnytystapa arvioinnissa oli auki kohdunsuu sisältä ja ulkoo ja kanava 2cm..
Hyvin on kuiten tänne asti päässy ja tuntuu et ei se nyt taia tulla ollenkaa koko neiti :) kun aluksi pelkäsi että tulee liian aikaste.
Onnea odotukseen!
että minä odotan esikoista jonka takia aika herkästä lääkäri laittoi sairaslomalle. Silloin lääkäri sanoi että on normaalia uudelleensynnyttäjällä että paikat kypsenee aikasemmin.
Ja kästtääkseni ei hätää jos ulkosuu auki kuhan sisäsuu on kiini.
Ihan käsikopelolla tuo 3cm tosiaan tutkittiin. Vastauksenne olivat huojentavaa luettavaa. Täytyy nyt vain seurailla tilannetta ja käydä uudelleen tutkituttamassa, jos supistukset jatkuvat.
suu sormelle auki. Kaulan pituus on se ratkaiseva ja koska sulla on 3cm niin eipä huolta.