Mitä sinne sairaalaan oikeasti tarvitsee mukaan?
Kun toisaalta kuulee että sinne tarvitsee vain sen neuvolakortin, ja toisaalta taas on kolme sivuisia listoja missä luetellaan vaikka mitä maan ja taivaan välillä mitä sinne pitäisi ottaa mukaan.
Ketä sitä uskoisi?
Olen siis menossa synnyttämään Kättärin Haikaranpesään.
Otanko osastolle mukaan omat vaatteet? Vai onko siellä muut kaikki talon tarjoamissa yöpaidoissa? Pitääkö ottaa omat tossut, vai ei?
Muistelen vaan kun edellisen kerran olin synnyttämässä käytin vaan talon tarjoamia tamineita, jotka sai viskata aina kun tulivat likaisiksi suoraan talon pyykkikoppaan. Ja kaikki muutkin näytti sillon käyttävän näitä " ihania" vaaleanpunaisia yöpaitoja ja 70-luvun kuosilla olevia aamutakkeja.
Mutta jos muilla on nyt siellä omat vaatteet päällä, tyyliin verkkarit esim. niin en minäkään silloin halua ainoana kuljeskella siellä niissä kätevissä mutta oikeesti karmeissa sairaalavaatteissa.
Kommentit (11)
Sairaalaan vaatteet mulla kyllä on (kaksi olen jo kättärillä synnyttänyt ihan normi osastoilla), mutta on mulla oma shampoo, hammasarja- ja tahna. Ja omia siteitä + parit pikkarit ja imetysliivit. Sukatkin on ollut omat, mutta sairalaan sandaalit on ok. Kamera, luettavaa ja känny. Samoissa vaatteissa olen kotiin lähtenyt kun missä olen tullut. Esikoisesta oli sairaalassa synnytysyön lisäksi kolme yötä, kakkonen syntyi päivällä ja oltiin kaksi yötä. Kaukalon + vauvan vaatteet mies toi ennen kotiinlähtöä. Tää kuullostaa tietty hassulta, mutta pakkaan kamat kuin hotelliyötä varten :-)
Mutta ota sairaalaan mukaan purkki B-vitamiinia. Siis neuvolakorttien ja muiden juttujen lisäksi ;-) Synnytyksen jälkeiset ilmakivut on monesti sanoinkuvaamattomia, ja B-vitamiini on ainakin minulla toiminut aivan loistavasti noihin kipuihin. Se siis pilkkoo ilmaa.
Tsemppiä synnytykseen, Yazmin rv 29+6
Neuvolakortin lisäksi tarvitsin ekassa synnytyksessä ainoastaan rintaliivejä, liivinsuojia ja hiusharjan.
Ainiin ja omat aamutossut oli, kun sairaalan jalkineet eivät mahtuneet jalkaan kovan turvotuksen vuoksi.
Sairaalakassissa oli vaikka mitä, jopa herkkuja. Mutta kaikki jäi kassiin :).
Kannattaa miettiä, että onko jotain sellasta mitä ilman ei tule toimeen ns. normaalissakaan elämässä ja varata ne matkaan mukaan. Kotiin voi sit etsiä valmiiksi jotain, joita " voisi ehkä tarvita" ja pyytää miestä tuomaan, jos on tarvis.
lompakko.
On suuri vaara, jotta se varastetaan!
Lisäksi tarvitsin kotiinlähtövaatteet, huulirasvan, hammasharjan ja -tahnan, hiusharjan.
Mukana oli muuten myös herätyskello, jonka laitoin yöpöydälle. En nähnyt sängystä kelloa muuten ja vauvaa jouduin herättelemään syömään neljän tunnin välein.
-s-
-sen neuvolakortin ;)
-kamera
-dödö
-hiusharja
-hammasharja ja tahna
(nää on ne jotka pitää muistaa lähtiessä..loput voi mies tuoda seuraavana päivänä jos tulee kiire..mut meinaan loputkin kassiin valmiiks siis pakata)
-omia siteitä (olen molemmilla kerroilla vuotanu niin vähän että se sairaalan megaside on todellakin ällöttävä ja tarpeeton toisena päivänä)
-omia pikkareita (en tykkää niistä verkkomallisista)
-omat imetysliivit (mun rinnat on niin isot että sairaalasta ei löytyny sopivia)
-liivinsuojia
ja lakritsia...jottei tarvii sitä ulostuslääkettä ottaa ;D...toiminu mulla siis lakritsi hyvin joka kerta!!
masu 28+6
plus että hiki siellä imetystaiapaleen alussa pukkaa niin kovasti päälle!!
Just oltiin tutustumassa synnäriin ja sanottiin että sairaala tarjoaa vaatteet+siteet, ne hlökohtaiset hygieniavälineet siis mukaan. Eipä siellä osastollla näkynyt omia vaatteita. Niin ja sanoivat että jos menee synnyttämään syysilmoilla niin ottaa vauvalle mukaan lämmikettä (tumput, hattu...).
Itse ajattelin ottaa tyyliin hygieniavehkeet, mammakortti ja kamera+jotain viihdykettä varalle.
Vauvan vaatteet ja paluu vaatteet mulle saa isä tuoda hakiessaan.
Mun kokemus oli, että hirmu lista kaikenmaailman tavaroista oli ihan turha... Esikoisen synnytysreissun perusteella seuraavalle reissulle aattelin ottaa mukaan:
-neuvolakortti
-vihko johon kirjotetaan synnytyksen aikana juttuja...
-kamera & kännykkä
-tossut (sairaalasta käskivät ottaa)
-hammasharja ja -tahna
-kampa
Kotiutumisvaatteet + imetysliivit + -suojat mies voi tuoda ennen kotiutumista.
Ja oikeesti.. Ei se mikään suljettu laitos ole.. ;) Kyllä sinne saa lukemista, herkkuja, vaatteita, ym. mitä ny ikinä tartteekaan, sit myöhemmin.
burde
tai no olisin, mutta epämukavammin.
- imetysliivit ja liivinsuojukset. (niitä ei sairaalalla (kättäri) edes ollut)
- hygienia tarvikkeet (mukaan lukien huulirasva, jota muuten en tarvitse mutta sairaalan kuivailma kuivattaa kaiken).
-vauvalle tumput (niitäkään ei sairaallalla ole).
Muuta kivaa/hyödyllistä:
-kamera
-vauvalle oma kapalo (Uniliina) tosin niitä kättärillä Haikaran pesässä kuulemma on, mutta ei riitä kaikille.
- korvatulpat
- puhelimen laturi... tosin unohdin sinne viimeksi ja sitä kysyessäni takaisin sanoivat, että niillä on kokonainen laatikollinen unohtuneuta puhelimen latureita )
sitä kun nukkuu, kävelee zombiena, imettää, vuotaa ylä ja alapäästä, äheltää vessassa ulostuslääkkeen voimin, istuu uimarenkaan päällä. Mä vaihdoin monta kertaa päivässä niitä vaatteita. Itsellänikin kyllä on edellisestä jo 4 vuotta aikaa mutta omiani en siellä aio sotkea.
Mitä muuta tarvitsee sairaalaan mukaan. Riippuu aika paljon missä asutte? Jos mies käy kotona välillä niin tosiaankin neuvolakortti lienee rittävä. Mulla ei ollut esikoisen synnytyksessä mitään mukana. Mies toi tullessaan kameran. Ehkä nyt otan jotain luettavaa itselleni synnytyssaliin. Hammasharja jne. olisivat ihan kivoja mutta mä käsken mieheni sitten tuoda kaiken tarvittavan kotoa.