Tänään kerhossa yksi äiti ihmetteli, miten 3vuotiaani osaa käyttää niin hyvin saksia.
Onko tuo nyt sitten niin maailman suurin ihme!? Eikö 3-vuotiaana muka kuulu osata jo käyttää saksia?
Kommentit (11)
Ystävällistähän se on sanoa jotakin positiivista toisen lapsen taidoista.
Meillä niinä reilu 4-vuotiaana osanneet jos leikata viivoja pitkin ja oikea ote kädessä.
Ei mun mielestä 3-vuotiaan edes ole pakko osata leikata vielä.
Mihinköhän se sitä taitoa tarvitse siinä iässä?
Joku oppii aiemmin ja toiset myöhemmin...
Käytössä vain sellaiset muoviset joilla saa paperia leikattua.
Ei ole maailman suurin ihme ei. 3-vuotiaan saksienkäyttötaito taitaa olla aika suoraan verrannollinen siihen, kuinka paljon hän on noita kapistuksia saanut käyttää.
Ei vaan taida kiinnostaa. Eipä tuo nyt mikään suuri ihme ole, mutta onhan se kiva jos lasta kehutaan.
Toisin sanoen ei ole tullut mieleenkään sitä ihmetellä. 2-vuotiaana alkoi opettelemaan, kun sakset alkoivat kiinnostamaan ja tänään tosiaan kerhossa leikkasi ihan pikkusen viivojen vierestä. Ja totta, kohteliaisuutena minäkin sen otin, mutta en ole osannut pitää sitä muuta kuin täysin ikätasoon kuuluvana taitona.
ap
oikein virtuoosi saksien kanssa. Myös silloin kun mökillä parturoi ensin nukkensa ja sitten itsensä - tosin vain toiselta puolelta päätä. Että kyllä se ikätasoinen taito on, mutta...
meidän pikkumies ei osannut kunnolla leikata viivaa pitkin, mutta täti sanoi, että ihan tarpeeksi hyvin nelivuotiaaksi.
3v. neuvolassa täti ihan huvikseen antoi sakset käteen ja sanoi " ethän sinä varmaan vielä leikata osaa, mutta kokeillaan" ja poika sen kun leikkasi suoraa viivaa sekä ympyrän viivaa pitkin ja IHAN millintarkasti.
Terkka meinas pudota tuoliltaan ja sanoi, että olen harvinainen ÄITI koska olen antanut lapselle sakset käyttöön. Nykyajan äidit kuulemma eivät viitsi useinkaan antaa ettei tule silppua ja harmeja.
No, nykyään (4v.) poika leikkaa ihan mitä vaan yhtä tarkasti kuin aikuiset.
Vierailija:
Terkka meinas pudota tuoliltaan ja sanoi, että olen harvinainen ÄITI koska olen antanut lapselle sakset käyttöön. Nykyajan äidit kuulemma eivät viitsi useinkaan antaa ettei tule silppua ja harmeja.
Mä olin kans ihan ihmeissäni, kun meillä lapsi halusi jo n. 2-vuotiaana sakset ja leikata. Silloin annettiin ne lasten muovisakset mutta eihän niillä mitään saa aikaan. 2,5-vuotiaana sai sitten oikeat lasten sakset, siis joilla voi saada jopa " vahinkoa" aikaan. Meillä lapsen harrastus on silputa ja leikellä suurinpiirtein kaikki meille tuleva mainosposti/kirjakerholehdet yms. Ei leikkaa muuta kuin sitä mitä annetaan ja käy kysymässä onko leikeltävää. Tuleehan siitä hirveä silppu, mutta niitä kerätään sitten yhdessä roskikseen. Lapsi leikkaa vain omassa huoneessaan. Nykyisin käyttää " äidin ja isin" saksiakin ja leikkaa mitä nyt saksilla yleensäkin leikataan. Ikää tulee talvella 4v.
Usko pois, toiset osaavat 3v käyttää saksia ja toiset ei, ihan normaalia.