Millaista on asua jossain ns. "syrjäseudulla"?
Jossain ihan maalla tai pienessä kaupungissa, joka ei ole isojen kaupunkien lähellä?
Missä ei ole Stockmannia tai sushiravintolaa eikä niin vaan lähdetä laivalla käymään vaikka Tukholmassa?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin alle kolmikymppisenä talon syrjäseudulta, kun oli kaipuu päästä rauhaan ja yksinäisyyteen. Mutta kyllä se parin vuoden päästä alkoi kyllästyttää se liiallinen rauha ja yksinäisyys, kun ei ollut mitään tekemistä.
Mielikuvituksen puutetta, jos ei ole mitään tekemistä! Täällä kun on ihan tavallisissa töissäkin tarpeeksi, etenkin jos on jotain kissaa suurempia elukoita.Minä en tunne mitään tarvetta pistäytyä extempore Stockmanilla, Tukholmassa tai sushiravintolassa - jossa en ole muuten käynyt vielä koskaan.
Sen sijaan voin tehdä kotona postimyyntiostoksia vaikka Stockmanilta, valmistaa itse paljon sellaista, jota siellä ei ole myynnissä ja pyydystää itse "sushini".Syrjäseudulla asuminen - ja tarkoitan nyt sellaista paikkaa, jossa ei näy naapurin valot eikä taivaalle heijastu lähimmän taajaman katuvalot - vaatii kyllä omatoimisuutta ja itsenäisyyt
En ymmärtänyt minäkään maalta opiskelujen takia kaupunkiin muuttaneena, mitä tekemistä siellä on.
Vapaa-aika meni siellä elokuvia katsellessa, kaljaa juodessa ja tietokoneella istuessa. 4 vuotta riitti, enkä ikinä takaisin kyllä haluaisi.
Maalla menee aika mukavasti rakennuksia ja pihaa laittaessa, nurmen leikkuussa, autoja ja koneita huoltaessa ja korjatessa, metsästäessä, polttopuusavotassa, ulkosaunaa kalja kädessä lämmittäessä jne...
Ihan omasta itsestä kiinni kuinka paljon seuraa kelläkin on maaseudulla. Naapurilta käydään kysymässä apua sen viemärin avaamiseen, pohditaan yhdessä puutarhanhoitoa, vaihdetaan taimia ja jos jollekin tulee liikaa satoa, niin kutsutaan naapurit keräämään.
Saatetaan jopa istua iltaa pihalla grillaten makkaraa. Koskaan ei ole kiire minnekään, vaan juttusille saatetaan pysähtyä ihan autollakin ajaessa. Aina joka tapauksessa tervehditään.
Lähimpäänkauppaan mennessä ei kannata kiirettä pitää, koska siellä jää helposti kassan kanssa suustaan kiinni. Paikalliset juorut jaetaan kaikkien kesken. Ihana yhteisö ja tunnen itseni onnekkaaksi, kun saan juuri täällä asua
Elämässä tulee vastaan ihan oikeita ongelmia eikä tarvitse keksiä niitä itse. Ja ne oikeat ongelmat ovat yleensä ihan hyvin ratkaistavissa pienellä viitseliäisyydellä.