Olen kasvanut valtion koulukodissa. Haluatko kysyä jotain?
Kommentit (40)
ja muut ovat vielä alle kouluiän.
Ap
erilainen, jos vanhempani olisivat olleet ns. normaaleja. Meillä oli paljon uskonnon varjolla harjoitettua vakavaa fyysistä ja henkistä väkivaltaa. Olin jo teininä herkkä ja kriittinen persoona (ja olen edelleen), en sopinut muottiin ja jouduin pahoihin vaikeuksiin hengellisen sopeutumattomuuden takia, ja sitä kautta tulivat muut ongelmat.
Minulla on omia lapsia, ja yritän kaikin tavoin antaa heille mahdollisimman normaalin elämän. Ei siis mitään ihmeellisiä ideologioita, ei väkivaltaa - henkistä tai fyysistä, kannustan opiskeluun jne.
Ap
Yli 90 % koulukodissa olleista joutuu aikuisena vankilaan.
En ole ollut vankilassa, eikä minulla ole rikosrekisteriä. Mistä löysit tuon, että 90 % on vankilassa? Uskoisin, että ennemminkin vankiloissa olevissa 90 % on ollut koulukodissa.
Ap
Pääseekö 12vuotiaat sinne.
Nimittäin olen 12 v tyttö ja asun Keravalla. Mä lintsaan melkein koko ajan, ja tälläkin hetkellä. Niin.... Aloin miettiä että pitäskö mennä? Vanhemmatki välillä miettinyt ja Isosisko ja Isoveljenikin ovat olleet. Tai veli on vieläkin. T: Wilma
He Wilma! Älä mene koulukotiin, vältä sitä paikkaa jos vaan mitenkään mahdollista. Se ei ole helppo paikka, eikä sinne joutumisessa ole mitään coolia. Aluksi sua kiusataan, voidaan lyödäkin ja vaikka mitä. Porukka siellä on osittain vaarallista. Tiedän mistä puhun. Sinun ei tarvitse mennä sisartesi jalanjäljissä. Tee täyskäännös. Jos kotona on vaikeaa, mene puhumaan vaikka koulun terkkarille tai kuraattorille. Ota apua vastaan, KÄY KOULUA.
T. entinen Vuorelan kasvatti
Mene jos siltä tuntuu mut se ainakin pelasti.. Terv.vuorelan asukki 8v6kk tuli oltua siellä kirjoilla. Erilaisista syistä mutta ei se huono paikka ole kuhan suhtautuu järjellä eikä yritä olla joku joka tietää muka kaikesta kaiken.. Toiv. Helpottaa..
Hei tiiän et tää keskustelu on vhä vanha mut silti... eli oon 12v tyttö mul on keskivaikea masennus enkä oo käyny kouluu 2 vuotee käytännössä yhtää. Jäin luokalle eli oon nyt 5lk 10 vuotiaitten keskellä. Olin joskus pari kuukautta oulunkylän vastaanotto keskuksessa mut eipä siitä mitää apua ollut. Pelkään koulukoti vaihtoehtoo mut eipä tässä oikee muutakaa jää käljelle. Oon päivät omassa huoneessani pari kertaa oon viillelly (ihan siis pintanaarmuja vaa) jne... eli jos nyt koulukotiin joudun nii millasii sääntöi siel on ja jos rikkoo sääntöjä nii millasii rangastuksii tulee ja eihän sellasis paikois oo nykyään enää noin tiukkoja tarkastuksii ja riisutuksii yms.
Minäkin olen kasvanut valtion koulukodissa.
"Pakkotyö tarkoittaa työtä tai palvelusta, johon ihminen pakotetaan rangaistuksen uhalla vasten tahtoaan."
"Orjuus on ihmisen pitämistä toisen (ihmisen tai valtion) vallan alla työssä ilman oikeutta palkkaan, vapautta ja omaan tahtoon perustuvaa valintaa. Orja ei pääse ulos asemastaan"
"Lapsityöllä ja lapsityövoimalla tarkoitetaan alaikäisten lasten tekemää työtä, joka on fyysisesti, psyykkisesti, moraalisesti tai sosiaalisesti haitallista, taikka häiritsee tai estää heidän koulunkäyntiään"
"Kaikessa ensisijaista on lapsen etu. Terveisin lastensuojelu"
Huostaanotetun pakkotyö lastensuojelu laitoksessa
https://mosaiikkimieli.home.blog/2019/05/27/huostaanotetun-pakkotyo-las…
Seisotettiinko sinua alasti nurkassa tai oliko muita nöyryyttäviä rangaistuksia, kun sellaisista oli tässä taannoin lehdessä juttua.
Olen ehkä joutumassa koulukotiin ja halusin tietää et onko se niin paha paikka mitä sanotaan ja pääseekö esim kotiharjoiteluihin tai kotilomille samalla tavalla ku laitoksella ja onks siel kui tiukat säännöt pääseekö esim kesäleireille tai näkee frendei jonnekki tai millast se elämä on tai paljon se eroo laitoksella elämisestä pysyykö siel harrastaa jotai esim ratsastusta jne ois kiva saada tietää näihi vastaus
Tarja T voit laskea prosentteja mielin määrin. Loppujen lopuksi tuloksesi on
se, mikä haluat. Oli totta tai tarua, sillä olet selvästi ihminen, joka tykkää pätee.
Olen poika (15 v) jolla huonot kotiolot. Haluaisin koulukotiin jossa voisin elää rauhassa ja turvassa ja samaan huoneeseen toisen pojan kanssa ja nukkua yöt lähekkäin lämpimässä kainalossa. T Poika 15 v
Noppa kirjoitti:
Olen ehkä joutumassa koulukotiin ja halusin tietää et onko se niin paha paikka mitä sanotaan ja pääseekö esim kotiharjoiteluihin tai kotilomille samalla tavalla ku laitoksella ja onks siel kui tiukat säännöt pääseekö esim kesäleireille tai näkee frendei jonnekki tai millast se elämä on tai paljon se eroo laitoksella elämisestä pysyykö siel harrastaa jotai esim ratsastusta jne ois kiva saada tietää näihi vastaus
Ite olin lagmans gardenissa Pietarsaaressa koulukodissa ja siellä oli 4 hevosta jolla sai ratsastaa ja pari lammasta. Lomille pääsi joka viikonloppu ja aluks joka toinen viikonloppu.
Muissakin laitoksissa saat harrasterahaa, vaaterahaa sekä viikko tai kuukausi rahaa.
Tossa laitoksessa sai kuukausi rahaa 80€ ja lastenkoti lystimäessä missä olin , sai 12,50€ viikossa. Vaaterahaa sai 50€ kk.
Saitko tarpeeksi tukea ja apua hyvään elämään ? Oliko turvallinennympäristö
Myös Kristillistä kasvatusta,että uskot Jeesukseen ?
Asuin 80-90 - luvulla Ogelissa, tunnettiinko tuolloin? Jos, niin terkkuja, ja voimia sulle! Ja jos tahdot laittaa viestiä, niin kaikin mokomin.
erilainen, jos vanhempani olisivat olleet ns. normaaleja. Meillä oli paljon uskonnon varjolla harjoitettua vakavaa fyysistä ja henkistä väkivaltaa. Olin jo teininä herkkä ja kriittinen persoona (ja olen edelleen), en sopinut muottiin ja jouduin pahoihin vaikeuksiin hengellisen sopeutumattomuuden takia, ja sitä kautta tulivat muut ongelmat.
Minulla on omia lapsia, ja yritän kaikin tavoin antaa heille mahdollisimman normaalin elämän. Ei siis mitään ihmeellisiä ideologioita, ei väkivaltaa - henkistä tai fyysistä, kannustan opiskeluun jne.
Ap