Vastasyntynyt ynisee, mistä voi johtua?
Muistan joskus lukeneeni, että yninä (jatkuva) on merkki jostain, mutta en muista että mistä.
Täytyy kysyä neuvolasta kun ensi viikolla mennään toista kertaa. Vuav on nyt kohta 2 vkoa.
Kommentit (16)
Itse en olisi tajunnut mitään, sillä olihan hän ensimmäiseni ja ihan OK, söi hyvin jne. mutta hoitajat rupesivat sitä ääntä enemmän miettimään. Vauva oli niellyt syntyessään kakkaista lapsivettä ja siitä ilmeisesti johtui pieni tulehdus.
Jossain tv ohjelmassa oli kerran kehitysvammainen tai/ja sairas lapsi jonka kerrottiin ynisseen pienestä asti.. en muista käyttivätkö ynistä, inistä vai mitä sanaa, mutta sama asia kuitenki.
En halua pelotella..
mutta ei siihen kukaan mitään sanonut. Hoitajat eikä lääkärit.
eikä sen edes kuulu tai tarvitse olla hiljaa. muut lapset oli hiljaa?? niin, oletko sinä presiis samanlainen kun sisaruksesi?? et! kaikki ollaan vain ihmisiä, erilaisia.
Olin ihan varma, että oli vaan sterssantunut synnytyksestä ja muutenkin turvallisesta kohdusta pois siirtyminen " vaivasi" . Vauvaa tutkittiin tarkemmin, mutta ei siitä mitään löytynyt. Jotain stressiä vain oli pienellä!
Vierailija:
Muistan joskus lukeneeni, että yninä (jatkuva) on merkki jostain, mutta en muista että mistä
Kaveri on nyt 14 eikä pätkääkään kehitysvammainen ;)
naristellut selkeästi. Tuo naristeluhan voi johtua matalista sokereista tai yleensä hapenpuutteesta. Vauvaa varmuuden vuoksi tutkittiin ja narina jatkui varmaan pariviikkoiseksi, mutta mitään häikkää ei löytynyt. Oli vaan ilmeisesti vauvani tapa äännellä!
Hermo meinasi mennä, mutta onneksi ähinä loppui. Nyt viikon vanha pikkuveli osoittaa samanlaisia elkeitä, saa nähdä kaunako tuota kestää.
Ensimmäisen elinviikon aikana ilmenevä narina tai yninä voi olla oire juuri tuosta aiemmin mainitusta matalasta verensokerista tai infektiosta. Tässä vaiheessa näistä kummastakaan on lapsesi tapauksessa kyse, asia olisi varmasti huomattu jo sairaalassa.
piti siis kirjoittamani, että mikäli näistä kahdesta vaivasta olisi kyse, asia olisi varmasti huomattu jo sairaalassa.
Pahoittelen epäselvää tekstiäni.
Vastasyntyneen vatsa tyhjenee noin kahdessa tunnissa ja koska yninä alkaa unien aikaan niin voi tosiaan olla että meillä ääntely liittyy juuri verensokereihin.
Minä muuten pidän hiukan alle 2 viikkoista vastasyntyneenä. On varmaan ihan normaalia ;oD
Ihana vauva, kun ynisee :) . Minua nauratti myös se hirnuva vauva ;) .
lapsi jotenkin jännästi kurnutti, kun se oli eka se oli meistä vaan hauskaa, kunnes totuus hoitajille ( kiitos sille vihmerälle hoitajalle) paljastui, ja sit oltiinkin teholla tipassa. Oli vetässyt vettä keuhkoon ja epäilivät streptokokkia. Ei onneks mitään löytynyt ja antibiootti meni vain " varalta"
Justiinsa sellaista hirnuntaa, erilaisia mäkätyksiä ja muita " eläinmaailman" ääniä. Liittyy johonkin kurkun kudosten pehmeyteen tms.
Tosiaan siis ihan muutaman viikon ikäisenä.
Halusi nukkua päivisin sylissä, heti kun laittoi sänkyyn alkoi surkea yninä, ei mikään kunnon itku.