Muistettiinko teitä, kun jäitte äitiyslomalle töissä?
Tämä tapahtui lähes pari vuotta sitten, mutta on jäänyt kaihertamaan mieltä.
Kun jäin äitiyslomalle ja kun sain lapseni minua ei mitenkään muistettu työpaikanpuolesta. Sen sijaan kaikkia muita on muistettu pienellä lahjalla ja kortilla, myös niitä, jotka ovat olleen huomattavasti vähemmän aikaa töissä kun itse olen ollut kyseisessä yrityksessä.
En tiedä kuinka paljon siihen vaikuttaa se, että olen työpaikallani ainut nainen, joka on lapsen saanut. Muut ovat olleet miehiä...
Mutta en siis välitä niinkään niistä lahjoista ja korteista vaan siitä ajatuksesta että muistetaan.
Siksi ajattelinkin kysäistä, että onko teitä muistettu?
Kommentit (15)
sain vauvalle paketin vaatteita ja muita tarvikkeita. en tiedä vaikuttiko asiaan, että ennen omaa raskauttani olin itse aina se joka keräsin työkavereilta rahat ostaakseni lahjoja jos kyseessä oli häät, kihlajaiset tai äitiyslomalle jääminen.
oletko varma että " kaikki muut" työkaverisi ovat saaneet lahjan koko henkilökunnalta? entä jos ns " parhaat kaverit" työpaikalla onkin ostaneet toisilleen lahjoja? vai onko sulta kerätty rahaa näihin?
jouduin jäämään sairaslomalle jo ennen äitiysloman alkua ja firma ei meinannut maksaa sairausloma-ajalta palkkaa ja jouduin liiton kautta hakemaan apua, se jäi kyllä enemmän mieleen kuin työkaverien lahja =( tuntui kuin olisi suurenkin rikoksen tehnyt kun ilmoitin että olen pieniin päin, vaikka pomo ja työkaverit ovat kaikki naisia..
täytekakulla ja kahvilla muistettiin jo siinä vaiheessa kun olin ilmoittanut raskaudesta. siinä tilaisuudessa sain suuren herkkukorin, joka sisälsi kaikenlaista kivaa ja terveellistä syötävää raskaana olevalle.
lisäksi keräsivät vauvan synnyttyä rahaa, jonka saimme " pankkilahjakorttina" ja lisäksi poika sai pehmonallen.
jäin sairaslomalle ennen äitiyslomaa. joten varsinaista äitiyslomalle jäämistä ei mitenkään " juhlittu" .
kakkukahvit viimeisenä työpäivänä ennen äitiyslomaa =)
Mutta mieltä on jäänyt kaihertamaan, kun pomo vielä muistutti lähtiessäni, että ilmoittaisin sitten kun vauva on syntynyt, että osaisivat laittaa kukkia. Niitä kukkia ei ole tähän päivään mennessä kuulunut. Ja edellinen työntekijä, joka sai vauvan, sai lahjaksi 100 euron lahjakortin.
Ihan tosissaan, vieläkin vähän harmittaa... Ja meillä on tosi pieni firma, jossa minä olin toinen, joka oli koskaan siellä lapsia saanut. Muuten ei itseasiassa olisi harmittanut, mutta kun pomo erikseen niistä kukkien lähettämisestä vielä mainitsi ja kun sitten mitään ei kuulunutkaan...
Katsotaan, kuinka nyt on asiat, tuleeko kakkukahvejakaan (vitsi!) =)
Nalle rv18
eli meille toimitettiin iso ja upea kukkakimppu kotiin sinä päivänä kun kotiudutiin sairaalasta.
ystäväni, joka on samassa työpaikassa tuli käymään tuoden lahjan. Ihania pikkuisia vaaleanpunaisia vaatteita usempi löytyi paketista :)
Miehen työpaikalta on aina muistettu niin, että lahjalistasta on saanut valita mieluisen tuotteen Lastentarvikeliikkeestä. Hinnaltaan ovat n. 50-80 euroa.
Tottahan se on, että pikkuinenkin muistaminen jää mieleen. Esikoisen ja kakkosen synnyttyä olin eri työpaikassa ja sieltä tuli kotiin Interfloran kautta iso kukkalähetys. Oli ihanaa :)
Z
jos miespuolinen työntekijä saa lapsen, hän palaa pian sen jälkeen töihin isyyslomalta, mutta äitiyslomalainen saa lapsen pitkän äitiyslomansa alussa eikä hän tule töihin hakemaan lahjaansa kovinkaan pikaisesti. Isäthän on varmaan lahjottu isyyslomalta tai synnytyspuuhista palaamisen jälkeen..?
Itse tarjosin työkavereilleni kahvipullat jäädessäni lomalle, ja sain vastaavasti sairaalaan kukkakimpun.
sain pari kivaa ajatuksella valittua aikakausilehteä ja Fazerin sinisen suklaalevyn :) Tämä lämmitti mieltäni, lahja oli tarkoitettu juuri siihen omaan hemmotteluhetkeen äitiyslomalla!
Lahja ja kukat tulivat kyllä sitten vauvan synnyttyä myös.
Toisen lapsen kanssa jouduin sairaslomalle, ja syntyi ennenaikaisena, että silloin jäi lahjat saamatta. Kukat sain kyllä sitten jälkikäteen.
Viimeisenä työpäivänä juotiin kakkukahvit töissä. :) Neidin syntymää seuraavana päivänä tuotiin pussukka sairaalalle jossa oli kortti, nalle, suklaata, helistin, tuttipullo ja ihana body. Ja 5kk:n ajalla ollaan käyty työpaikalla näytillä 2 kertaa + kerran ravintolassa yhteislounaalla. Lokakuussa on yhteinen illanvietto johon minut kutsuttiin sekä marraskuussa pikkujouluihin. Kyselivät jopa mielipidettäni että kuinka pikkujouluja juhlitaan. Porukka on pieni ja ukkovaltainen.. :)
Mammis + Oona kohta 5kk
ama-83:
oletko varma että " kaikki muut" työkaverisi ovat saaneet lahjan koko henkilökunnalta? entä jos ns " parhaat kaverit" työpaikalla onkin ostaneet toisilleen lahjoja? vai onko sulta kerätty rahaa näihin?
Olen itse osallistunut rahallisesti muiden lahjoihin ja silloin kun firma on maksanut niin aina laittanut nimen korttiin.
Minua ei siis muistettu edes kortilla...
Viimeisenä työpäivänä ennen lomaa tarjosin työporukalle kakkua (no, meidän työporukka nyt on semmosta, että me käydään paremmin kun saadaan vähän kakkua ja pullaa...). Tuolloin sain työkavereilta saatesanoiksi toiveen poikkeilla morjestamaan ennen vauvaa ja vauvan kanssa. Laitokselle sain kukkia koko porukalta. Lisäksi olen saanut (tai siis vauva sai...) nallen ja bodyn. Näistä en tosin tiedä, onko ne koko porukalta vai lähimmältä työtoveriltani.
Lisäksi sain kutsun osallistua työporukan virkistyspäivään kesällä. Oli kiva olla mukana.
Työpaikalla olen käynyt morjestelemassa kavereita ja näyttämässä tytön kasvua aina silloin tällöin. Esim. pitemmillä " shoppailureissuilla" olen käynyt syöttämässä ja vaihtamassa vaippaa työpaikalla. Tietää taatusti, et on mikro käytettävissä ja kahvihuoneessa on rauhallista lapata soseita suuhun.
katrim80 kertoi näistä firman virkistyspäivistä. Minä olen ollut töissä (meidän porukka on pieni, n. 10 henkeä) se joka järjestää firman osallistumiset milloin mihinkin ja aina olen pyytänyt henk.koht. mukaan esim. pitkällä sairaslomalla olevan tms. Minua ei ole ole kutsuttu mihinkään :( En saanut kutsua edes joulupäivälliselle mikä on ihan traditio joka vuosi... joululahjasta puhumattakaan. Se jäi kaivelemaan mieltä kun joulun alla vauvakin oli vielä masussa ja olisi ollut helppo lähteä. Joululahja olisi ollut ihan tarpeeseen, se on joka vuosi ollut perinteinen Stocmannin lahjakortti isoimmasta päästä...
Z
Kun vauva syntyi tuli kortti postissa ja jotkut työkaverit kävivät vauvaa katsomassa ja toivat jokainen sitten itse jotain eli eivät yhdessä mitään ostaneet, vaikka työporukka onkin pienehkö (n.10 hlöä) Toinen vauva kun syntyi, niin ei tullut edes korttia. Tekstareilla jotkut onnittelivat ja pari työkaveria tuli sentään käymään ja toivat jotain vauvalle. Mitenköhän on sitten jos ja kun tulee kolmas lapsi, ei varmaan tule enää niitä tekstareitakaan. Sääliksi vaan käy vauveli (vaikkei tietty mitään ymmärräkään asiasta), kun veli sai kortteja yllin kyllin ja enemmän kaikkia pieniä kivoja lahjoja ja hän ei sitten saanut edes kortteja niin paljon. Itse pomolta en toisen lapsen synnyttyä saanut yhtään mitään! En edes onnitteluja! On se kummaa, kun toinen lapsi ei ole enää niin suuri juttu töissä eikä muuallakaan. Sitä ensimmäistä aina juhlistetaan ja ihmetellään. On se minusta vähän väärin! Tai näin ainakin ilmeisesti meidän työpaikalla. Ihanaa lukea, että joillakin niin ihania työpaikkoja, että muistetaan!
Meillä on pieni kuuden hengen työporukka, ja äitiyslomalle jäämisen päivänä sain herkkukorin lahjaksi. Vauvan synnyttyä työkaveri toi laitokselle kukkia ja kortin työporukalta. Tosin olen aika varma että eräs toisia läheisempi työkaveri on nämä molemmat muistamiset junaillut, en tiedä olisivatko muut näitä saaneet aikaan...
Kaikkiin virkistyspäiviin ym. on tullut äitiysloman aikana kutsuja ja nyt taas ensi perjantainakin olen menossa työporukkaa tapaamaan. Mukavalta on tuntunut.
meillä oli pieni ja tiivis työporukka ja sain heiltä lahjan sitten, kun lapseni oli syntynyt. Meillä tosin muistettiin kaikkia muitakin juhlahetkiä; kihlajaisia, häitä, uusia asuntoja jne.