Lapsi vähän yli 2v ja huomenna aloitan pottatreenit. Mutta miten? Mikä on paras tapa?
Lapsi erittäin vilkas ja aiemmin kun olen koettanut käyttää potalla niin ei ole malttanut yhtään siinä istua vaan on kiinnostunut kaikesta muusta kuten wc-harjasta, vessan laatikoista ym ym kaikesta muusta muttei potasta. Nyt olisi kuitenkin pakko jotenkin taas kokeilla... Kuinka usein kannattaisi käyttää potalla?
On vain niin turhauttavaa riisua vähän väliä kaikki kimpsut ja kampsut ja vaipat pois ja yrittää saada istumaan potalla kun ei siinä kuitenkaan hetkeäkään viihdy. Kirjat ei auta asiaa. Pitäis vissiin käyttää sitten housuvaippoja niin olis kätevämpi ne riisua ja laittaa takaisin..
Kommentit (31)
tai siis minä laitan ja hän pissii ja kakkii AINA. Laitan potalle kun herää ja kun itse käyn vessassa. Vaipat on reissussa ja yöllä päällä.
Olen samaa mieltä, vaippavalmistajien propagandaa että vasta 3v vaipat pois. Näin jopa koululaisille tarkoitettuja vaippoja!! Siis ymmärrän jos on esim. sairas lapsi, mutta että normaalitilanteissa hiostutetaan vaipoissa. Laittakaapa itellenne ja tuumikaa onko mukavaa olla??
Ihan turhaa on ottaa stressiä moisesta, lapsilla on kullakin oma sisäinen aikataulu, jonka mukaan kypsyvät esim. vaipatta olemiseen. toisella se käy jo 1-vuotiaana, toisella vasta lähemmäs 4-vuotiaana. t. Neljän äiti
Toki saattaa olla muutamia ns. erityisvaippoja koululaisille, joilla ei ole pidätyskykyä (vrt, vammaiset), mutta ilmeisesti siitä ei ollut kyse?
Alussa kokeilimme kotona ilman vaippaa. Yöksi ja kylään laitettiin vaippa. Eihän se lapsi raukka enää hoksannut milloin saa pissata ja milloin ei. Nyt ollaan viikko oltu kokonaan ilman vaippaa.. myös yöllä ja hyvin on mennyt. Yöllä herää yhden kerran itkemään ja kun käytetään potalla, niin jatkaa unia. Sänkyyn ostin pari " pissalakanaa" , joita vuorotellen pesen vahingon sattuessa. Monta kertaa on pissat ja kakkakin tullut housuun, mutta kokoajan menee paremmin. Luulen että viikon päästä on jo aivan eri tilanne! Suosittittelen vaipan jättämistä kerralla kokonaan!!
Mitä jos hän oppisikin " vasta" 3-vuotiaana? Huutelisitko sitten täälä että lapsesi on suunnilleen vammainen ja käyttää koululaisille tarkoitettuja vaippoja!
pottailun kannattaja, mutta tuosta yövaippa-asiasta olen eri mieltä: Yövaipan saa jättää pois vasta kun se on säännönmukaisesti aamuisin kuiva. yökuivuus vaatii tietyn hormonin erittymistä, eikä lasta todellakaan tule herätellä keskellä yötä potalle.
Jos ei tule mitään, ei pidä olla pettynyt, mutta jos jotain tulee, lasta pitää kehua (ei liikaa). Kyllä sen sitten näkee, onko lapsi yhtään kypsä ja valmis sille touhulle vai ei. Jos ei ole, vaippa vaan käyttöön ja uusi yritys myöhemmin. Jokainen normaali lapsi oppii sen kuitenkin ennemmin tai myöhemmin, jotkut ennemmin, toiset myöhemmin.
Kukin tavallaan.. Kaikki lapsetkin ovat yksilöitä ja jokaiselle sopii erilaiset menetelmät!
tarpeeksi aikaisin, niin eiköhän niistä raivareista jossain vaiheessa pääsee eroon. Ettekö osaa olla yhtään ovelia? Meilläkin on tullut raivareita ja kieltäytymisiä, mutta minäpä olen aina vetänyt jonkun kikka kuutosen hihastani, ja antanut lapselle jotain niin ylimaallisen ihanaa, että raivarit ovat unohtuneet ja potta on kelvannut.
Eihän sinne tarvitse vielä mitään tulla, mutta kunhan istuu jonkin aikaa, siitä on hyvä aloittaa. Äiti joutuu ehkä vilkkaamman lapsen kanssa käyttämään _hiukan_ mielikuvitusta, että ei heti hyppää potalta ylös.
Sitten kun on saanut sinne tiristettyä useamman kerran pissat ja vaipakin on välillä kuiva, voitte harjotella vaipattomuutta.
Silloin kannattaa rullata arvomatot sivuun ja varata iso kasa vaihtohousuja ja kenkiä esille, ja eikun kastelemaan:)
Viikon sisällä lapsi varmaan tajuaa, että ne housut kastuu hänestä johtuvasta syystä ja oppii tuntemaan, että kohta kastuu. Sitä rataa oppii myös pidättämään ja pissaamaan potalle.
Pissaaminen ja kakkaaminen on niitä harvoja asioita, joita lapsi pystyy itse säätelemään, siksi voi käyttää sitä myös vallan välineenä.
Parempi siis, ettei koko asiasta tulisi mitään isoa numeroa. Kastelemisesta pienet ihmettelyt ja onnistumisesta pienet, iloiset ihastelut. Pakottamaan ei kannata ollenkaan, ellei pientä patistusta lasketa mukaan.
Meillä tyttö 2,4kk oppi täysin kuivaksi ja poika 2,6v
pottaa kokeiltiin eka kertaa 8kk iässä, hirveää huutoa. Sitten aina muutaman viikon välein kokeiltiin uudelleen ja muutenkin pidettiin potta esillä koko ajan (vessassa). Vuoden iässä halusi ihan itse mennä siihen istumaan ja siitä eteenpäin hyvin säännöllisesti myös teki tarpeensa sinne pottaan. Käytettiin juuri tuota ruokailujen jälkeen potattamista.
Oli kausia, jolloin piti enemmän viihdyttää ja oli täydellisen vastustuksen kausia, mutta silloin en siis enää antanut periksi, vaan huijasin aina potalle, joten ne vastustuskaudet jäi aika lyhyiksi.
Puolentoista vuoden iän jälkeen kakat tulivat vain pottaan ja täysin päiväkuiva oli 1v 11kk.
Ei tarvittu houkutteluja, vippaskonsteja, mattojen käärimistä ym. hommia. Poika oppi kuivaksi kerralla. Potta oli esillä vauvasta asti.
sillä, että kolmevuotias oppii kuivaksi kerralla. Niin kolmevuotiaan pitääkin.
Mitä haittaa siitä on?
Minusta on ihanan hienoa että lapseni meni ekalle luokalle, mutta niin hänen ikäisensä pitääkin mennä. Olen silti ylpeä pikku ekaluokkalaisestani.
Hävetäkö pitäisi?
kolmevuotiaana, vaikka kertalaakista, niin joo, hieman häpeäisin. Se on minusta myöhään, sanokaa mitä sanotte.
tulee mieleen pikkulapsi, joka tukkii korvansa ja huutaa isoon ääneen " en kuuntele teitä muita kun ootte ihan tyhmiääääää..."
1,5 v? Minun laskujen mukaan alle vuosi. Pottaa näytettiin aiemmin muutaman kerran, mutta vuoden iästä pottailtiin ja alle vuodessa oli täysin päiväkuiva ja sitä ennenkin pitkään jo melkein. Aherruksesta en tiedä, mutta ainakin säästimme huikean määrän vaippoja, koska viimeiset puoli vuotta päivässä meni yleensä vain 2 vaippaa. Ja vaikka olisimme käyttäneet kestoja, niin säästimme valtavasti vettä ja energiaa. Ja vaipattoman lapsen kanssa on tosi paljon helpompi liikkua, ja me olemme todella liikkuvainen perhe, joten itse arvostan ekologisen puolen lisäksi myös sitä.
kyllä tunne yhtään oikeasti pottailua harjoitellutta lasta, jolla olisi kestänyt kaksi vuotta oppia. Ymmärrän harjoittelun vähän enempänä kuin sellaisena, että pottaa näytellään silloin tällöin.
Vierailija:
kyllä tunne yhtään oikeasti pottailua harjoitellutta lasta, jolla olisi kestänyt kaksi vuotta oppia. Ymmärrän harjoittelun vähän enempänä kuin sellaisena, että pottaa näytellään silloin tällöin.
nämä pottakeskustelut. Joo, oppii kun on kypsä, tarkoittaa enimmäkseen sitä kolmea vuotta, mikä on musta järkyttävä ikä käyttää vielä vaippoja. Ne lapset tuttavapiirissäni, joita ei ole potalle opetettu, eivät todellakaan oppineet kuiviksi parissa päivässä, eivätkä edes muutamassa viikossa. Eivät koko kesän aikana, vaikka ikää on jo yli 2. Omaani on istutettu ahkerasti potalla, välillä vähän huijaten, mutta kuitenkin säännöllisesti vuoden ikäisestä lähtien ja reilusti alle kaksivuotiaana oli täysin päiväkuiva.
Eikä kyseessä ole mikään erityisnero, vaan kyse on vanhasta kuivaksiopettelumetodista, jota monia lapsia hoitanut äitini esimerkiksi on menestyksekkäästi käyttänyt. Ja jos pottailu olisi turhaa, ennen kuin lapsi av:n sanoin on kypsä kuivaksi, niin miksiköhän ihmeessä ne ainakin meidän päiväkodissa tarmokkaasti istuttavat kaikkia vaipoissa kulkeviakin joka päivä potalla?
Vaippojen valmistajat ovat onnistuneesti levittäneet tätä mantraa siitä, kuinka on ihan ok, että vielä kolmevuotiaanakin kuljetaan vaipoissa ja mukavuudenhaluiset vanhemmat uskovat siihen. Miten ihmeessä ihmisen kehitys olisi mennyt niin paljon takaisin päin, kun ennen vanhaan lapset olivat säännönmukaisesti kuivia vähän päälle vuoden ikäisenä...