monipuoliseen ruokaan totuttamisesta
MENI ALUKSI VÄÄRÄLLE PALSTALLE, SORI!
meillä on yksi kappale (neiti 3v) erittäin nirsoja lapsia ruuan suhteen - hän söisi kaiken aikaa vain makaroonia eri muodoissaan, lisukkeeksi kelpaa nakit, lihapullat, jauhelihasta tehdyt pihvit, puikot jne.. lisäksi syö perunamuussia, muussattua keitettyä perunaa, kasvissosekeittoa ja joitain muita keittoja... leipä kelpaa, jurgurtti, viilis, puurot, murot joskus..
kokolihaa (kana, nauta, lammas, kalkkuna) ei suostu syömään, ei kasviksia maistakaan, marjat samaten - myös kiisselit pannassa, vain joitain hedelmiä, riisiä kammoaa, samoin kalaa.
Kysymykseni kuuluu - mitä tekisin? antaisitteko syödä sitä mitä suostuu syömään vai pitäisikö jättää lapsi ilman ruokaa, jos ei suostu syömään sitä mitä muut syö?
Toistaiseksi olen pyrkinyt laittamaan tarjolle myös sellaista ruokaa mitä tämä lapsi syö myös, mutta muu perhe syö sit muita ruokia tuolloin... Lapsi kasvaa ja voi hyvin, äidillä väliin vaan palaa pinna samojen ruokien tarjoamiseen tai useamman lajin laittamiseen... meinaa ideatkin välillä loppua. Vaihtelua ei ole helppo saada aikaiseksi noilla makutottumuksilla! Eikä siis ole kyse siitä,etteikö olisi muuta tarjottu/tarjolla. Esim. päiväkodissakin syö vain sitä mitä itse haluaa = ei syö, jos on tarjolla jotain mitä kotonakaan EI söisi..
Kommentit (4)
...tuossa jo kuitenkin aika monta vaihtoehtoa :). Minulla myös todella nirso 4-vuotias. Kekseliäisyyttä täälläkin tarvitaan ja pitkää pinnaa...Mutta sen olen myös huomannut, että juuri kun olen luopunut toivosta, lapsi " keksiikin" jonkin uuden syötäväksi kelpaavan ruoan. Esim. eilen halusi ja söikin puoliskan karjalanpiirakkaa vaikka ennen ei ole suostunut edes maistamaan! Eli kyllä se siitä vähitellen, ei kannata ylettömästi murehtia:)
En ehkä ole oikea ihminen neuvomaan kun poika 3v, on melkeimpä kaikkiruokainen.
Isona apuana ruokailutottumuksissa on ollut pojan oma mielenkiinto siihen mitä muut syö ja haluaa maistaa.
Hänen mielestä on kiva syödä sitä mitä muutkin syö.
Kyllä tylysti annan olla syömättä jos tekemä ruoka ei maistu, yleensä kyllä syö. tosin tässä olen myös oppinut että jos ei ole nälkä niin ei syö, olisi ruoka herkkuruokaa tai ei ole.
Salaatin kanssa on oli vähän vaikeaa, mutta nyt kun pääsee itse tekemään ja auttamaan niin on alkanut maistumaan. Salaatin tekemisessä auttaa repimällä salaatit ja kurkku pilkotaan yhdessä, ei kauhean terävällä veitsellä.
Rohkeasti vain lapsi mukaan keittiöön auttamaan, ainakin meillä maistuu tosi paljon paremmin ruoka missä poika on auttanut tekemään. Esim. lihapullia ollaan tehty yhdessä, poika pyörittänyt ja sitten katsellut kun valmistuu uunissa.
Kaupassa käydessämme poika saa itse valita hedelmä/vihanneshyllyltä yhden asian mitä haluaa, usein on banaania, viinirypäleitä, omenaa, kesällä tykkäsi vesimelonista. Nyt on halunnut porkkanaa. Näitä sitten syömme välipalana /iltapalan lisäkkeenä tai ihan napostellaan. Pidän usein hedelmiä esillä, jotta voi myös itse ottaa jos haluaa.
kokolihaa poika syö huonosti, broileriruuat menevät, samoin kala, mutta esim. grillattu liha ei maistu, eikä oikein lihakastikkeetkaan.
mutta kohta jo 7 v poika!
Makaroonia vaan menisi, hän ei haluaisi kastikkeita tai lisukkeita ollenkaan. Marjoja ja hedelmiä syö, vihanneksista vain kurkkua ja maissia.
Välillä saan itse kausia että " päätän kouluttaa pojan syömään" - toistaiseksi en ole onnistunut...
Jos saan pojan maistamaan (pakottamalla, lahjomalla, houkuttelemalla) jotain, esim perunamuusia, hän syö ehkä kolme haarukallista ja siinä kaikki - koko päivänä. Pojan kaikki energia meni maistamiseen, eikä kuulema enää ole nälkä koko päivänä.
Nyt hän on ryhtynyt syömään grillattua lihaa, mutta vain lampaanlihaa. Aikaisemmin oli kausi jolloin hän söi grillattuja kanankopia.
Juuri laitoin lihasoselaatikon uuniin. Saapa nähdä syökö poika kun tulee koulusta. Kouluruokailussa hän ei syö useimmiten mitään muuta kuin leipää....
Minä olen jo aika lailla luovutanut, syökööt makaronia ja paistettua kananmunaa, herran herkkuja. Kaipa tuo joskus oppii. Lääkärin mukaan lapsi ei kärsi mistään vajeista ja on kasvanut aivan normaalisti.
Ei siitäkään tule mitään että kaikki ruoka-ajat ovat yhtä tappelua.