Oletteko uskaltaneet syödä aurajuustoa raakana raskaana ollessanne?
Hirveesti haluttais herkutella aurajuustolla ja patongeilla.. mutta uskaltaako?
Kommentit (19)
Eli se ei kuule kiellettyjen listalle enää nykyään?
nam nam
Ulkomaisiin homejuustoihin en menisi luottamaan, aurajuusto on poikkeus =)
maitoon, mutta se lukee minusta kyllä paketissakin, niin voit itse tarkistaa. Jotkut ulkomaiset juustot tosiaan voidaan tehdä pastöroimattomaan maitoon, mutta kyllä esim Arla on yhtä turvallinen kuin Valio.
En ole uskaltanut eikä sitä suositella. Saan taas kuulla miten hysteerinen olen, mutta listeeria tarttuu näihin home- ja tuorejuustoihin ihan älyttömän herkästi jääkaapissa, joten ei oikein auta vaikka on pastöroidusta maidosta tehtyjä.
Ihan suoraan kyllä nuo home- ja tuorejuustot kielletään mm. Espoon kaupungin sivuilla. Jokainen toki tekee omalla tavallaan, mutta itse en halunnut vauvaa tappaa, joten jätin suosiolla väliin.
Minä ennemmin joisin vaikka lasin viiniä kuin söisin mahdollisesti listeriapitoista. Yhteen lasilliseen kun vauva ei voi kuolla.
Niin ja jos sen homejuuston kuumentaa, niin listeriariski poistuu, mutta sen pitää olla sitten kunnolla kuumennettu.
I TIEDÄ niiden olevan tehty pastoroituun maitoon
th
Huoh! Toinen sanoo toista ja toinen toista! Tietenkin fiksu olisi syömättä.. sillä kun ei häviä muuta kuin herkutteluhetken!
ap
Ja kyllä elintarvikeviraston sivuilla on listattu listeriariskiksi kaikki sinihomejuustot, riippumatta siitä onko tehty pastöroidusta maidosta. Siis riskijuustoja ovat myös pastöroidusta maidosta tehdyt homejuustot.
Miksi th levität väärää tietoa asiantuntijan nimikkeellä?
Totuuden tuosta voi kaivaa vaikka auran nettisivuilta, että myös aura kuuluu vältettäviin, kuten tuossa ylhäällä kerroin. Tässä siitä kopio:
Voiko raskaana oleva syödä sinihomejuustoa?
Raskaana oleville ei suositella ns. riskielintarvikkeiden nauttimista. Listeriaa on silloin tällöin esiintynyt muun muassa homejuustoissa, minkä takia myös niitä pidetään listerian suhteen riskielintarvikkeina (kysy lisätietoja muiden elintarvikkeiden osalta neuvolastasi). Vaara on vähäinen aikuisilla terveillä henkilöillä, mutta listerian on todettu olevan vaaraksi sikiölle. Raskaana olevan kannattaa välttää homejuustoja raskauden ajan. Raskauden aikanakin homejuustoja voi käyttää turvallisin mielin ruoanvalmistuksessa, sekä keitettävissä että uunissa kypsennettävissä ruoissa.
Ei tää pieni mieli osannut mennä itse tuonne sivuille ja lukea mitä sanovat..
Ehkäpä koitin sulkea totuudelta silmät ja herkutella kun muutkin kerran!
Ei vaineskaan! Homejuusto saa siis jäädä kermaperunoita odottelemaan!
Mitähän muuta sitä vois sitten herkutella!
ap
" Odottavien äitien syytä välttää homejuustoa
TS
LEENA KORJA-KASKIMÄKI
Homejuusto voi olla vaarallista raskaana oleville naisille ja pitkäaikaissairaille. Ulkomailla syötyjen, pastöroimattomasta maidosta valmistettujen juustojen lisäksi [b]listeria-bakteerin riski saattaa piillä myös pastöroidusta, mutta meijerissä jälkisaastuneesta maidosta valmistetuissa kotimaisissa homejuustoissa[/b]
Terveelle ihmiselle listeria on yleensä vaaraton."
Sama Espoon neuvolan sivuilta:
" Pastöroimaton maito, siitä valmistetut tuorejuustot, homejuustot
Käyttöä ei suositella raskauden aikana. Kaikki Valion valmistamat juustot valmistetaan pastöroidusta maidosta, paitsi tuontijuustot Appenzeller Switzwerland, Grana Padano, Parmesan kokonainen. Arla Foodsin kaikki tuotteet on valmistettu pastöroidusta maidosta. [b]Homejuustoa ei tule syödä, paitsi pastöroidusta maidosta valmistettua voi syödä jos se on kypsennetty hyvin (esim. uuniruuassa).[/b]"
Mäkin ihmettelen tämän " th:n" neuvoja, ei ihme että neuvolassa saa kuulla mitä sattuu jos tiedon taso on tätä luokkaa.
Meidän neuvolasta on saatu lista, missä nimenomaan mainitaan että auraa voi syödä, muita sinihomejuustoja ei.
parempi olla syömättä aurajuustoa. Itse en ottaisi pienintäkään riskiä asian suhteen, itse olen elänyt aina siinä uskossa että aurajuustosta voi saada listerian(oli kyse sitten valiosta tms)
Olen itse syönyt raskausaikana aurajuustoa vain jos se on kypsennetty ruuan joukossa. Kypsennys siis tuhoaa mahdollisen listeriabakteerin.
Mielenkiintoista kyllä, että asiasta monta koulukuntaa!
Luulisi olevan itsestäänselvää voiko tulla listeriaa vai ei..
varsinkin jos valmistaja itse on jo sitä mieltä, ettei kannata ottaa riskiä!!
Näppejään nuolemaan jäävä ap
Ostapa alkuperäinen vanhaa goudaa patongin kanssa. Olen itse raskausaikana varmistanut ainakin seuraavat, että sopivat raskaana oleville:
Uniekaasin Gouda Black Label
ja
Old Amsterdam
hauskaa vaihtelua myös muihin perinteisiin juustoihin voi saada esim. Madrigalilla.
Listeeria on maaperän pöp jonka saa vaikka huonolaatusesta raanavedestä! :(
meidän neuvolan mukaan siis saa sydä esim pizzan kanssa mtu muuten ei.
joten on ihan turvallista, jos siis listeriaa pelkäät.