Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

muita alle 4-vuotiaita, jotka osaavat lukea?

Vierailija
07.09.2007 |

haluaisin tietää, kuinka yleistä on, että hieman alle 4-vuotias osaa lukea. Löytyykö lapsistanne sellaisia?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin 3-vuotiaana.

Vierailija
2/13 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on 3 v 10 kk ja lukee sujuvasti kaikkea, myös lööppejä kaupassa =/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Nyt on 3 v 10 kk ja lukee sujuvasti kaikkea, myös lööppejä kaupassa =/

Vierailija
4/13 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnitä edelleenkään huomiota lööppeihin, koska me vanhemmat emme johdata niihin hänen huomiotaan tuijottelemalla lööppejä tai ostamalla roskalehtiä.

Vierailija
5/13 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla on myös korvat, he kuulee telkkarin ja radion uutisista samoja asioita joita lööpeissä lukee. Ja joku " Matilla ja Mervillä uusi sauna" -juttu tuskin lapsuutta pilaa :D

Vierailija
6/13 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ostanut Seiskaa tms, enkä lue iltapäivälehtiä, mutta kassajonossa lapsen katse silti joskus osuu niihin, ja uudet tuntemattomat sanat kiinnostaa (kuten esim. " insuliini" ).

Kummallista itsensä korottamista...

Vierailija:

Ei kiinnitä edelleenkään huomiota lööppeihin, koska me vanhemmat emme johdata niihin hänen huomiotaan tuijottelemalla lööppejä tai ostamalla roskalehtiä.

Vierailija
7/13 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
8/13 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkitusti ahdistavin ohjelma maailmassa pienille lapsille. Toivon todellakin, ettei teilläkään anneta lasten katsoa telkkarista kuin lasten ohjelmia.

Vierailija
9/13 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oppi 2-vuotiaana lukemaan hahmotusmenetelmällä aika hyvin, mutta ei kuitenkaan sujuvasti (nappasi kuitenkin esim. TV:n tekstityksistä aina välillä jotain). Sujuvasti oppi lukemaan 4-vuotispäivän kynnyksellä.

Lööpit eivät ole meilläkään olleet ongelma, koska emme ole itse kiinnittäneet niihin huomiota. Poika rupesi näitä tutkimaan oikeastaan vasta kouluiässä. Helsingin Sanomia hän luki jo paljon aikaisemmin!

Vierailija
10/13 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko lapsellasi muita erityislahjakkuuksia? onko tavallisessa koulussa? jos on, miten sieläl huomioidaan lahjakas lapsi? sako omia tehtäviä tms.?

Vierailija
11/13 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus harvoin aamulla katsovat Tuomas Veturin tms, siihen se jää.

Mutta me vanhemmat katsomme uutisia, ja lapset saattaa käväistä olohuoneessa silloin. Emme sulje telkkaria jos he tulevat huoneeseen uutisten aikaan. Emme myöskään vaihda autossa kanavaa kun radiosta alkaa uutiset. Kovin ahdistuneilta lapsemme eivät vaikuta, ei ainakaan ole minkäänlaista nukkumisongelmaa tai painajaisia, kummallisia kiukkukohtauksia, tai ongelmia päiväkodissa.

11

Vierailija:

Tutkitusti ahdistavin ohjelma maailmassa pienille lapsille. Toivon todellakin, ettei teilläkään anneta lasten katsoa telkkarista kuin lasten ohjelmia.

Vierailija
12/13 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisällöllisesti lapsille jäivät mieleen erityisesti erilaiset onnettomuudet, sää ja sota. Lapset kiinnostuvat uutisista sisällöllisesti, jos niissä on lapselle tuttuja asioita tai ne koskettavat lapsen arkimaailmaa. Lapset kiinnostuvat myös vieraista ja jännistä kuvista. Informaatiota lapset saavat pääsääntöisesti uutiskuvista ja seuraavat uutisten puhetta harvemmin. Lapset kokevat uutiset eri tavoin. Lapsen kokemukseen vaikuttaa etenkin se, mihin lapsi kiinnittää uutisissa huomiota. Mediataju vaikuttaa lasten kokemukseen uutisista, ja vahvan mediatajun omaavilla lapsilla on käytössään erilaisia couping-keinoja, joiden avulla he lohduttavat itseään, jos näkevät jotakin pelottavaa tai ahdistavaa.

Vierailija
13/13 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa oli tosi tylsää ekalla luokalla, kun muut jankkasi kirjaimia ja itse luin jo kirjoja ihan täysillä. Nykyään lasten taso otetaan eri tavalla huomioon, ja jo lukemaan oppinut lapsi tekee sitten jotain muuta. Moni ekaluokkalainen osaa lukea, se ei ole erikoista.

En tiedä erityislahjakkuudesta, mutta koulunkäynti oli mulle helppoa. En juurikaan lukenut kokeisiin, asiat jäi mieleen itsestään, ja monen asian pystyin päättelemään ihan itse, kirjaan koskematta. Lukion päästötodistuksen keskiarvo oli 9,4 ja laudaturin paperit sain, vaikken edes lukenut kirjoituksiin.

Mitään sen suurempaa minusta ei vielä toistaiseksi ole tullut. Olen aika peruslaiska tyyppi, motivaatio ei riitä, enkä ole vielä päättänyt mikä minusta oikeasti tulee isona. Tällä hetkellä olen johdon assistenttina eräässä firmassa, tradenomin tutkinnon hankin kun kaveritkin meni opiskelemaan siihen oppilaitokseen :)

Älykkyysosamääräni mitattiin noin 5 vuotta sitten, tulokseksi tuli 177.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän