Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kaikkea selviää laajassa verenkuvassa?

Vierailija
06.09.2007 |

Olin sellaisessa eilen, lääkäri lähetti kun nivusten imusolmukkeet ovat turvonneet ja aristavat..Mulla on myös flunssa päällä että voi tietty johtua siitäkin noi turvonneet imusolmukkeet..

Huomenna saan tulokset ja en oikein ymmärtänyt mitä kaikkea se laaja verenkuva kattaa? Epäilen itse että on kilpirauhasen vajaatoiminta, kaikki muut oireet viittaavat siihen tai sitten jotain paljon vakavampaa. Näkyykö laajassa verenkuvassa jos on jotain kilpirauhashäikkää tai esim. imusolmukesyöpään viittavaa?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli arvelen että laajalla verenkuvalla tarkoitat B-TVK-tutkimusta (Täydellinen verenkuva)?

Eli, se on PVK (pieni verenkuva; Hb, leuk, eryt, hkr jne) + valkosolujen erittely mikroskoopissa. Mikroskooppitutkimuksessa lasketaan kuinka monta prosenttia eri valkosoluja verestä löytyy sekä niiden kypsyysaste, sekä tarkastellaan punasolujen morfologinen (rakenne) puoli.

Tällä tavoin pystytään sulkemaan pois monia eri verisairauksia, esimerkiksi leukemia.

Vierailija
2/5 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

häikkää jos olis imusolmukesyöpä kyseessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun se ei nyt ihan noin yksinkertaista ole. Kun otetaan verinäyte niin ei veressä mikään NÄY vaan kaikki analysoidaan erikseen.

Ihmiset luulevat esim, että veriryhmä NÄKYY aina kun otetaan verikoe tai hemoglobiini NÄKYY tai kuten tänäänkin yksi asiakas sanoi " olen ottanut verenpainelääkkeen aamulla joten se ainakin NÄKYY siinä"

Ei se NÄY että onko ottanut verenpainelääkkeen vaan lääkeainepitoisuus ja kaikki muukin pitää analysoida/määrittää siitä verestä ja eri analyyseilla on ihan eri reagenssit, analysaattorit, putket jne.

t. laboratoriohoitaja

Vierailija
4/5 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten ap kirjoitti " kilpirauhanen" ym mikä nyt vaan voi ihmisellä " krempata"

Vierailija
5/5 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kyllä uskon, että ihmiset sinänsä usein sekoittaa noi asiat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi