Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvaa katsomaan tulevat vieraat, jotka ei tuo esikoisellekin lahjaa..

Vierailija
06.09.2007 |

Niin, useimmathan tuovat vauvalle lahjan kun tulevat kotiin katsomaan vastasyntynyttä. Kaikki eivät kuitenkaan hoksaa tuoda esikoisellekin jotain, ettei hän tunne oloaan syrjäytetyksi.

Onko mielestänne ihan törkeää jos ostan kotiin esim tarra-arkkeja tai jotain muita pieniä juttuja, jonka voi sitten antaa esikoiselle (3 v) muka tuliaisena vieraalta (jos ei ole älynnyt itse tuoda mitään)? Vai sanonko vaan suoraan kaikille kylään tulijoille että tuothan sitten tytöllekin jotain? (3-v ei kuitenkaan erota jos vauva saa lahjaksi kalliin hienon potkupuvun ja itse saa sen tarra-arkin - on varmasti tyytyväinen tarroihin ;)

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nyt juhlitaan pikkusisaruksen syntymää ja sinä olet saanut lahjoja silloin kun sinä synnyit. Vanhemmat voisivat ostaa yhden ison lahjan isosiskolle tai veljelle isoksi tulemisen kunniaksi.

Vierailija
2/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä esikoinen oo traumoja saanut vaikkei joka vieraalta olekaan lahjoja saanut. Eikä ole kateellinen niistä potkupuvuista, eri asia ehkä jos ne lajat olis jotain kivoja leluja.

Sitäpaitsi aina voi sanoa, että vauva saa lahjoja kun sillä on ekat synttärit, syntymän vuoksihan hän niitä saa. Tai voi muistella mitä esikoinen itse sai silloin kun oli vastasyntynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten, jos perheeseen syntyy neljäs tai viides lapsi. Ei tulisi kovin halvaksi vieraiden tulla katsomaan vauvaa, jos kaikille pitäisi roudata joku puketti.

Vierailija
4/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolta vuotta myöhemmin :O Eikö se ole lapselle ihan hyvä oppia, että hän ei ole aina juhlien keskipiste vaan se rooli kuuluu päivänsankarille tai vaikka sille vastasyntyneelle välillä?

Vierailija
5/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mustasukkainen isompi sisarus....:-)

Vierailija
6/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailu tuossa tilanteessa kyllä jäisivät väliin.

Vierailija
7/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on aivan älytöntä tommonen ajattelu. Lapsen pitää tottua pettymyksiin pienestä asti. Jos ei ole esikoisen vuoro saada lahjoja, sitten ei ole.

-Eelia-

Vierailija
8/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytön idea.

Vierailija
9/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juhlitaan vastasyntynyttä tai synttäreitä niin lahja viedään sille ketä juhlitaan. Kyllä lapselle pitää kertoa että nyt juhlitaan pikkusiskoa ja sinä saat lahjoja kun on sinun juhlat. Pitää lapsen pettymyksiäkin kestää.

Vierailija
10/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ehdotan että sinä ostat pikkukrääsää ja pidät ne jemmassa ja kun vieraat lahjovat vauvaa sinä voit siinä samassa lahjoa vanhempaa.

Vierailija
11/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä tulee mieleen, että perheessä lapsi on kingi. Jos lapselle tulee vaikka paha mieli tai lapsi tuntee mustasukkaisuuden tunteita niin nekin on hyvö elää läpi. Aina ei lapsella voi olla kivaa. Uusi perheenjäsen ei aina tunnu lapsesta kivalle. Se on ihan NORMAALIA!

Tuotaisko tuolle esikoiselle jatkossa myös lahjoja silloin kun on nuoremman sisaruksen syntymäpäivät..?

Enpä yhtään ihmettele miten saadaan kasvatettua minäminäminä-ihmisiä kun lukee näitä curling-pumpuli-vanhempien märinöitä. Sorry vaan, että esitin asian näin kärjistetysti, mutta että tuollainen sitten osaakin tuntua ärsyttävältä!

Vierailija
12/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ymmärrä miksi esikoiselle pitäisi lahja tuoda! Ei lapset pettymyksiin kuole..

Vierailija
13/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aivan!!!!

Vierailija
14/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kiittää kauniisti kaikista kommenteista. Ymmärrän oikein hyvin enemmistön pointin - vauvan syntymäpäivä, pettymysten kestäminen jne jne.

Kuitenkin uuden sisaruksen syntymä on todella suuri muutos ja kriisi esikoiselle, joka on taatusti mustasukkainen, ja toden totta menettää asemansa perheen ainokaisena. Ehkä olisi eri asia jos lapsia olisi useampia.

Pettymyksiä lapsi joutuu joka tapauksessa kestämään ja oppimaan monta kertaa myöhemminkin. Haluaisin kuitenkin tehdä vauvan tulon esikoiselle mahd. helpoksi - teenkö siinä väärin?

Vierailija
15/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsillani on iso ikäero.

Ehkä peräkkäin lapset saaneet eivät näitä asioita ymmärrä.

Mutta kotiin tulee uusi nyytti joka saa kaiken huomion ja jota kaikki rakastavat ja joka ei koskaan tee mitään väärin ja vanhempi on se jolle huudetaan.

Minä selitin että vanhempi on hauskempi kun voi tehdä niin monta asiaa mitä vauva ei voi. Ja muistutin häntä tästä kun mentiin ja tehtiin hauskoja asioita ja syotiin jätskiä jne

Vierailija
16/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tävää...

Vierailija
17/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ja meidän tapauksessa molemmille isommille!) pitäisi tuoda paketti kun tuodaan vauvalle!

Kyllä nuo isot ovat osanneet olla ihan iloisia vauvan saamista potkareista, vaikkei itselle olisi tullut yhtään mitään... Joskin ovat olleet myös huojentuneita ettei itse tarvitse enää bodyja käyttää =D

Vierailija
18/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että edes muistavat vauvaa. Mun eräs lapseton kaveri kävi, muttei kyllä tuonut sitten yhtään mitään edes vauvalle.

Vierailija
19/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toki vähän tilanteen mukaan (ikä, jos siihen saakka ainut lapsi jne.). Mutta eihän sitä toki voi vierailta tällaista vaatia. Meilläkin on sama tilanne parin kuukauden päästä enkä toki aio vieraille tällaista toivetta ilmoittaa, tuovat jos tuovat. Ymmärrän kyllä pointtisi; yrityksen tehdä vauvan tulosta isommalle positiivinen ja kiva juttu, josta voi olla iloinen ja ylpeä eikä pahimman kriisin hetkellä lietsoa mustasukkaisuus- ja vihakuvioita. Voithan itse varata jotain pientä tilpehööriä ko. tilanteita varten; tarroja, kiiltokuvia, jotain pikkusälää, näin aion itsekin tehdä.

Vierailija
20/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni esikoisen " lahjominen" on tuossa tilanteessa varsin ajattelematonta.

Se, mitä sinun kannattaa vihjata vieraille on se, että huomioivat heti sisään tullessa ensiksi esikoisesta ja sitten vasta ihastelevat vauvaa. Eli sisään tullessa hetki huomiota esikoiselle ihan sanojen muodossa eikä niin, että ovelta pyyhälletään vauvan kimppuun ilman että edes huomataam esikoista.

Lahjoilla teette vain hallaa, mutta se olisi hyvä muistaa, että esikoiselle myös sitä huomiota vieraiden taholta.