G: Lastenlaulu, joka koskettaa tavalla tai toisella?
Onko sellaista lastenlaulua, joka itkettää, naurattaa, ärsyttää tms. sinua?
Kommentit (23)
Vaikka eihän se huputi heijaa pitäis olla edes surullinen. Jotenkin siitä uhkuu nostalgiaa ja se nostaa kananlihalle.
Toinen ärrsytys on " Huomenna mennään Korrrrkeasaareen.." :-#
KUUDENIKÄINEN
1. Äiti jääköön nukkumaan, puuro lautaselle jää, ei estää saa kun juostaan elämään. Täällä kuudenikäinen, elää hetken jokaisen, tietämättään onnellinen olla saa.
2. Hän juoksee aurinkoon, kadun poikki riemuiten, hän puistikkoon käy tossut tömisten. Toinen kuudenikäinen, palaa kasvot tummuen, syliin oman äidin alla pommien.
3. Lapset leikkii pihoillaan, äidit valvoo omiaan, vaan jossain perheet kodin jättää saa. Lapsi koskaan tiedä ei, minne miehet isän vei, lapsen silmin katsoo lapsi maailmaa
4. Kun kuudenikäinen, on jo kahdenkymmenen, niin todeks muuttuu leikit lapsuuden. Leiki, leiki lapsonen, kaiken muuttaa huominen, opi siitä minkä näytti eilinen.
Niin, tuo Kuudenikäinen ei nyt kovin lastenlaululta kuulosta, mutta löytyy kyllä vanhalta lastenlaulukasetiltani.
" Mä kutsuin Herttaa ja Helunaa..." On niin surulliset sanat, raukka orpo lapsityöläinen metsässä. Muutenkin aina suren kaikkia historian orpolapsia.
Sitten se yks kehtolaulu on aika herkistävä. En muista nimeä, mutta se alkaa, että: Nuku, pikku mies... Kylmät väreet tulee varsinki siinä kohtaa, jossa lauletaan, että " sä päivän pitkän uurastit ja urhon lailla taistelit. ;)
Myös
Pieni tytön tylleröinen, Maan korvessa, Niin kaunis on maa..
Ja ehdottomasti vielä Lapinäidin kehtolaulu
sen sävel on jotenkin niin surullinen.
Minä kysyin 3v:na, että miksei sen lapsen toinen reisi tunnu ollenkaan.
(Siinähän lauletaan lasta tuntureiden.)
Hyvin hiljaa, hyvin hiljaa,
nyt kuuluu keijujen äänet.
He tanssivat taas koko yön laulaen,
koko yön laulaen.
nyt syttyy tähtöset pienet.
Ne oottavat taas läpi yön loistaen,
läpi yön loistaen.
nyt sammuu keijujen äänet.
He liitävät taas ylös luo tähtien,
ylös luo tähtien.
Syksy ve, syksy vei muurarin,
sykjsy vei, syksy vei maalarin,
syksy vei, syksy vei hanslankarin
ja rannoilta AMPPARIN...
Mä surin sitä ampiaisraukkaa aina, kun säälitti niin, vaikka siinä taidettiinkin laulaa HAMPPARISTA
Ei kyllä ole varsinaisesti lastenlaulu.
Ja sitten se joku syyslaulu:
Lehti puusta variseepi, päivä yötä pAKENee..
En muista enempää, auttaakaa joku, joka muistaa.
Lintu siinä lähtee lämpimään ja minä jään kylmään tms...
Tulee niin haikea suru menneestä kesästä.
Sitten " meillon metsässä nuotiopiiri, missä kuusten kuiske soi. Kipinät kohti taivasta kiirii. Lähipuutkin huminoi..."
tulee mieleen partioajat pikkuisena tyttönä.
Lehtipuusta variseepi, päivä yötä pakenee.
Lintu pieni syksyn tieltä kesämaille rientelee.
Minä pieni paimentyttö lentohon en pääsekään.
Tänne, tänne jäädä täytyy syksyhyn ja ikävään.
Jollain lasten laulukasetilla oli ihana, ku joku pikkupoika laulo tuota laulua ja tuossa kohassa: Minä pieni paimentyttö, hän lauloi ensin, että tyttö ja hihkas sitte perään, että eiku poika! :)
Vierailija:
Onko sellaista lastenlaulua, joka itkettää, naurattaa, ärsyttää tms. sinua?
se laulettiin myös tyttäreni ristiäisissä.
" Hyvin hiljaa, hyvin hiljaa nyt .... keijujen äänet. Ne liitävät taas läpi yön ..., läpi yön ..... Hyvin hiljaa, hyvin hiljaa taas syttyy tähtöset pienet, ne loistavat taas läpi yön .... läpi yön..."
Sitten toinen:
" Etkö ymmärrä, mitä sulle kerroin? Vielä kerran kuiskata sen voin. Että sinusta uuden ystävän toivon ja että sinusta välitän"
Ja yksi uudempi tuttavuus:
" Miten voin sua koskettaa? Karhun kämmenellä. Miten voin sua koskettaa? Karhun kämmenellä. Nuunnuninuu, nuunnuninuu, nuu-uuu-uu-uuu nuninuu.
Miten voin sua koskettaa? Linnun höyhenellä. Miten voin sua koskettaa? Linnun höyhenellä. Nuunnuninuu, nuunnuninuu, nuu-uuu-uu-uuu nuninuu.."
Myös lähes kaikki edellisten mainitsevat ovat ihania ja minulle tuttuja.
Minusta typerääkin typerämpi laulu. Antaa lapselle viestin, että toiselle voi sanoa lähes mitä vain ja verhota se leikin varjoon.
Suljen ihanan
soittorasian.
Kierrän lauluni
kippuraan.
Muistot ihanat
mieleen talletan,
siihen saakka kun
tavataan.
Lallaa lallalla
lallaa lallalla
lallaa lallalla
lallallaa
...että mitä sieltä lehtipuusta oikein tipahtelee. Siis tuossa nro 25:n laulussa " Lehti puusta varisee..."
se " Miska soutaa joella, rannalle jäi Petruska, ai ai Katinka, missä Miska Petruska" . Muistan tän vieläkin 70-luvulta tarhasta. Ärsyttävä melodia, ärsyttävän epäloogiset sanat. Ja nyt ajatellen: selvää neuvostohenkeä koitettiin meihin lapsiparkoihin juurruttaa.
On hieman surullisen oloinen ja tulee haikea olo kuin jo edesmennyt isäni sitä minulle lauloi iltaisin.